Społeczeństwo

Wiara to dobry interes


Spo­łe­czeń­stwo pół­noc­no­ame­ry­kań­skie jest już przy­zwy­cza­jo­ne do łącze­nia reli­gii z pie­niędz­mi. Nawet na ame­ry­kań­skich dola­rach moż­na prze­czy­tać: „In God we trust” (Bogu ufa­my). Tym­cza­sem nowa kar­ta kre­dy­to­wa, na któ­rej został umiesz­czo­ny obraz przed­sta­wia­ją­cy trzy krzy­że z Kal­wa­rii, spo­wo­do­wa­ła w USA­burz­li­wą dys­ku­sję. Kar­ta zosta­ła wyda­na przez sieć skle­pów z pro­duk­ta­mi chrze­ści­jań­ski­mi „Fami­ly Chri­stian Sto­res” we współ­pra­cy z „Master­card” i pozwa­la na zbie­ra­nie punk­tów przy robie­niu zaku­pów, któ­re póź­niej mogą być […]


Spo­łe­czeń­stwo pół­noc­no­ame­ry­kań­skie jest już przy­zwy­cza­jo­ne do łącze­nia reli­gii z pie­niędz­mi. Nawet na ame­ry­kań­skich dola­rach moż­na prze­czy­tać: „In God we trust” (Bogu ufa­my). Tym­cza­sem nowa kar­ta kre­dy­to­wa, na któ­rej został umiesz­czo­ny obraz przed­sta­wia­ją­cy trzy krzy­że z Kal­wa­rii, spo­wo­do­wa­ła w USA­burz­li­wą dys­ku­sję. Kar­ta zosta­ła wyda­na przez sieć skle­pów z pro­duk­ta­mi chrze­ści­jań­ski­mi „Fami­ly Chri­stian Sto­res” we współ­pra­cy z „Master­card” i pozwa­la na zbie­ra­nie punk­tów przy robie­niu zaku­pów, któ­re póź­niej mogą być zamie­nio­ne na pro­duk­ty w skle­pach z chrze­ści­jań­ski­mi pro­duk­ta­mi tej sie­ci.

Wie­lu chrze­ści­jan pro­te­stu­je jed­nak prze­ciw uży­wa­niu chrze­ści­jań­skich sym­bo­li do zara­bia­nia pie­nię­dzy. Dys­ku­sja jest zwią­za­na z olbrzy­mią komer­cja­li­za­cją wia­ry. Zaczy­na­jąc od Biblii, poprzez CD, fil­my i koszul­ki, wzro­st­pro­duk­tów reli­gij­nych rośnie z roku na rok. Tyl­ko w Bra­zy­lii sprze­daż pro­duk­tów „chrze­ści­jań­skich” przy­no­si zysk 4 miliar­dów reais, czy­li oko­ło 1,5 miliar­da dola­rów rocz­nie.

Dla jed­nych przed­sta­wi­cie­li świa­ta chrze­ści­jań­skie­go jest to bar­dzo dobry znak, że wia­ra może być dobrym inte­re­sem. Inni jed­nak wska­zu­ją na wypły­wa­ją­ce z tego zagro­że­nia. “To pod­po­rząd­ko­wa­nie sfe­ry reli­gij­nej kon­sump­cyj­nej kul­tu­rze i pra­wom ryn­ku”, stwier­dził Jung Mo Sung z Meto­dy­stycz­ne­go Uni­wer­sy­te­tu z Sao Pau­lo. „Zasa­dą Ewan­ge­lii jest rów­ność wszyst­kich ludzi. W świe­cie komer­cja­li­za­cji ist­nie­je znie­kształ­ce­nie tej zasa­dy, gdyż tam ten, kto wię­cej kupi, wię­cej zna­czy”, dodał Sung.

Według kano­ni­ka Dario Bevi­la­cqua, rzecz­ni­ka Archi­die­ce­zji Sao Pau­lo, rynek reli­gij­ny jest waż­ny i potrzeb­ny, jeśli tyl­ko sprze­daż jest zwią­za­na z chrze­ści­jań­ską moral­no­ścią, z uczci­wą ceną pro­duk­tu. „Przy jakiej­kol­wiek dzia­łal­no­ści ety­ka chrze­ści­jań­ska powin­na być zacho­wa­na”, stwier­dził bra­zy­lij­ski kano­nik.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.