Społeczeństwo

Harry Potter a chrześcijańska teologia


Czy seria ksią­żek o mło­dym cza­ro­dzie­ju z Hogwar­tu ma związ­ki z reli­gią inne niż tyl­ko potę­pia­na magia będą­ca tłem przy­gód boha­te­ra? Zda­niem wie­lu odpo­wiedź brzmi: tak. I tak stu­den­ci teo­lo­gii z Yale korzy­sta­ją z wszyst­kich ksią­żek o Har­rym Pot­te­rze, żeby roz­pa­try­wać takie tema­ty jak grzech, zło i zmar­twych­wsta­nie. Temat dobro­wol­nej ofia­ry i zmar­twych­wsta­nia sta­no­wi głów­ną oś ostat­nie­go tomu przy­gód nasto­let­nie­go cza­ro­dzie­ja. Zaś zda­niem uczest­ni­ków kur­su z Yale poprzez obiek­tyw ksią­żek […]


Czy seria ksią­żek o mło­dym cza­ro­dzie­ju z Hogwar­tu ma związ­ki z reli­gią inne niż tyl­ko potę­pia­na magia będą­ca tłem przy­gód boha­te­ra? Zda­niem wie­lu odpo­wiedź brzmi: tak. I tak stu­den­ci teo­lo­gii z Yale korzy­sta­ją z wszyst­kich ksią­żek o Har­rym Pot­te­rze, żeby roz­pa­try­wać takie tema­ty jak grzech, zło i zmar­twych­wsta­nie. Temat dobro­wol­nej ofia­ry i zmar­twych­wsta­nia sta­no­wi głów­ną oś ostat­nie­go tomu przy­gód nasto­let­nie­go cza­ro­dzie­ja.

Zaś zda­niem uczest­ni­ków kur­su z Yale poprzez obiek­tyw ksią­żek o Har­rym Pot­te­rze lepiej moż­na zro­zu­mieć teo­lo­gię, któ­ra do tej pory wyda­wa­ła się im czymś zupeł­nie ode­rwa­nym od życia. Poza Yale seria ma rów­nież chrze­ści­jań­skich “pot­te­ro­ma­nia­ków”. Nale­żą do nich mię­dzy inny­mi John Gran­ger — autor “Poszu­ki­wa­nia Boga w Har­rym Pot­te­rze oraz John Kil­lin­ger — autor ksiąz­ki “Bóg, Sza­tan i Har­ry Pot­ter”.


Obaj auto­rzy w serii J. K. Row­ling widzą nawią­za­nia do chrze­ści­jań­skich ale­go­rii doty­czą­cych wal­ki mię­dzy dobrem a złem. Na naszym rodzi­mym grun­cie war­to­ści Harry’ego Pot­te­ra w odnie­sie­niu do chrze­ści­jań­stwa bro­ni maria­nin, ksiądz Jacek Dunin-Bor­kow­ski. Trze­ba jed­nak zazna­czyć, że chy­ba zde­cy­do­wa­nie gło­śniej­szy jest nurt, któ­ry w Har­rym Pot­te­rze widzi wyłącz­nie opo­zy­cję do chrze­ści­jań­stwa, zarzu­ca­jąc książ­kom rekla­mę magii i okul­ty­zmu.


Będą stra­szyć tak­że w Pol­sce


W USA z taką kry­ty­ką wystę­pu­ją przede wszyst­kim człon­ko­wie Kościo­łów ewan­ge­li­kal­nych. Do zde­kla­ro­wa­nych kry­ty­ków nale­ży ewan­ge­li­kal­ny spe­cja­li­sta ds. rodzi­ny James Dobson. Wie­lu ewan­ge­li­kal­nych, a i kato­li­ków, zgo­dzi­ło­by się ze zda­niem Mat­thew Slic­ka, któ­ry nie widzi żad­nych chrze­ści­jań­skich war­to­ści w książ­kach o nasto­let­nim cza­ro­dzie­ju.


W Pol­sce prze­ciw­ko Harry’emu wystę­pu­je moc­no ks. Alek­san­der Posac­ki, któ­ry w jed­nym ze stycz­nio­wych nume­rów Nasze­go Dzien­ni­ka z całą powa­gą doko­ny­wał nume­ro­lo­gicz­nej ana­li­zy imie­nia i nazwi­ska lite­rac­kie­go boha­te­ra ksią­żek J. Row­ling zarzu­ca­jąc, że wypro­wa­dzo­na w ten spo­sób licz­ba (11) to ulu­bio­na licz­ba Ale­iste­ra Crow­leya. Har­ry Pot­ter jest też nega­tyw­nym boha­te­rem obec­nie odby­wa­ją­cych się XIV Tar­gów Wydaw­ców Kato­lic­kich, a kon­kret­nie sobot­niej impre­zy w Gale­rii Por­czyń­skich pt. “Magia — cała praw­da”, na któ­rej stra­szyć nega­tyw­ny­mi kon­se­kwen­cja­mi lek­tu­ry serii J. K. Row­ling stra­szyć będą ks. Posac­ki i Robert Tekie­li.


:: Ekumenizm.pl: Zmar­twych­wsta­nie — poin­ta przy­gód Har­ry­’e­go Pot­te­ra

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.