Katolicy a sprzeciw wobec kary śmierci
- 30 października, 2005
- przeczytasz w 2 minuty
Sprzeciw Kościoła Rzymskokatolickiego wobec aborcji i eutanazji jest wyraźny, i powszechnie znany. Polityków otwarcie odrzucających nauczanie Kościoła w sprawie aborcji Watykan próbuje dyscyplinować przez wykluczenie z Komunii. Jednocześnie niektórzy dziennikarze zastanawiają się, dlaczego takie dyscyplinowanie nie dotyka tych polityków, którzy nie zgadzają się z nauczaniem papieskim w sprawie kary śmierci. W Stanach Zjednoczonych, gdzie kara śmierci (obok możliwości posiadania broni) uważana jest przez wielu za podstawowy wyróżnik […]
Sprzeciw Kościoła Rzymskokatolickiego wobec aborcji i eutanazji jest wyraźny, i powszechnie znany. Polityków otwarcie odrzucających nauczanie Kościoła w sprawie aborcji Watykan próbuje dyscyplinować przez wykluczenie z Komunii. Jednocześnie niektórzy dziennikarze zastanawiają się, dlaczego takie dyscyplinowanie nie dotyka tych polityków, którzy nie zgadzają się z nauczaniem papieskim w sprawie kary śmierci.
W Stanach Zjednoczonych, gdzie kara śmierci (obok możliwości posiadania broni) uważana jest przez wielu za podstawowy wyróżnik demokracji amerykańskiej, również katolicy podzieleni są w tej sprawie. Na stronie Denver Catholic Register arcybiskup Charles Chaput wyjaśnia nauczanie Rzymu dotyczące świętości życia. Arcybiskup wspiera stanowisko poprzedniego papieża, sprzeciwiając się stosowaniu kary śmierci.
W tekście z marca można było przeczytać, że do namysłu skłonić powinna statystyka, która wskazuje, że w procesie o morderstwo o wiele mniejszą szansę na wyrok śmierci ma osoba dobrze sytuowana i biała niż czarna, i biedna.
Abp Chaput (na zdj.) wyjaśnia, że chociaż nauczanie katolickie o eutanazji, karze śmierci, ludobójstwie, wojnie i aborcji zakorzenione jest w tej samej trosce o świętość życia ludzkiej osoby, to jednak nie mają tej samej ciężkości i moralnej treści. Eutanazja jest zawsze traktowana jako zamach na chorych i słabych. Ludobójstwo jest zawsze zaplanowanym morderstwem całych grup ludzi. Aborcja jest zawsze zamierzonym zamachem na bezbronne i niewinne, nienarodzone dziecko. Ale już wojna można być uzasadniona jako forma samoobrony. I jako forma samoobrony, w nadzwyczajnych okolicznościach, może być zastosowana kara śmierci. Dlatego wszystkie te zagrożenia dla świętości ludzkiego życia nie mogą być traktowane tak samo.
Nie należy spodziewać się, by amerykańskiemu senatorowi, który głosuje za stosowaniem kary śmierci – mimo, że czyni to niezgodnie ze stanowiskiem Watykanu – amerykański biskup odmówił udzielenia Komunii.