Ateizm — zmierzch niewiary
- 16 sierpnia, 2004
- przeczytasz w 1 minutę
Wielu teologów, publicystów oraz przedstawicieli nauk przyrodniczych, a także humanistycznych debatuje od wielu lat o kryzysie religijności. Jedni ogłaszają śmierć Boga, a inni jeszcze jego triumfalny powrót na przykładzie ruchów fundamentalistycznych we wszystkich religiach. Apostołowie śmierci Boga podkreślają kluczową rolę ideologii ateistycznej i zapowiadają dalszy jej rozwój. Na brytyjskim rynku wydawniczym pojawiła się książka oksfordzkiego teologa anglikańskiego, prof. Alistara McGrath pt.: The Twilight of Atheism […]
Wielu teologów, publicystów oraz przedstawicieli nauk przyrodniczych, a także humanistycznych debatuje od wielu lat o kryzysie religijności. Jedni ogłaszają śmierć Boga, a inni jeszcze jego triumfalny powrót na przykładzie ruchów fundamentalistycznych we wszystkich religiach. Apostołowie śmierci Boga podkreślają kluczową rolę ideologii ateistycznej i zapowiadają dalszy jej rozwój. Na brytyjskim rynku wydawniczym pojawiła się książka oksfordzkiego teologa anglikańskiego, prof. Alistara McGrath pt.: The Twilight of Atheism — The Rise and Fall of Disbelief in the Modern World (“Zmierzch ateizmu: wzrost i upadek niewiary we współczesnym świecie”), który stwierdza, że ateizm przestał być modny i powoli przechodzi do lamusa.
Alistar McGrath analizuje historię myśli atiestycznej począwszy od Nietzschego, Feuerbacha, Marxa Freuda i Darwina. Teolog uwaza, że ateizm wyrósł ze sprzeciwu wobec władzy, przywilejom i korupcji instytucji kościelnych, a jego symboliczną datą jest wybuch Rewolucji Francuskiej.
McGrath uważa, że protestantyzm mógł utorować drogę ateizmowi, eliminując z wielu aspektów życia codziennego element sacrum. Zabieg ten miał przyczynić się do przekonania o “nieobecności Boga.” Z drugiej jednak strony teolog jest przekonany, że chrześcijaństwo, manifestujące się w podkreślaniu doktrynalnej poprawności, nacisku na dogmat szkodzić może żywej wyobraźni wiary.
Zobacz także:
Link: Prof. Alister McGrath — oficjalna strona
Magazyn SR: Główne nurty teologii brytyjskiej — część pierwsza