Wyleciała za ukrzyżowaną żabę?
- 3 listopada, 2008
- przeczytasz w 2 minuty
Dyrektorka muzeum sztuki współczesnej w Bolzano we włoskich Alpach, które zasłynęło odrzuceniem prośby papieża Benedykta XVI, by wycofać ze swojej wystawy rzeźbę wiszącej na krzyżu żaby, została zwolniona. Corinne Diserens została usunięta ze stanowiska w trybie natychmiastowym po tym, jak w niedawnych wyborach lokalnych w Alto Adige do władzy doszła nowa partia. Oficjalnym powodem wyrzucenia dyrektorki jest trudna sytuacja finansowa muzeum, do której doprowadziła Diserens, chodzi m. […]
Dyrektorka muzeum sztuki współczesnej w Bolzano we włoskich Alpach, które zasłynęło odrzuceniem prośby papieża Benedykta XVI, by wycofać ze swojej wystawy rzeźbę wiszącej na krzyżu żaby, została zwolniona.
Corinne Diserens została usunięta ze stanowiska w trybie natychmiastowym po tym, jak w niedawnych wyborach lokalnych w Alto Adige do władzy doszła nowa partia. Oficjalnym powodem wyrzucenia dyrektorki jest trudna sytuacja finansowa muzeum, do której doprowadziła Diserens, chodzi m. in. o pół miliona euro deficytu budżetowego instytucji. Jednakże obrońcy kurator sztuki, tacy jak szef lokalnej Partii Zielonych, Hans Heiss, argumentują, że tak naprawdę powodem jest skandal związany z pechową instalacją.
W czasie tegorocznych wakacji papież Benedykt XVI, który przebywał w tym regionie Włoch na urlopie, ostro skrytykował rzeźbę, uznając ja za obrazę uczuć religijnych chrześcijan. Watykan wystosował oficjalny list do Franza Pahla, ówczesnego szefa rady regionu Trentino-Alto Adige, w którym pisano, że ukrzyżowana żaba rani przekonania tych osób, które uważają krzyż za symbol Bożej miłości. Corinne Disrens nie posłuchała jednak prośby Kościoła i zgodziła się jedynie na przeniesienie instalacji z wystawy głównej na inną, mniej uczęszczaną wystawę. Podkreśliła również, że dzięki zainteresowaniu rzeźbą, muzeum odnotowało wzrost liczby odwiedzających, szczególnie wśród ludzi młodych. Stwierdziła także, że sztuka zawsze jest prowokacją, a sztuka współczesna jest rzadko kiedy rozumiana w czasie, w którym dzieło zostało stworzone.
Rzeźba pochodzi z 1997 r., a jej autorem jest nieżyjący już Niemiec Martin Kippenberger.