Czy istnieje teologia afrykańska?
- 20 maja, 2005
- przeczytasz w 3 minuty
Teologia afrykańska w rozwoju (African theology in process) – brzmiał tytuł wykładu prof. Modeste Malu z Fakultetu Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Kinszasie. Wykład na temat teologii ewoluującej w środowisku czarnej Afryki odbył się wczoraj na Katolickim Uniwersytecie Lovanium.Teologia afrykańska jest cały czas w rozwoju, dopiero zaczyna kształtować własną tożsamość. Czerpie z teologii zachodnio-chrześcijańskiej, na krytyce której wyrosła – tłumaczył profesor Malu. Teologia afrykańska narodziła się w atmosferze […]
Teologia afrykańska w rozwoju (African theology in process) – brzmiał tytuł wykładu prof. Modeste Malu z Fakultetu Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Kinszasie. Wykład na temat teologii ewoluującej w środowisku czarnej Afryki odbył się wczoraj na Katolickim Uniwersytecie Lovanium.
Teologia afrykańska jest cały czas w rozwoju, dopiero zaczyna kształtować własną tożsamość. Czerpie z teologii zachodnio-chrześcijańskiej, na krytyce której wyrosła – tłumaczył profesor Malu. Teologia afrykańska narodziła się w atmosferze uniezależniania się kolonii od państw europejskich. Niepodległość polityczna sprzyjała powstawaniu niezależnych, nowoczesnych trendów kulturowych w Afryce. Jednym z nich była oryginalna myśl teologiczna. Zdaniem profersora Modeste Malu dwoma zasadniczymi czynnikami, które wpłynęły na wygenerowanie specyficznej nauki o Bogu w Kościele afrykańskim była po pierwsze inkulturacja, a po drugie potrzeba przyjrzenia się problemom ludzi mieszkających w Afryce.
Teologia afrykańska nie ma własnego języka – twierdzi Malu – posługuje się kategoriami zaczerpniętymi z zachodniego chrześcijaństwa. Polityka Kościoła w ujęciu tej młodej teologii to działanie na rzecz zbawienia jak największej liczby dusz; wizja człowieka jest augustiańska, a w wizji Kościoła dużo jest z podejścia instytucjonalnego, etc.
Oryginalność teologii afrykańskiej polega natomiast na szczególym akcentowaniu misyjnej natury Kościoła. Ten aspekt był w Afryce zawsze najbardziej czytelny. Kościół w Afryce pozostaje od wieków zwiazany z działalnością na rzecz ubogich i cierpiących. W XX wieku podjęto się krytyki historii Kościoła w byłych koloniach. W ten sposób zaczęła się kształtować nowa teologia, której głównymi postulatami stała się wyjaśnienie dwóch rzeczy: chrześcijańskiej koncepcji człowieka (celem uczynienia jej przystępniejszej dla wiernych) oraz tego, jak w Kościele człowiek zostaje zbawiony przez Chrystusa.
Prof. M. Malu zapoznał słuchaczy z aktualnymi trendami teologii afrykańskiej, wśród której wyróżnił trzy najważniejsze: wyzwalajacą inkulturację (liberating enculturation, omawianą przez teologa, prof. Evarise Mzuzi Bibaki w jego książce “Kościół — Matka”), polegającą na afirmacji przez Kościół lokalnych wierzeń i obyczajów; teologię inwencjonalną (theology of invention, Leonard Santendi “Dogmat a inkulturacja”), postulującą hermeneutyczne podejście, reinterpretację europejskiej teologii i historii Kościoła. Trzecim trendem, reprezentowanym przez samego prelegenta, była inwencja kulturowa (cultural invention). Ostatnia idea zakłada przejście od bycia przedmiotem zbawiennej misji Kościoła do stania się podmiotem głoszenia Ewangelii. Inwencja kulturowa postuluje – zdaniem jej autora – zajęcie przez każdego chrześcijanina postawy osoby odpowiedzialnej za Kościół. “Tym samym kulturowa inwencja promuje człowieka” – powiedział Malu.
Teologia afrykańska jest bardzo praktycznym ujęciem nauki chrześcijańskiej. Stawia na konkretną działalność Kościoła w danym środowisku. Dotyka też ważnych chrześcijańskich wartości, gdyż swym wezwaniem do misji akcentuje potrzebę poświęcenia, a nawet męczeństwa.
Modeste Malu jest członkiem Stowarzyszenia Teologów Świeckich w Kongo, wykładowcą teologii fundamentalnej na Fakultecie Teologicznym Uniwersytetu w Kinszasie. Rozgłos prof. M. Malu przyniosły publikacje z zakresu teologii wyzwolenia.