Hans Küng dla “Der Spiegel”: pontyfikat sprzeczności
- 31 marca, 2005
- przeczytasz w 2 minuty
W ostatnim numerze tygodnika Der Spiegel ukazał się artykuł ks. Hansa Künga, profesora teologii, któremu zostało odebrane prawo nauczania teologii katolickiej za podważanie dogmatu nieomylności papieskiej. W tekście pt.: “Pontyfikat sprzeczności” Hans Küng nie pozostawia suchej nitki na papieżu, stwierdzając, że mimo wielu pozytywnych wydarzeń kończący się pontyfikat Jana Pawła II był zły dla Kościoła. Dla mnie Karol Wojtyła nie jest największym, ale najbardziej sprzecznym […]
W ostatnim numerze tygodnika Der Spiegel ukazał się artykuł ks. Hansa Künga, profesora teologii, któremu zostało odebrane prawo nauczania teologii katolickiej za podważanie dogmatu nieomylności papieskiej. W tekście pt.: “Pontyfikat sprzeczności” Hans Küng nie pozostawia suchej nitki na papieżu, stwierdzając, że mimo wielu pozytywnych wydarzeń kończący się pontyfikat Jana Pawła II był zły dla Kościoła. Dla mnie Karol Wojtyła nie jest największym, ale najbardziej sprzecznym papieżem XX wieku – pisze Küng.
Küng pisze, że jedni podziwiają wytrzymałość schorowanego papieża, natomiast inni czują niechęć do niego. Zamiast podporządkować się po chrześcijańsku swojej skończoności, papież trzyma się władzy wszystkimi możliwymi środkami w mało demokratycznym systemie – twierdzi Küng. Lista zarzutów Künga pod adresem papieża nie zaskakuje, ponieważ powtarzana jest od wielu lat. Główny grzech polega, zdaniem Künga, na zaniedbaniu reform Soboru Watykańskiego II.
Czytelnikom Der Spiegel Küng streszcza swoją krytykę Jana Pawła II na przykładzie dziewięciu zagadnień, o których teolog wielokrotnie dyskutował przy najróżniejszych okazjach. Według Künga klęska obecnego pontyfikatu ujawnia się w następujących zagadnieniach: prawa człowieka (obrona podstawowych praw na zewnątrz vs. wewnętrzny autokratyzm Kościoła Rzymskiego); rola kobiet (brak zgody na kapłaństwo kobiet oraz środki antykoncepcyjne); seksualność człowieka (rygoryzm moralny); celibat księży (spadek liczby powołań); ekumenizm (brak gościnności eucharystycznej oraz konflikty z prawosławiem); błędna polityka personalna (skompromitowani hierarchowie cieszący się niegdyś uznaniem papieża); klerykalizm; brak dbałości o równomierny wzrost w Kościele (preferowanie nurtów konserwatywnych i dyskryminowanie liberałów) oraz grzechy historyczne (jubileuszowe mea culpa nie przełożyło się na czyny).
Przykre porównanie
Ostry język Künga pod adresem papieża nikogo nie dziwi, jednakże razić mogą, szczególnie polskiego czytelnika, niektóre porównania, jakie stosuje Küng. Abstrahując od merytorycznej strony zarzutów Künga nie sposób pominąć fragmentu jego tekstu, w którym krytykuje politykę personalną Jana Pawła II. Küng zarzuca papieżowi chęć bezwzględnego podporządkowania sobie światowego episkopatu wbrew soborowemu duchowi kolegialności biskupów. Przysięgę posłuszeństwa, której domaga się papież, Küng nieszczęśliwie porównuje z niechlubną przysięgą na wierność “Führerowi.”
Zobacz także:
Ekumenizm.pl: Testament Hansa Künga
Ekumenizm.pl: 25 lat pontyfikatu sprzeczności
Ekumenizm.pl: Hans Küng o Karolu Wojtyle