Jezus i Maryja — “brudni Żydzi”
- 23 października, 2004
- przeczytasz w 2 minuty
Zjednoczenie Żydowskich Studentów Francji zdecydowało się na rozpoczęcie reklamowej kampanii, która ma na celu uwrażliwić opinię publiczną Francji wobec narastającego w kraju antysemityzmu. Studenci chca użyćw tej kampanii wizerunków Jezusa i Maryi ze znanym powszechnie obraźliwym wyrażeniem we Francji „Sale Juif”, czyli „Brudny Żyd”. Napis ten zostanie naniesiony wielkimi czarnymi literami na dwóch tradycyjnych katolickich wizerunkach Chrystusa i Maryi. Kampania ma ruszyć już 26 października. Pod wizerunkami […]
Zjednoczenie Żydowskich Studentów Francji zdecydowało się na rozpoczęcie reklamowej kampanii, która ma na celu uwrażliwić opinię publiczną Francji wobec narastającego w kraju antysemityzmu. Studenci chca użyćw tej kampanii wizerunków Jezusa i Maryi ze znanym powszechnie obraźliwym wyrażeniem we Francji „Sale Juif”, czyli „Brudny Żyd”. Napis ten zostanie naniesiony wielkimi czarnymi literami na dwóch tradycyjnych katolickich wizerunkach Chrystusa i Maryi. Kampania ma ruszyć już 26 października.
Pod wizerunkami Jezusa i Maryi, zbezczeszczonymi tak, jak we Francji bezcześci się groby i pomniki żydowskie, na czarnym pasie można będzie przeczytać tekst białymi literami: „A gdyby antysemityzm był problemem wszystkich?”.
„Kampania nie ma być prowokacją. Powinna powodować refleksję, stworzyć pewien typ emocji”, wytłumaczył Oliver Bensimon, dyrektor agencji „Colorado”, która tworzy i realizuje kampanie informacyjną.
Celem jej ma być rozpoczęcie debaty na temat antysemityzmu, bowiem w chwili obecnej istnieje wielka przepaść pomiędzy postawą w tej materii władzy, a biernością i niewiedzą społeczeństwa — uważa prezydent Zjednoczenia Żydowskich Studentów Francji, Yonathan Arfi. Wytłumaczył również, że postanowiono wybrać Żydów — Jezusa i Maryję, gdyż nie chciano realizować kampanii w oparciu o wskazanie na Żydów jako ofiarny. Chcieliśmy również odejść od schematu żydowsko-arabskiego, Jezus i Maryja zaś są postaciami powszechnie znanymi, które docierają do wszystkich — stwierdził Yonathan Arfi.
„Le Monde”, „L´Equipe”, „Le Figaro”, “Le Parisien”, “Le Journal du Dimanche” i “Metro” już zaoferowaly swoje strony na rzecz tej kampanii.
Właściciel wielkich tablic reklamowych, JC Decaux, zaoferował za darmo 250 tablic firmie mającej realizować projekt, jednak po obejrzeniu projektu plakatu, wycofał się ze swojej obietnicy w obawie przed reakcjami.
Pierwsze katolickie komentarze są raczej nieprzychylne i sceptyczne wobec kampanii. Sekretarz komitetu episkopatu ds. dialogu z judaizmem, Patrick Desbois, powiedział, że ta kampania posuwa się zbyt daleko i zostanie zinterpretowana jako „antychrześcijańska”. Biskup pomocniczy Paryża, Pierre d´Ornellas, wyraził potrzebę rozmów i wspólnej interwencji Kościoła i władz wspólnoty Żydowskiej we Francji wobec zaplanowanej kampanii.