Społeczeństwo

Kościoły solidarnie przeciw antysemityzmowi Hohmanna


3. paź­dzier­ni­ka br. pod­czas spe­cjal­ne­go posie­dze­nia posłów z frak­cji Unii Chrze­­­ści­­ja­ń­sko-Demo­­kra­­ty­cz­nej (CDU) w Ful­dzie Mar­tin Hoh­mann wygło­sił oko­licz­no­ścio­we prze­mó­wie­nie z oka­zji Dnia Nie­miec­kiej Jed­no­ści, w któ­rym zawar­te były jed­no­znacz­nie anty­se­mic­kie poglą­dy. O spra­wie sze­ro­ko infor­mo­wa­ła rów­nież pol­ska pra­sa, mię­dzy inny­mi sobo­t­nio-nie­­dzie­l­ne wyda­nie Gaze­ty Wybor­czej. Wypo­wiedź Hoh­mann­na oce­nio­no jako pierw­sze po woj­nie spój­ne przed­sta­wie­nie anty­se­mi­ty­zmu w Niem­czech. Głos w tej nie­zwy­kle kon­tro­wer­syj­nej spra­wie zabra­ły tak­że dwa […]


3. paź­dzier­ni­ka br. pod­czas spe­cjal­ne­go posie­dze­nia posłów z frak­cji Unii Chrze­ści­jań­sko-Demo­kra­tycz­nej (CDU) w Ful­dzie Mar­tin Hoh­mann wygło­sił oko­licz­no­ścio­we prze­mó­wie­nie z oka­zji Dnia Nie­miec­kiej Jed­no­ści, w któ­rym zawar­te były jed­no­znacz­nie anty­se­mic­kie poglą­dy. O spra­wie sze­ro­ko infor­mo­wa­ła rów­nież pol­ska pra­sa, mię­dzy inny­mi sobot­nio-nie­dziel­ne wyda­nie Gaze­ty Wybor­czej. Wypo­wiedź Hoh­mann­na oce­nio­no jako pierw­sze po woj­nie spój­ne przed­sta­wie­nie anty­se­mi­ty­zmu w Niem­czech. Głos w tej nie­zwy­kle kon­tro­wer­syj­nej spra­wie zabra­ły tak­że dwa naj­więk­sze Kościo­ły chrze­ści­jań­skie w Niem­czech: Kościół Rzym­sko­ka­to­lic­ki i Ewan­ge­lic­ki.

Mar­tin Hoh­mann (na zdj.) zna­ny jest w Niem­czech z kon­ser­wa­tyw­nych poglą­dów. Jako jeden z nie­licz­nych posłów udzie­lił sta­now­cze­go popar­cia papie­żo­wi Jano­wi Paw­ło­wi II w jego sprze­ci­wie dla związ­ków gejow­skich. Wraz z nie­ży­ją­cym już arcy­bi­sku­pem Ful­dy Johan­ne­sem Dybą ostro kry­ty­ko­wał finan­so­wa­nie przez kasy cho­rych zabie­gów abor­cyj­nych. Hoh­mann zasły­nął też swo­im sprze­ci­wem wobec wypła­ca­nia odszko­do­wań przez Kościół Rzym­sko­ka­to­lic­ki dla ofiar nazi­zmu, a dokład­nie przy­mu­so­wych robot­ni­ków pra­cu­ją­cych dla Kościo­ła w cza­sie Trze­ciej Rze­szy.

Prze­wod­ni­czą­cy rzym­sko­ka­to­lic­kiej Kon­fe­ren­cji Bisku­pów Nie­miec­kich i zwierzch­nik Die­ce­zji Mogun­cji (Mainz) kar­dy­nał Karl Leh­mann jed­no­znacz­nie wypo­wie­dział się prze­ciw­ko jakiej­kol­wiek for­mie anty­se­mi­ty­zmu. Kar­dy­nał skry­ty­ko­wał uży­te przez Hoh­man­na poję­cie „naro­du opraw­ców” (Täte­rvolk), argu­men­tu­jąc, że poję­cia ofia­ry i opraw­cy mogą być pomoc­ne przy opi­sy­wa­niu zacho­wań poje­dyn­czych osób, a nie zacho­wa­nia całych naro­dów:

Bar­dzo licz­ni Żydzi byli aktyw­ni w kie­row­nic­twie (bol­sze­wic­kim) oraz w plu­to­nach egze­ku­cyj­nych Cze­ka. Moż­na­by więc o Żydach powie­dzieć z pew­na dozą słusz­no­ści, że byli rasą opraw­ców. Może to brzmieć okrop­nie, ale to ta sama logi­ka, według któ­rej Niem­cy nazy­wa­ni są rasą opraw­ców.” — powie­dział Hoh­mann.

Kar­dy­nał Leh­mann odiósł się nega­tyw­nie do porów­na­nia Hoh­man­na, że za bol­sze­wizm naj­bar­dziej odpo­wie­dzial­ni są Żydzi i że bol­sze­wizm podob­nie jak naro­do­wy socja­lizm sta­no­wi wyraz bez­boż­no­ści, dla­te­go też i Żydzi mogą być rze­ko­mo postrze­ga­ni jako Täte­rvolk.

Kar­dy­nał Leh­mann powie­dział, że sfor­mu­ło­wa­nia tego typu uka­zu­ją histo­rycz­nie źle zbu­do­wa­ną kon­struk­cję: „Chrze­ści­ja­nie wie­dzą tak­że dziś, jak bar­dzo oso­by przy­zna­ją­ce się do chrze­ści­jań­skiej wia­ry i ci, któ­rzy ją repre­zen­tu­ją w wiel­kim zaśle­pie­niu uczest­ni­czy­li w zbrod­niach prze­ciw­ko Żydom. Papież Jan Paweł II przy­po­mniał o tym dobit­nie w swo­ich proś­bach o wyba­cze­nie pod­czas Roku Jubi­le­uszo­we­go 2000.

W mię­dzy cza­sie prze­wa­ża­ją­cą ilo­ścią gło­sów Hoh­man­na wyklu­czo­no z frak­cji (195 z 244), jed­nak­że nie­miec­kie eli­ty poli­tycz­ne, a tak­że Kościo­ły nie­po­koi fakt, jak wie­le osób sta­nę­ło w obro­nie słów Hoh­man­na, któ­ry otrzy­mał tysią­ce listów z wyra­za­mi soli­dar­no­ści.

Sta­no­wi­sko stra­cił m.in. gene­rał Gün­zel, szef jed­nost­ki spe­cjal­nej KSK, któ­ry udzie­lił jed­no­znacz­ne­go popar­cia Hoh­man­no­wi. Zaist­nia­ła sytu­acja na nowo otwie­ra deba­tę wokół poję­cia nie­miec­kiej odpo­wie­dzial­no­ści i histo­rii. Wie­lu poli­ty­ków zasta­na­wia się nad stwo­rze­niem szcze­gól­ne­go pro­gra­mu edu­ka­cyj­ne­go w nie­miec­kich szko­łach.

Głos w spra­wie zabrał też nowo wybra­ny pre­zes Rady Ewan­ge­lic­kie­go Kościo­ła Nie­miec (EKD) bp Wol­fgang Huber. Biskup Huber powie­dział, że z respek­tem przy­jął decy­zję frak­cji par­la­men­tar­nej CDU/CSU o wyklu­cze­niu Hoh­man­na z klu­bu, sta­now­czo sprze­ci­wia­jąc się instru­men­ta­li­zo­wa­niu wia­ry chrze­ści­jań­skiej. Biskup wyra­ził też żal, że Hoh­mann sam nie wycią­gnął kon­se­kwen­cji z wypo­wie­dzia­nych słów.

Zobacz tak­że:

Peł­ny tekst prze­mó­wie­nia Mar­ti­na Hoh­man­na MdB

Życio­rys Mar­ti­na Hoh­man­na (stro­ny Bun­de­sta­gu)

Luteranie.pl: Bp Wol­fgang Huber o zbrod­niach hitle­row­skich

Kosciol.pl: Zanim posta­wi się pomnik wypę­dzo­nym, trze­ba opła­kać tych, któ­rych się zabi­ło — pro­blem wypę­dze­nia i pamię­ci

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.