Luterański synod o relacjach państwo-Kościół
- 7 listopada, 2006
- przeczytasz w 4 minuty
W relacji dotyczącej zakończonego w Wiśle Synodu Kościoła ewangelicko-augsburskiego w RP podaliśmy, że gremium to zajęło się m.in. problemami, jakie powstały w kontaktach na linii państwo-Kościół. Czytelnikom EAI Ekumenizm.pl prezentujemy uchwałę Synodu w pełnym brzmieniu.Uchwała nr 1 podjęta na 10 sesji XI Synodu Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP Synod Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP, jako uosobienie i wyraziciel wszystkich praw przysługujących Kościołowi, będąc jednocześnie najwyższym prawodawcą kompetentnym do podejmowania uchwał w zakresie ogólnych praw […]
W relacji dotyczącej zakończonego w Wiśle Synodu Kościoła ewangelicko-augsburskiego w RP podaliśmy, że gremium to zajęło się m.in. problemami, jakie powstały w kontaktach na linii państwo-Kościół. Czytelnikom EAI Ekumenizm.pl prezentujemy uchwałę Synodu w pełnym brzmieniu.
Uchwała nr 1
podjęta na 10 sesji XI Synodu Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP
Synod Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP, jako uosobienie i wyraziciel wszystkich praw przysługujących Kościołowi, będąc jednocześnie najwyższym prawodawcą kompetentnym do podejmowania uchwał w zakresie ogólnych praw i przepisów kościelnych z niepokojem i zatroskaniem dostrzega przejawy zakłócania zasady autonomii Kościoła w zakresie jego spraw organizacyjnych i wewnętrznych, gwarantowanej przez Konstytucję RP, ustawę o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz ustawę o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP.
Pozakościelne władze publiczne naruszając zasadę, iż Kościół sam określa swoją organizację wewnętrzną i jest samodzielny i niezależny od jakichkolwiek władz przy ustalaniu zasad i praktyki tejże organizacji, coraz częściej ingerują w zakres tego władztwa dokonując sprzecznej ze stanowiskiem władz Kościoła interpretacji przepisów Zasadniczego Prawa Wewnętrznego i uznają przy tym, że ta pozakościelna wykładnia wewnątrzkościelnych norm organizacyjnych ma decydujące znaczenie dla oceny prawnej zdolności do czynności prawnych kościelnych jednostek organizacyjnych.
Praktyka taka jest nie tylko przejawem politycznej nieprawidłowości, ale równocześnie świadectwem niezrozumienia obowiązujących standardów europejskich w traktowaniu stosunków Państwa do Kościołów i związków wyznaniowych, braku akceptowania dotychczas obowiązujących norm prawnych kształtowanych przez uwarunkowania historyczno-społeczne oraz może być postrzegana jako nieprzypadkowe działania zmierzające do pozbawienia tradycyjnie działającego w Polsce Kościoła należnych mu praw podmiotowych.
Praktyka negowania uprawnień Kościoła w zakresie skutecznego i wiążącego poświadczania kompetencji do reprezentowania parafii w stosunkach zewnętrznych, żądania przedstawiania wewnątrzkościelnych umocowań do reprezentacji, gdy Najwyższe Władze Kościelne potwierdzają tę reprezentację, próby podważania skutków prawnych prawomocnych rozstrzygnięć Komisji Regulacyjnej dotyczących symbolicznego i bardzo ograniczonego zadośćuczynienia za zabór majątku Kościoła w okresie funkcjonowania władzy komunistycznej w Polsce, ingerowanie przez sądownictwo powszechne w zastrzeżone ustawowo obszary rozstrzygnięć Komisji Regulacyjnej, nierównoprawne traktowanie Kościoła w kształtowaniu jego praw i ich późniejszej realizacji w porównaniu z innymi tradycyjnymi Kościołami w RP (np. w zakresie zwrotu nieruchomości) nie mogą być przez Synod Kościoła niezauważone i pozostawione bez reakcji.
Synod wyraża nie tylko zaniepokojenie, ale i jednoznaczny sprzeciw wobec tych praktyk i oświadcza, że podejmie wszelkie prawnie dostępne i uzasadnione działania dla realizacji przestrzegania zasady autonomii i równouprawnienia naszego Kościoła. Synod będzie przeciwdziałać próbom zakwestionowania dotychczasowych poprawnych stosunków pomiędzy naszym Kościołem a Władzami Publicznymi naszej Ojczyzny, dyskredytacji należnego miejsca naszej społeczności wyznaniowej w Kraju, któremu nasi Przodkowie poświęcali swoje talenty, aktywność, a częstokroć i złożyli najwyższą ofiarę — życie.
Synod Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP oświadcza w związku z powyższym, iż potwierdza umocowanie Władz Kościoła do dokonywania wiążącej interpretacji prawa wewnętrznego przez Synod (wykładnia autentyczna) i przez Radę Synodalną (par. 65 ust. 1 pkt. 8 ZPW), akceptuje dotychczasowe działania Rady Synodalnej w tym zakresie, a ponadto potwierdza umocowanie proboszczów-administratorów do reprezentowania parafii na zewnątrz, także w okresie, gdy instrukcyjny — dwuletni okres ich mianowania na to stanowisko minął, a władze Kościoła nie dokonały ich odwołania. Uznaje ponadto, że postępowanie przed Komisją Regulacyjną nie jest nabyciem nieruchomości, ani tym bardziej jej zarządzaniem w rozumieniu Zasadniczego Prawa Wewnętrznego. Jego przedmiotem nie są bowiem cywilnoprawne czynności nabycia nieruchomości, lecz zwrot zagrabionego mienia i przyznanie stosownych rekompensat. Nie tylko przyzwolenie, ale wręcz obowiązek działania Proboszczów w zakresie podejmowania czynności zmierzających do skutecznej alokacji wniosków rewindykacyjnych i reprezentacji parafii w tym zakresie uchwalił Synod Kościoła w związku z wejściem w życie przepisów ustawy o stosunku Państwa do Kościoła. Zatem podważanie tych zasad przez reprezentantów władz pozakościelnych musi być traktowane jako celowe i świadomie ukierunkowane działanie przeciwko autorytetowi władz Kościoła.
Synod Kościoła pragnie jednocześnie wyrazić swoje szczere i gorące podziękowanie dla tych wszystkich podmiotów, jednostek i organizacji, które w swej codziennej działalności i we wzajemnych kontaktach kierują się nie tylko etyczną zasadą równości, ale i jej prawnym wyrazem. W szczególności wyrażamy naszą wdzięczność Władzom Kościoła Rzymsko-Katolickiego za przejawy braterstwa, zrozumienia i świadectwa równego traktowania wynikającego z rzeczywistych intencji, a nie z konformizmu politycznego.
Wyrażamy jako Synod nadzieję, że polscy luteranie w godnych i równoprawnych warunkach będą mogli nadal służyć swojej Ojczyźnie poprzez swoją aktywność zawodową i społeczną będąc ważną i inspirującą częścią Społeczeństwa demokratycznego w Państwie Prawnym.
Wisła, dnia 4 listopada 2006 r.
W imieniu Synodu Kościoła
( — ) Ks. Jan Gross
Prezes Synodu
( — ) Ks. Waldemar Pytel
Sekretarz Rady Synodalnej