Społeczeństwo

Aresztowanie podejrzanych o napad na Kościoły w Tanzanii


Poli­cja małej, zamiesz­ka­łej głów­nie przez muzuł­ma­nów Wyspy Zan­zi­bar w Tan­za­nii, zatrzy­ma­ła trzech podej­rza­nych o znisz­cze­nie w paź­dzier­ni­ku dwóch miej­sco­wych kościo­łów kato­lic­kich i pod­pa­le­nie jed­ne­go kościo­ła pro­te­stanc­kie­go. Zgod­nie ze stwier­dze­niem kato­lic­kie­go bisku­pa Augu­sti­ne Shao, kościół w Tun­guu został zaata­ko­wa­ny 13 paź­dzier­ni­ka oko­ło godzi­ny 22:00. 15 paź­dzier­ni­ka pod­pa­lo­no mały kośció­łek pro­te­stanc­kie­go Kościo­ła Afry­ka dla Jezu­sa. Tego same­go dnia kato­lic­ki kościół w Mchan­ga­ni, któ­ry jest domem […]


Poli­cja małej, zamiesz­ka­łej głów­nie przez muzuł­ma­nów Wyspy Zan­zi­bar w Tan­za­nii, zatrzy­ma­ła trzech podej­rza­nych o znisz­cze­nie w paź­dzier­ni­ku dwóch miej­sco­wych kościo­łów kato­lic­kich i pod­pa­le­nie jed­ne­go kościo­ła pro­te­stanc­kie­go.

Zgod­nie ze stwier­dze­niem kato­lic­kie­go bisku­pa Augu­sti­ne Shao, kościół w Tun­guu został zaata­ko­wa­ny 13 paź­dzier­ni­ka oko­ło godzi­ny 22:00. 15 paź­dzier­ni­ka pod­pa­lo­no mały kośció­łek pro­te­stanc­kie­go Kościo­ła Afry­ka dla Jezu­sa. Tego same­go dnia kato­lic­ki kościół w Mchan­ga­ni, któ­ry jest domem modli­twy dla oko­ło 120 kato­li­ków żyją­cych w połu­dnio­wej czę­ści Ungu­ja, został cał­ko­wi­cie spa­lo­ny.

Biskup pod­kre­ślił, że dotąd oby­dwie wspól­no­ty, muzuł­ma­nie i kato­li­cy, żyli ze sobą bar­dzo dobrze. Pod­kre­ślił jed­nak, że „mamy fana­ty­ków z oby­dwu stron. Mamy fana­ty­ków chrze­ści­jań­skich, któ­rzy pro­wo­ku­ją muzuł­mań­ską więk­szość. Mamy rów­nież fana­ty­ków muzuł­ma­nów, któ­rzy pro­wo­ku­ją mniej­szość”.

Miej­sco­wa gaze­ta „Guar­dian” opu­bli­ko­wa­ła, że głów­ny muł­ła Zan­zi­ba­ru, szejk Harith bin Khe­lef, potę­pił ata­ki na kościo­ły doma­ga­jąc się, aby muzuł­ma­nie usza­no­wa­li wol­ność wyzna­nia. Powie­dział wręcz, że wszy­scy oby­wa­te­le, któ­rzy kocha­ją pokój, powin­ni potę­pić ata­ki.

Szef poli­cji Zan­zi­ba­ru, Kha­lid Iddi Nuiza­ni, twier­dzi, że ata­ki były dzie­łem „wan­da­li” i nie mają nic wspól­ne­go z dzia­łal­no­ścią poli­tycz­ną lub reli­gij­ną. Dodał rów­nież, że poli­cja zwięk­szy­ła patro­le wokół chrze­ści­jań­skich świą­tyń.

Na począt­ku tego roku napię­cia w Zan­zi­ba­rze, w pół­au­to­no­micz­nym tery­to­rium Tan­za­nii, się wzmo­gły. 5 mar­ca islam­ska gru­pa Jumu­ia ya Uam­sho w Miha­dha­ra zor­ga­ni­zo­wa­ła gene­ral­ne zgro­ma­dze­nia prze­ciw przez rząd zaka­zo­wi prze­pro­wa­dza­nia przez nią jej mani­fe­sta­cji. Do pod­ję­cia takiej decy­zji doszło po jed­nej z mani­fe­sta­cji, pod­czas któ­rej orga­ni­za­cja ta roz­po­wszech­nia­ła mate­ria­ły video i pisma uczą­ce pro­wa­dze­nia „świę­tej woj­ny”.

10 mar­ca pod­pa­lo­no kościół rzym­sko­ka­to­lic­ki w cen­tral­nej dziel­ni­cy Jum­bi. 17 mar­ca nie­zna­ni spraw­cy pod­pa­li­li szkol­ny auto­bus nale­żą­cy do kato­lic­kiej szko­ły. W ubie­głym roku na wyspie Pem­ba zaata­ko­wa­no kościół kato­lic­ki i nale­żą­cy do tego Kościo­ła samo­chód. Na Pem­ba żyje ponad 15 tysię­cy kato­li­ków. Dzia­ła­ją tam rów­nież angli­ka­nie i lute­ra­nie.

Histo­rycz­nie Zan­zi­bar róż­ni się znacz­nie od kon­ty­nen­tal­nej czę­ści Tan­za­nii, gdzie ponad 50 pro­cent lud­no­ści to chrze­ści­ja­nie. Zan­zi­bar to daw­ne cen­trum han­dlo­we arab­sko-per­skie, któ­re w wie­kach XVI i XVII było zarzą­dza­ne przez Por­tu­ga­lię, ale na począt­ku XVIII wie­ku powró­ci­ło do arab­skich Oma­nii. Ugo­da angiel­sko-nie­miec­ka z 1890 r. pod­po­rząd­ko­wa­ła, jako pro­tek­to­rat, Zan­zi­bar Wiel­kiej Bry­ta­nii. W 1964 r. Zan­zi­bar połą­czył się z Tan­ga­ni­ką two­rząc Zjed­no­czo­ną Repu­bli­kę Tan­za­nii.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.