Inteligentny projekt umniejsza Boga
- 1 lutego, 2006
- przeczytasz w 2 minuty
Zdaniem dyrektora Obserwatorium Watykańskiego ks. Coyne Inteligentny Projekt umniejsza Bożą wszechmoc i potęgę. Nauka jest i powinna być postrzegana jako „całkowicie neutralna” w kwestiach teistycznych czy ateistycznych implikacji naukowych odkryć — słowa te pochodzą z wystąpienia przygotowanego na doroczny Akwiniański Wykład w Palm Beach Atlantic University – międzywyznaniowym uniwersytecie chrześcijańskim. Impreza związana jestz obchodzonym 28 stycznia przez Kościół rzymskokatolicki wspomnieniem świętego Tomasza z Akwinu.Według ojca Coyne chrześcijaństwo […]
Zdaniem dyrektora Obserwatorium Watykańskiego ks. Coyne Inteligentny Projekt umniejsza Bożą wszechmoc i potęgę. Nauka jest i powinna być postrzegana jako „całkowicie neutralna” w kwestiach teistycznych czy ateistycznych implikacji naukowych odkryć — słowa te pochodzą z wystąpienia przygotowanego na doroczny Akwiniański Wykład w Palm Beach Atlantic University – międzywyznaniowym uniwersytecie chrześcijańskim. Impreza związana jestz obchodzonym 28 stycznia przez Kościół rzymskokatolicki wspomnieniem świętego Tomasza z Akwinu.
Według ojca Coyne chrześcijaństwo jest „radykalnie kreacjonistyczne”, jednak to nie znaczy wcale, że musi to być „prosty kreacjonizm” w fundamentalistycznej,dosłownej wersji „naukowej” interpretacji Genesis, albo że istotę tej kreacji oddaje newtonowska koncepcja Boga – Wielkiego Mechanika. Bóg tworzy raczej jak rodzic, wychowując i pobudzając.
Ksiadz-astronom krytykuje też kardynała Schoenborna za jego wsparcie dla Inteligentnego Projektu, a deklarację Jana Pawła II, że „ewolucja jest czymś więcej niż hipotezą”, traktuje jako podstawę kościelnego nauczania w ewolucyjnej debacie. Pomyłką są wierzenia, że Biblia powinna być traktowana „jako źródło naukowego poznania”, które to przekonanie posłużyło do „nadmiernego skomplikowania debaty nad ewolucją”. I podczas gdy to Karol Darwin zajmuje zawsze największą uwagę w dyskusji o ewolucji ojciec Coyne przypomina osiemnastowiecznego francuskiego naturalistę, który został potępiony 100 lat przed Darwinem za sugestię, że trzeba była biliona lat na ukształtowanie ziemi. Chwali również „cudowną intuicję” rzymskokatolickiego kardynała Johna Henry’ego Newmana, który w 1868 roku powiedział, że „teoria Darwina, prawdziwa lub nie, niekoniecznie jest ateistyczna, wręcz przeciwnie, może w sposób prosty ukazywać szerszą ideę Bożej Opatrzności i umiejętności”.
:: Ekumenizm.pl: Watykański astronom o “Inteligentnym Projekcie”
:: Ekumenizm.pl: Głos w sprawie ewolucji