480. rocznica Konfesji Augsburskiej
- 22 czerwca, 2010
- przeczytasz w 2 minuty
Z okazji 480. rocznicy Konfesji Augsburskiej, podstawowej księgi wyznaniowej luteranizmu, zapraszamy na okolicznościowe wykłady ks. prof. Martina Onnascha z Fakultetu Teologii Ewangelickiej w Greifswaldzie, oraz ks. prof. Marcina Hintza z Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie. Spotkanie odbędzie się 25 czerwca (piątek) o godz. 17:00 w kościele ewangelicko-augsburskim Świętej Trójcy (Lutheraneum, podziemia kościoła). Ks. prof. Onnasch naświetli historyczne okoliczności powstania Konfesji Augsburskiej, a ks. prof. Hintz wygłosi referat zatytułowany “Aktualność Konfesji Augsburskiej”. Patronat nad wydarzeniem objął […]
Z okazji 480. rocznicy Konfesji Augsburskiej, podstawowej księgi wyznaniowej luteranizmu, zapraszamy na okolicznościowe wykłady ks. prof. Martina Onnascha z Fakultetu Teologii Ewangelickiej w Greifswaldzie, oraz ks. prof. Marcina Hintza z Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie. Spotkanie odbędzie się 25 czerwca (piątek) o godz. 17:00 w kościele ewangelicko-augsburskim Świętej Trójcy (Lutheraneum, podziemia kościoła).
Ks. prof. Onnasch naświetli historyczne okoliczności powstania Konfesji Augsburskiej, a ks. prof. Hintz wygłosi referat zatytułowany “Aktualność Konfesji Augsburskiej”.
Patronat nad wydarzeniem objął zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce ks. bp Jerzy Samiec oraz Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie. Spotkanie organizuje Parafia Ewangelicko-Augsburska Świętej Trójcy oraz oddział warszawski Polskiego Towarzystwa Ewangelickiego.
W niedzielę (27 czerwca) ks. bp Jerzy Samiec wygłosi kazanie w kościele Świętej Trójcy. Początek nabożeństwa o godz. 10:30.
+++
25 czerwca luteranie obchodzą pamiątkę odczytania przed cesarzem Karolem V na Sejmie w Augsburgu Wyznania Augsburskiego, jako wyznania książąt i miast niemieckich, które opowiedziały się za reformą Kościoła. Jego autorem był Filip Melanchton, współpracownik Lutra, który przygotował je na Sejm w Augsburgu w oparciu o wcześniejsze pisma reformatorów (Artykuły marburskie i szwabachskie z 1529, Artykuły torgawskie z 1530 oraz Wyznanie wiary Lutra z 1528). Wyznanie Augsburskie, mimo jego odrzucenia przez cesarza Karola V, szybko zyskało status podstawowej księgi wyznaniowej – wyznania wiary zreformowanego Kościoła.
Wyznanie Augsburskie składa się z 28 artykułów podzielonych na dwie części. Pierwsza (art. 1–21) stanowią wykład reformatorskiej nauki, druga (art. 22–28) omawiają zniesione przez reformatorów nadużycia. Jego celem była prezentacja wiary zreformowanego Kościoła i wykazanie, że stoi on na gruncie wiary Kościoła powszechnego, a reformatorzy pragną jedynie jego odnowy, a nie utworzenia nowego Kościoła. Dowodem na to są odwołania do dogmatów starokościelnych, a także zdystansowanie się względem radykalnych ruchów tzw. „lewego skrzydła Reformacji”. Osią Wyznania augsburskiego jest art. 4. poświęcony nauce o usprawiedliwieniu, art. 1. O Bogu i 3. O Synu Bożym omawiają fundament usprawiedliwienia, art. 2. O grzechu pierworodnym jego tło, natomiast art. 5. O służbie Kościoła i kolejne zajmują się skutkami usprawiedliwienia mocą Ducha Świętego.
W 1580 roku Wyznanie Augsburskie weszło w skład tzw. Księgi Zgody zbioru pism wyznaniowych luteranizmu. W skład Księgi Zgody wchodzą oprócz niego także: trzy starokościelne wyznania wiary (Apostolskie, Nicejsko-Konstantynopolitańskie, Atanazjańskie), Mały i Duży Katechizm (1529) oraz Artykuły Szmalkaldzkie (1537) Lutra, Obrona Wyznania Augsburskiego (1531) i Traktat o władzy i prymacie papieża (1537) Melanchtona, a także Formuła Zgody (1577).