“Bóg jest Ojcem i Matką, a Jezus to nie Chrystus”, czyli “reformacja” wg Foxa
- 6 czerwca, 2005
- przeczytasz w 3 minuty
Bóg jako surowy Ojciec nie jest bóstwem wartym uwielbienia, ale Bożkiem, który służy imperialistom – głosi jedna z 95 tez ks. Matthew Foxa, duchownego Episkopalnego Kościoła USA (ECUSA) i autora wielu książek na temat duchowości i teologii feministycznej. Ks. Fox, były dominikanin, który kilkanaście lat temu konwertował do ECUSA, postuluje “Nową Reformację”. Aby nagłośnić swój projekt udał się nawet do Wittenbergii, gdzie w 1517 […]
Bóg jako surowy Ojciec nie jest bóstwem wartym uwielbienia, ale Bożkiem, który służy imperialistom – głosi jedna z 95 tez ks. Matthew Foxa, duchownego Episkopalnego Kościoła USA (ECUSA) i autora wielu książek na temat duchowości i teologii feministycznej. Ks. Fox, były dominikanin, który kilkanaście lat temu konwertował do ECUSA, postuluje “Nową Reformację”. Aby nagłośnić swój projekt udał się nawet do Wittenbergii, gdzie w 1517 roku ks. dr Marcin Luter przybił (ogłosił) 95 tez przeciwko nadużyciom w praktyce pokutnej średniowiecznego Kościoła.
Jeszcze jako rzymskokatolicki kapłan ks. Matthew Fox zajmował się duchowością, m.in. we Francji w słynnym Institut Catholique de Paris, gdzie doktoryzował siępod kierunkiem ojca Marii Dominika Chenu OP, a następnie w kilku amerykańskich instytutach teologicznych. Ostatnim miejscem pracy ks. Foxa był Holy Names College w Oakland, w którym pełnił funkcję dyrektora. Na stronie Foxa znajduje się informacja, iż w 1988 roku kardynał Joseph Ratzinger, prefekt Kongregacji Nauki Wiary, doprowadził do dymisji Foxa i jego usunięcia z zakonu dominikanów. Wkrótce po tym Fox założył Uniwersytet Duchowości Stworzenia, przemianowany później na Uniwersytet Mądrości.
W swoich pracach Fox nazywał Boga Matką, powołując się na mistyczną literaturę średniowiecza, która przypisywała Bogu kobiece przymioty. Nie dziwi zatem pierwsza z 95 tez Foxa: Bóg jest Ojcem i Matką. Duchowny znany jest także z eksperymentów liturgicznych. Jest m.in. jednym z pomysłodawców “Kosmicznej Mszy”, w której oprócz organów i tradycyjnej liturgii wierni pląsają w rytm muzyki techno, house i rap przy aktywnym udziale DJ.
Ekologia, ludzka seksualność, sprawiedliwość społeczna (tzw. opcja dla biednych), liturgia oraz chrystologia są głównymi wątkami pojawiającymi się w tezach Foxa, który nie cofa się nawet przed ostrą krytyką papiestwa: Bez względu na to, jak dużo media mówią o papieżu i jego pontyfikacie, papież nie jest Kościołem, lecz urzędem w Kościele. Pontyfikalizm jest rodzajem współczesnego bałwochwalstwa, któremu muszą przeciwstawić się wszyscy wierzący – głosi Teza 29.
A w następnej tezie czytamy: “Stworzenie Kościoła sykofantów nie jest niczym świętym (Fox wyjaśnia znaczenie słowa jako “osoby wiernopoddańcze, lizusy” – D.B.). Sykofanci nie są ludźmi Ducha, ponieważ ich jedyną cnotą jest posłuszeństwo. Społeczeństwo sykofantów, sykofantyczny kler, seminarzyści, biskupi, kardynałowie oraz sykofantyczne wspólnoty jak Opus Dei, Legiony Chrystusa oraz Wspólnota Wyzwolenia, jak i przedstawiciele prasy w żaden sposób nie oddają nauk historycznego Jezusa, który sprzeciwiał się gromadzeniu władzy.” Na antyklerykalnym zapale Foxa jednak się nie kończy. W swoich tezach Fox proponuje chrystologiczną rewolucję. W 6. Tezie Fox stwierdza, że “Teizm (wyobrażenie, że Bóg jest gdzieś tam w górze poza światem) jest fałszywy. Wszystkie rzeczy są w Bogu, a Bóg we wszystkich rzechach (panteizm).”
Przekonanie to ma bezpośrednie przełożenie na rozumienie osoby Jezusa, o którym mówi 15. i 16. Teza: “Chrześcijanie muszą rozróżniać między Jezusem (postacią historyczną) a Chrystusem (doświadczeniem Boga we wszystkich rzeczach). Chrześcijanie muszą rozróżniać między Jezusem a Pawłem.” W kolejnych tezach Fox proponuje spirytualistyczne rozumienie wcielenia Syna Bożego, podobnie jak i Jego Śmierci i Zmartwychwstania.
Tezy Foxa dostępne są w języku angielskim i niemieckim – tutaj.