Społeczeństwo

Katolicy a sprzeciw wobec kary śmierci


Sprze­ciw Kościo­ła Rzym­sko­ka­to­lic­kie­go wobec abor­cji i euta­na­zji jest wyraź­ny, i powszech­nie zna­ny. Poli­ty­ków otwar­cie odrzu­ca­ją­cych naucza­nie Kościo­ła w spra­wie abor­cji Waty­kan pró­bu­je dys­cy­pli­no­wać przez wyklu­cze­nie z Komu­nii. Jed­no­cze­śnie nie­któ­rzy dzien­ni­ka­rze zasta­na­wia­ją się, dla­cze­go takie dys­cy­pli­no­wa­nie nie doty­ka tych poli­ty­ków, któ­rzy nie zga­dza­ją się z naucza­niem papie­skim w spra­wie kary śmier­ci. W Sta­nach Zjed­no­czo­nych, gdzie kara śmier­ci (obok moż­li­wo­ści posia­da­nia bro­ni) uwa­ża­na jest przez wie­lu za pod­sta­wo­wy wyróż­nik […]


Sprze­ciw Kościo­ła Rzym­sko­ka­to­lic­kie­go wobec abor­cji i euta­na­zji jest wyraź­ny, i powszech­nie zna­ny. Poli­ty­ków otwar­cie odrzu­ca­ją­cych naucza­nie Kościo­ła w spra­wie abor­cji Waty­kan pró­bu­je dys­cy­pli­no­wać przez wyklu­cze­nie z Komu­nii. Jed­no­cze­śnie nie­któ­rzy dzien­ni­ka­rze zasta­na­wia­ją się, dla­cze­go takie dys­cy­pli­no­wa­nie nie doty­ka tych poli­ty­ków, któ­rzy nie zga­dza­ją się z naucza­niem papie­skim w spra­wie kary śmier­ci.

W Sta­nach Zjed­no­czo­nych, gdzie kara śmier­ci (obok moż­li­wo­ści posia­da­nia bro­ni) uwa­ża­na jest przez wie­lu za pod­sta­wo­wy wyróż­nik demo­kra­cji ame­ry­kań­skiej, rów­nież kato­li­cy podzie­le­ni są w tej spra­wie. Na stro­nie Denver Catho­lic Regi­ster arcy­bi­skup Char­les Cha­put wyja­śnia naucza­nie Rzy­mu doty­czą­ce świę­to­ści życia. Arcy­bi­skup wspie­ra sta­no­wi­sko poprzed­nie­go papie­ża, sprze­ci­wia­jąc się sto­so­wa­niu kary śmier­ci.


W tek­ście z mar­ca moż­na było prze­czy­tać, że do namy­słu skło­nić powin­na sta­ty­sty­ka, któ­ra wska­zu­je, że w pro­ce­sie o mor­der­stwo o wie­le mniej­szą szan­sę na wyrok śmier­ci ma oso­ba dobrze sytu­owa­na i bia­ła niż czar­na, i bied­na.


Abp Cha­put (na zdj.) wyja­śnia, że cho­ciaż naucza­nie kato­lic­kie o euta­na­zji, karze śmier­ci, ludo­bój­stwie, woj­nie i abor­cji zako­rze­nio­ne jest w tej samej tro­sce o świę­tość życia ludz­kiej oso­by, to jed­nak nie mają tej samej cięż­ko­ści i moral­nej tre­ści. Euta­na­zja jest zawsze trak­to­wa­na jako zamach na cho­rych i sła­bych. Ludo­bój­stwo jest zawsze zapla­no­wa­nym mor­der­stwem całych grup ludzi. Abor­cja jest zawsze zamie­rzo­nym zama­chem na bez­bron­ne i nie­win­ne, nie­na­ro­dzo­ne dziec­ko. Ale już woj­na moż­na być uza­sad­nio­na jako for­ma samo­obro­ny. I jako for­ma samo­obro­ny, w nad­zwy­czaj­nych oko­licz­no­ściach, może być zasto­so­wa­na kara śmier­ci. Dla­te­go wszyst­kie te zagro­że­nia dla świę­to­ści ludz­kie­go życia nie mogą być trak­to­wa­ne tak samo.


Nie nale­ży spo­dzie­wać się, by ame­ry­kań­skie­mu sena­to­ro­wi, któ­ry gło­su­je za sto­so­wa­niem kary śmier­ci – mimo, że czy­ni to nie­zgod­nie ze sta­no­wi­skiem Waty­ka­nu – ame­ry­kań­ski biskup odmó­wił udzie­le­nia Komu­nii.


:: Duń­ski por­tal wal­czą­cy z karą śmier­ci w USA

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.