Co wolno papieżowi
- 4 października, 2007
- przeczytasz w 2 minuty
- “Jan Paweł II odmówił poddania się uporczywej terapii” — powiedział przewodniczący Papieskiej Rady Duszpasterstwa Pracowników Służby Zdrowia, kardynał Javier Lozano Barragan. Jego słowa zacytował w czwartek włoski dziennik “Corriere della Sera”. Komentarz Prawo do odmowy poddania się uporczywej terapii to tzw. eutanazja bierna. Często w dyskusji o eutanazji pojawia się argument, że życie jako dar Boga nie może być zakończone na życzenie, a pacjent ma obowiązek […]
- “Jan Paweł II odmówił poddania się uporczywej terapii” — powiedział przewodniczący Papieskiej Rady Duszpasterstwa Pracowników Służby Zdrowia, kardynał Javier Lozano Barragan. Jego słowa zacytował w czwartek włoski dziennik “Corriere della Sera”. Komentarz
Prawo do odmowy poddania się uporczywej terapii to tzw. eutanazja bierna. Często w dyskusji o eutanazji pojawia się argument, że życie jako dar Boga nie może być zakończone na życzenie, a pacjent ma obowiązek cierpliwie znosić wszelkie agresywne metody utrzymywania go przy życiu. Jego cierpienie nie ma żadnego znaczenia. Eutanazja (w tym eutanazja bierna) jest złem i nie może być zalegalizowana.
Tymczasem w wielu krajach eutanazja bierna funkcjonuje od wielu lat. W Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej i w Zjednoczonym Królestwie jest to tzw. DNR (Do Not Resuscitate) lub DNI (Do Not Intubate). W Nowej Zelandii i Australii funkcjonuje ona jako tzw. NFR (Not For Resuscitation). Jest to pisemne oświadczenie, w którym pacjent decyduje się na rezygnację z uporczywej terapii w tym na przykład intubacji, reanimacji czy sztucznego odżywiania.W USA eutanazja bierna jest dopuszczalna od lat sześćdziesiątych i funkcjonuje jako jedno z podstawowych praw pacjenta.
Próby zalegalizowania eutanazji biernej w Niemczech skończyły się niepowodzeniem m.in. ze względu na sprzeciw Kościoła katolickiego. Choć oficjalna nauka tego Kościoła dopuszcza rezygnację z uporczywej terapii (tak np. Evangelium Vitae, nr 65), to częściej przedstawiciele Kościoła katolickiego powołują się na moralny obowiązek poddania się leczeniu. W kazaniach, listach i oficjalnych pismach biskupi ograniczają się do krytyku eutanazji, a w publicznej debacie chwalą jej przeciwników. W tym samym czasie, papież korzysta z prawa do eutanazji biernej.
Cóż, co wolno wojewodzie…