Czym jest “Cud Świętego Ognia”?
- 16 listopada, 2004
- przeczytasz w 2 minuty
W sobotę przed niedzielą Zmartwychwstania, według kalendarza juliańskiego, wierni Kościoła prawosławnego gromadzą się w Bazylice Świętego Grobu w Jerozolimie. Każdego roku, tego samego dnia, o tej samej godzinie i w taki sam sposób następuje znany wśród wiernych Kościoła prawosławnego „Cud Świętego Ognia”. Nie wiadomo o żadnym innym cudzie, który trwałby już tak długo i miałby miejsce w sposób tak regularny. Najstarsze dokumenty, które go opisują, pochodzą z VIII wieku. Znanych jest […]
W sobotę przed niedzielą Zmartwychwstania, według kalendarza juliańskiego, wierni Kościoła prawosławnego gromadzą się w Bazylice Świętego Grobu w Jerozolimie. Każdego roku, tego samego dnia, o tej samej godzinie i w taki sam sposób następuje znany wśród wiernych Kościoła prawosławnego „Cud Świętego Ognia”. Nie wiadomo o żadnym innym cudzie, który trwałby już tak długo i miałby miejsce w sposób tak regularny. Najstarsze dokumenty, które go opisują, pochodzą z VIII wieku.
Znanych jest wiele spisanych w różnych wiekach świadectw dotyczących tego cudu, jak chociażby zapiski z podróży do Jerozolimy rosyjskiego opata Daniela z XI wieku. Napisał on o „Cudzie Świętego Światła i otaczających go ceremoniach” z wieloma szczegółami. Opisuje, jak patriarcha wchodzi do wejścia kaplicy Grobu Pańskiego z dwiema świecami w ręku, klęka przed kamieniem, na którym położono martwe ciało Jezusa Chrystusa i odmawia odpowiednie słowa modlitwy, podczas której dochodzi do cudu. Z kamienia wychodzi światło o kolorze niebieskawym, które zapala zamknięte oliwne lampki i dwie świece patriarchy. Światło to następnie przechodzi do wszystkich osób obecnych w kościele samoistnie zapalając ich świece.
Chociaż od 1054 r. katolicy i prawosławni żyją oddzielnie, to jeszcze przez jakiś czas wydarzenie „Cudu Świętego Ognia” obydwie wspólnoty obchodziły wspólnie. Po 1246 r., kiedy katolicy wycofali się z Jerozolimy po nieudanej wyprawie krzyżowej, prawosławni, którzy pozostali w mieście, zaczęli obchodzić to wydarzenie sami. Jak powiedział jednak metropolita Tymoteusz z Jerozolimskiego Patriarchatu Prawosławnego moc ekumeniczna i zjednoczeniowa Świętego Ognia jest czymś wyjątkowym. W wydarzeniu uczestniczą członkowie i szefowie najróżniejszych miejscowych Kościołów prawosławnych, bizantyjskich i wschodnich. O tym cudzie mówią już nawet źródła z IV wieku.
Linki dotyczące szczegółów tego wydarzenia oraz bogate galerie zdjęć:
http://www.voxdomini.com.pl/inne/cud_jer.html
http://www.hvidt.com/en/Publications/livingmiracles/Excerpt.html