Dyskutowali nad równością religijną
- 21 listopada, 2004
- przeczytasz w 2 minuty
Trzeba unowocześnić prawo religijne poszczególnych krajów, aby dostosować się do rzeczywistości nowego wieku, podkreślił Carlos Ramos, organizator Andyjskiej Konsultacji na temat Równości Religijnej, która miała miejsce w stolicy Ekwadoru, Quito, w dniach 17–19 listopada. W XX wieku przeszliśmy z monopolu katolicyzmu do dwupolaryzacji katolicko-protestanckiej, a teraz, w XXI wieku, posuwamy się ku pluralizmowi, który wymaga rewizji prawa religijnego w krajach Ameryki Łacińskiej, powiada Ramos. W spotkaniu, patronowanym […]
Trzeba unowocześnić prawo religijne poszczególnych krajów, aby dostosować się do rzeczywistości nowego wieku, podkreślił Carlos Ramos, organizator Andyjskiej Konsultacji na temat Równości Religijnej, która miała miejsce w stolicy Ekwadoru, Quito, w dniach 17–19 listopada.
W XX wieku przeszliśmy z monopolu katolicyzmu do dwupolaryzacji katolicko-protestanckiej, a teraz, w XXI wieku, posuwamy się ku pluralizmowi, który wymaga rewizji prawa religijnego w krajach Ameryki Łacińskiej, powiada Ramos. W spotkaniu, patronowanym przez Radę Kościołów Ameryki Łacińskiej (Consejo Letinoamericano de Iglesias) uczestniczyli przywódcy kościelni i osobistości świata polityki z Argentyny, Boliwii, Chile, Kolumbii, Hiszpanii, Peru, Wenezueli i z samego Ekwadoru. Dyskutowano nad religijną równością w trzech perspektywach: historycznej, jurysdykcyjnej i politycznej.
W wielu krajach istnieją konkordaty lub „modus vivendi” regulujące stosunki pomiędzy państwem i Kościołem rzymskokatolickim, które jednak, według Ramosa, dotyczą już minionego czasu, gdyż od tamtej chwili pojawiło się i rozwinęło się na kontynencie wiele innych grup religijnych.
Ciekawym doświadczeniem będzie wprowadzenie nowego religijnego prawodawstwa w Chile, które będzie owocem wielu lat pracy i współpracy Kościołów protestanckich w tym kraju. W tym prawodawstwie widać wyraźnie szacunek wobec równości wszystkich religii, a dowodem na to może być chociażby celebracja ekumenicznego „Te Deum”, do którego to wydarzenia są włączeni nie tylko chrześcijanie, ale również Żydzi i muzułmanie. Poza tym, w Chile istnieje zarówno kapelan katolicki, jak i kapelan protestancki, którzy sprawują posługę duchową dla osób z rządu kraju.
Amerykę Łacińską interesuje również to, co się aktualnie dzieje w Hiszpanii. Pochodząca z 1979 r. Konstytucja tego kraju gwarantuje wszystkim równość wyznania, ale tymczasem rząd Aznara w sposób uprzywilejowany traktował Kościół rzymskokatolicki. Ciekawe jest, że teraz, kiedy nowy, socjalistyczny rząd pragnie wprowadzić w praktykę to, co mówi na temat religii konstytucja kraju, Kościół rzymskokatolicki stwierdza, że jest krzywdzony, oświadczył dr Carlos Ramos.
Dokument, który określa sposób życia równością religijną w poszczególnych krajach, z których przedstawiciele uczestniczyli w Konsultacji w Quito, może być użyteczny dla krajów, które tak, jak np. Ekwador, są dosyć zacofane w dyskusji na ten temat. W Ekwadorze prawo kultowe pochodzi z 1937 r. i nigdy nie było aktualizowane, gdy tymczasem od tamtego momentu pojawiło się wiele Kościołów protestanckich, jak też zostało zarejestrowanych wiele nowych religii.
Dr Ramos podsumował, że spotkanie w Quito może być ważnym krokiem na drodze ku legalizacji prawa, które zagwarantuje jedno z podstawowych praw człowieka, tj. prawa do równości religijnej dla wszystkich obywateli.