Społeczeństwo

Francja: Zmiany w religijnym pejzażu


Być może już nie­ba­wem tra­dy­cyj­nie zse­ku­la­ry­zo­wa­ne spo­łe­czeń­stwo Fran­cji zmie­ni swe obli­cze. Zda­niem ks. Mar­ce­la Mano­ela, zwierzch­ni­ka Refor­mo­wa­ne­go Kościo­ła Fran­cji (Egli­se Réfor­mée de Fran­ce), może się tak stać za spra­wą coraz więk­szej licz­by wyznaw­ców isla­mu oraz wzra­sta­ją­cej licz­by innych wyznań. — Obec­ność muzuł­ma­nów sta­je się coraz bar­dziej widocz­na – powie­dział ks. Mano­el. — Nie ma jed­nak pew­no­ści, czy spo­sób, w jaki prak­ty­ku­ją swo­ją wia­rę, nie zmie­ni się grun­tow­nie […]


Być może już nie­ba­wem tra­dy­cyj­nie zse­ku­la­ry­zo­wa­ne spo­łe­czeń­stwo Fran­cji zmie­ni swe obli­cze. Zda­niem ks. Mar­ce­la Mano­ela, zwierzch­ni­ka Refor­mo­wa­ne­go Kościo­ła Fran­cji (Egli­se Réfor­mée de Fran­ce), może się tak stać za spra­wą coraz więk­szej licz­by wyznaw­ców isla­mu oraz wzra­sta­ją­cej licz­by innych wyznań.

- Obec­ność muzuł­ma­nów sta­je się coraz bar­dziej widocz­na – powie­dział ks. Mano­el. — Nie ma jed­nak pew­no­ści, czy spo­sób, w jaki prak­ty­ku­ją swo­ją wia­rę, nie zmie­ni się grun­tow­nie w zeświec­czo­nej kul­tu­rze — dodał.


Repu­bli­ka Fran­cu­ska nie posia­da ofi­cjal­nych danych doty­czą­cej reli­gij­nej przy­na­leż­no­ści swo­ich oby­wa­te­li. Sza­cu­je się jed­nak, że w liczą­cej 60 mln oby­wa­te­li popu­la­cji, wyznaw­cy isla­mu sta­no­wią od 5 do 10 pro­cent.


Z 300 tys. wier­nych, Refor­mo­wa­ny Kościół Fran­cji jest naj­więk­szą pro­te­stanc­ką wspól­no­tą tego kra­ju. Jed­nak w minio­nym pół­wie­czu jego liczeb­ność spa­dła o poło­wę. Licz­ba duchow­nych zma­la­ła o 30 pro­cent.


Bar­dzo dyna­micz­nie — głów­nie kosz­tem tra­dy­cyj­nych wspól­not fran­cu­skich — roz­wi­ja­ją się jed­nak Kościo­ły imi­gran­tów. Dzie­je się tak przede wszyst­kich na obsza­rach dobrze zur­ba­ni­zo­wa­nych. Ks. Mar­cel Mano­el: — Pozo­sta­je pyta­nie, w jaki spo­sób powin­ni­śmy poka­zy­wać, że w naszej róż­no­rod­no­ści jeste­śmy jed­nym Kościo­łem Jezu­sa Chry­stu­sa. Zaczy­na­my dostrze­gać nowy spo­sób bycia Kościo­łem, któ­ry pole­ga w mniej­szym stop­niu na byciu orga­ni­za­cją, a w więk­szym na byciu świad­kiem we współ­cze­snym spo­łe­czeń­stwie.


Zda­niem zwierzch­ni­ka RKF, nowe spo­łecz­no­ści reli­gij­ne mają we Fran­cji wie­le pro­ble­mów. — Są podej­rze­nia, że to nie­bez­piecz­ne sek­ty. Kościo­ły imi­gran­tów, szcze­gól­nie Afry­ka­nów, podej­rze­wa­ne są o poli­tycz­ne intry­ganc­two. Nie­któ­re wspól­no­ty i agen­cje są dys­kry­mi­no­wa­ne ze wzglę­du na swój pro­te­stanc­ki cha­rak­ter — powie­dział.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.