Państwo świeckie czy księże?
- 26 lutego, 2014
- przeczytasz w 3 minuty
Państwo świeckie czy księże? Spór o rolę duchowieństwa katolickiego w Rzeczypospolitej w czasach Zygmunta III Wazy. Wybór tekstówProf. zw. dr hab. Urszula Augustyniak jest uznaną badaczką epoki nowożytnej. Pracuje w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi badania z zakresu kultury politycznej, wojskowości i stosunków wyznaniowych w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, a szczególnie Wielkiego Księstwa Litewskiego w pierwszej połowie XVII stulecia. Opublikowała m.in. monografie naukowe: Informacja i propaganda w Polsce za Zygmunta III (1981); […]
Państwo świeckie czy księże? Spór o rolę duchowieństwa katolickiego w Rzeczypospolitej w czasach Zygmunta III Wazy. Wybór tekstówProf. zw. dr hab. Urszula Augustyniak jest uznaną badaczką epoki nowożytnej. Pracuje w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi badania z zakresu kultury politycznej, wojskowości i stosunków wyznaniowych w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, a szczególnie Wielkiego Księstwa Litewskiego w pierwszej połowie XVII stulecia.
Opublikowała m.in. monografie naukowe: Informacja i propaganda w Polsce za Zygmunta III (1981); Koncepcje narodu i społeczeństwa w literaturze plebejskiej od końca XVI do końca XVII wieku (1989); Wazowie i „królowie rodacy”. Studium władzy królewskiej w Rzeczypospolitej XVII wieku (1999); Dwór i klientela Krzysztofa Radziwiłła (1585–1640). Mechanizmy patronatu (2001); W służbie hetmana i Rzeczypospolitej. Klientela wojskowa Krzysztofa Radziwiłła (1585–1640) (2004); podręcznik akademicki Historia Polski 1572–1795 (2008) oraz edycje źródłowe: „Spisek orleański” w latach 1626–1628 (wraz z W. Sokołowskim; 1990) i Testamenty ewangelików reformowanych w Wielkim Księstwie Litewskim w XVI-XVIII wieku (1992). Jest też autorką wielu głośnych specjalistycznych rozpraw, a jej publikacje są cenione i szeroko dyskutowane w kraju i za granicą. Jako promotorka wielu rozpraw doktorskich i recenzentka w procedurach habilitacyjnych wywarła silny wpływ na kształtowanie się środowiska badaczy polskiej Reformacji.
Omawiana książka to antologia polskich rękopiśmiennych tekstów źródłowych z lat 1595–1639, dotychczas w większości nieznanych nawet historykom. To plon wieloletnich kwerend, które Autorka przeprowadziła w archiwach polskich i zagranicznych. Książka zawiera teksty zachowane głównie w sylwach szlacheckich, reprezentujące zapomniany dzisiaj nurt polskiej publicystyki politycznej, związany ze zjawiskiem antyklerykalizmu szlacheckiego — występującego w programie ruchu egzekucyjnego w połowie XVI stulecia, następnie w okresie rokoszu sandomierskiego 1606–1608, trwającego do XVIII wieku, kiedy na tradycyjny konflikt między szlachtą a klerem nałożyły się wpływy preoświeceniowego racjonalizmu. Autorzy to przeważnie ewangelicy, ale recepcja ich utworów była ogólnopolska, zwłaszcza w środowisku szlacheckich działaczy politycznych. Były to niejednokrotnie teksty stricte publicystyczne, polityczne — krążyły w licznych odpisach na sejmach i sejmikach, były dyskutowane na zjazdach szlacheckich, również często cytowane w zachowanej korespondencji.
Wybór tekstów źródłowych miał na celu nie tyle udowodnienie tezy o sile antyklerykalizmu szlachty, ile zobrazowanie złożonego charakteru jej postaw politycznych, częściowo tylko determinowanych przez czynniki wyznaniowe. Przede wszystkim Autorka przeprowadza rewizję tradycyjnej interpretacji sporów szlachty z klerem jako konfliktu ekonomicznego lub obrony Konfederacji Warszawskiej. W ten sposób dzieło dostarcza współczesnym czytelnikom materiału do przemyśleń nad aktualną rolą kościoła katolickiego w przemianach cywilizacyjnych, a także nad genezą różnego rodzaju postaw antyklerykalnych. Zamiarem Edytorki było przypomnienie, że kultywowana przez elity szlacheckie od XV do XVIII w. koncepcja państwa świeckiego i demokratycznego stanowi integralną część polskiej tradycji politycznej, zdecydowanie alternatywną wobec unitarnej i polocentrycznej wizji kontrreformatorów spod znaku Piotra Skargi.
Prof. Urszula Augustyniak jest przekonana, że tradycja ta zasługuje dzisiaj na przywrócenie do świadomości historycznej i politycznej Polaków. Poglądom tym Autorka często daje publiczny wyraz w środowisku naukowym — choćby w publicznych dyskusjach, na wykładach i seminariach na Uniwersytecie Warszawskim i innych uczelniach w kraju i za granicą.
Polecam zapoznanie się ze szczegółowym spisem treści tej obszernej publikacji. Sądzę również, że książka może i powinna być przedmiotem debat nie tylko wśród historyków i polityków, ale też w środowisku polskich chrześcijan i ekumenistów.