Społeczeństwo

Inteligentny projekt umniejsza Boga


Zda­niem dyrek­to­ra Obser­wa­to­rium Waty­kań­skie­go ks. Coy­ne Inte­li­gent­ny Pro­jekt umniej­sza Bożą wszech­moc i potę­gę. Nauka jest i powin­na być postrze­ga­na jako „cał­ko­wi­cie neu­tral­na” w kwe­stiach teistycz­nych czy ate­istycz­nych impli­ka­cji nauko­wych odkryć — sło­wa te pocho­dzą z wystą­pie­nia przy­go­to­wa­ne­go na dorocz­ny Akwi­niań­ski Wykład w Palm Beach Atlan­tic Uni­ver­si­ty – mię­dzy­wy­zna­nio­wym uni­wer­sy­te­cie chrze­ści­jań­skim. Impre­za zwią­za­na jestz obcho­dzo­nym 28 stycz­nia przez Kościół rzym­sko­ka­to­lic­ki wspo­mnie­niem świę­te­go Toma­sza z Akwi­nu.Według ojca Coy­ne chrze­ści­jań­stwo […]


Zda­niem dyrek­to­ra Obser­wa­to­rium Waty­kań­skie­go ks. Coy­ne Inte­li­gent­ny Pro­jekt umniej­sza Bożą wszech­moc i potę­gę. Nauka jest i powin­na być postrze­ga­na jako „cał­ko­wi­cie neu­tral­na” w kwe­stiach teistycz­nych czy ate­istycz­nych impli­ka­cji nauko­wych odkryć — sło­wa te pocho­dzą z wystą­pie­nia przy­go­to­wa­ne­go na dorocz­ny Akwi­niań­ski Wykład w Palm Beach Atlan­tic Uni­ver­si­ty – mię­dzy­wy­zna­nio­wym uni­wer­sy­te­cie chrze­ści­jań­skim. Impre­za zwią­za­na jestz obcho­dzo­nym 28 stycz­nia przez Kościół rzym­sko­ka­to­lic­ki wspo­mnie­niem świę­te­go Toma­sza z Akwi­nu.

Według ojca Coy­ne chrze­ści­jań­stwo jest „rady­kal­nie kre­acjo­ni­stycz­ne”, jed­nak to nie zna­czy wca­le, że musi to być „pro­sty kre­acjo­nizm” w fundamentalistycznej,dosłownej wer­sji „nauko­wej” inter­pre­ta­cji Gene­sis, albo że isto­tę tej kre­acji odda­je new­to­now­ska kon­cep­cja Boga – Wiel­kie­go Mecha­ni­ka. Bóg two­rzy raczej jak rodzic, wycho­wu­jąc i pobu­dza­jąc.


Ksiadz-astro­nom kry­ty­ku­je też kar­dy­na­ła Scho­en­bor­na za jego wspar­cie dla Inte­li­gent­ne­go Pro­jek­tu, a dekla­ra­cję Jana Paw­ła II, że „ewo­lu­cja jest czymś wię­cej niż hipo­te­zą”, trak­tu­je jako pod­sta­wę kościel­ne­go naucza­nia w ewo­lu­cyj­nej deba­cie. Pomył­ką są wie­rze­nia, że Biblia powin­na być trak­to­wa­na „jako źró­dło nauko­we­go pozna­nia”, któ­re to prze­ko­na­nie posłu­ży­ło do „nad­mier­ne­go skom­pli­ko­wa­nia deba­ty nad ewo­lu­cją”. I pod­czas gdy to Karol Dar­win zaj­mu­je zawsze naj­więk­szą uwa­gę w dys­ku­sji o ewo­lu­cji ojciec Coy­ne przy­po­mi­na osiem­na­sto­wiecz­ne­go fran­cu­skie­go natu­ra­li­stę, któ­ry został potę­pio­ny 100 lat przed Dar­wi­nem za suge­stię, że trze­ba była bilio­na lat na ukształ­to­wa­nie zie­mi. Chwa­li rów­nież „cudow­ną intu­icję” rzym­sko­ka­to­lic­kie­go kar­dy­na­ła Joh­na Henry’ego New­ma­na, któ­ry w 1868 roku powie­dział, że „teo­ria Dar­wi­na, praw­dzi­wa lub nie, nie­ko­niecz­nie jest ate­istycz­na, wręcz prze­ciw­nie, może w spo­sób pro­sty uka­zy­wać szer­szą ideę Bożej Opatrz­no­ści i umie­jęt­no­ści”.


:: Ekumenizm.pl: Waty­kań­ski astro­nom o “Inte­li­gent­nym Pro­jek­cie”


:: Ekumenizm.pl: Głos w spra­wie ewo­lu­cji


:: Ekumenizm.pl: Kar­dy­nał Schön­born wyja­śnia

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.