Ekumenizm w Polsce i na świecie

Do Betlejem z ministrem, marszałkiem, burmistrzami i Avetkami


To już nie kon­kurs ale praw­dzi­wy eku­me­nicz­ny festi­wal tra­dy­cji bożo­na­ro­dze­nio­wych. Świad­czą o tym same licz­by – ponad 100 chó­rów, zespo­łów muzycz­nych, soli­stów i teatrów, repre­zen­tu­ją­cych para­fie wszyst­kich wyznań chrze­ści­jań­skich, cen­tra kul­tu­ry, przed­szko­la, szko­ły, rów­nież muzycz­ne i uczel­nie z całej Pol­ski. Inny­mi sło­wy do War­sza­wy przy­je­dzie ponad 2000 arty­­stów-ama­­to­­rów, aby zgod­nie z daw­nym zwy­cza­jem kolę­do­wać Bożej Dzie­ci­nie. Zaśpie­wa­ją zna­ne pol­skie kolę­dy i pasto­rał­ki, świą­tecz­ne utwo­ry naro­dów […]


To już nie kon­kurs ale praw­dzi­wy eku­me­nicz­ny festi­wal tra­dy­cji bożo­na­ro­dze­nio­wych. Świad­czą o tym same licz­by – ponad 100 chó­rów, zespo­łów muzycz­nych, soli­stów i teatrów, repre­zen­tu­ją­cych para­fie wszyst­kich wyznań chrze­ści­jań­skich, cen­tra kul­tu­ry, przed­szko­la, szko­ły, rów­nież muzycz­ne i uczel­nie z całej Pol­ski. Inny­mi sło­wy do War­sza­wy przy­je­dzie ponad 2000 arty­stów-ama­to­rów, aby zgod­nie z daw­nym zwy­cza­jem kolę­do­wać Bożej Dzie­ci­nie.

Zaśpie­wa­ją zna­ne pol­skie kolę­dy i pasto­rał­ki, świą­tecz­ne utwo­ry naro­dów euro­pej­skich, kolę­dy łaciń­skie i patrio­tycz­ne (zna­ne tyl­ko w Pol­sce i pisa­ne w szcze­gól­nych momen­tach histo­rycz­nych od cza­sów Insu­rek­cji Kościusz­kow­skiej na melo­die zna­nych kolęd jako swo­isty świą­tecz­ny komen­tarz do wyda­rzeń), zapre­zen­tu­ją miste­ria bożo­na­ro­dze­nio­we, tra­dy­cyj­ne jaseł­ka, opo­wie­ści wigi­lij­ne, obrzę­dy i zwy­cza­je ludo­we swo­ich regio­nów, nie­jed­no­krot­nie opo­wie­dzia­ne gwa­rą (!), a nawet musi­ca­le świą­tecz­ne.


Mowa o pią­tej już edy­cji BETLEJEM U AVETEK (BuA), orga­ni­zo­wa­nej przez Fun­da­cję Ave i Chór Avet­ki przy współ­pra­cy z Bia­ło­łęc­kim Ośrod­kiem Kul­tu­ry, Domem Kul­tu­ry Świt oraz Wydzia­łem Oświa­ty Dziel­ni­cy Tar­gó­wek M.St. War­sza­wy. Impre­za na trwa­łe wpi­sa­ła się do mazo­wiec­kie­go kalen­da­rza kul­tu­ral­ne­go, wyda­je wła­sną gaze­tę oraz pły­ty CD. Uczest­ni­cy pod­kre­śla­ją jej rodzin­nych cha­rak­ter. Ini­cja­ty­wa wyszła od samych Ave­tek i innych chó­rów Fun­da­cji Ave: Ave­cią­tek, Ave Men, Gold Old Ave i jest przez nich, przy pomo­cy przy­ja­ciół, rodzi­ców, kole­gów, kon­se­kwent­nie reali­zo­wa­na (od roz­sy­ła­nia zapro­szeń po kon­fe­ran­sjer­kę i obsłu­gę zespo­łów…). Dzię­ki temu BuA nie jest kolej­nym festi­wa­lem, reali­zo­wa­nym przez „wyspe­cja­li­zo­wa­ne pla­ców­ki”, ale auten­tycz­ną potrze­bą ser­ca, „inspi­ru­ją­cym spo­tka­niem ludzi, któ­rzy pra­gną robić coś wię­cej” – jak to okre­śli­ła Zuzia Sasin, Avet­ka.


O ran­dze przed­się­wzię­cia świad­czy nie­wąt­pli­wie fakt, iż patro­nu­je jej sam Mini­ster Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go p. Kazi­mierz Michał Ujaz­dow­ski, któ­ry w liście do orga­ni­za­to­rów pod­kre­ślił, że czy­ni to „z ogrom­ną rado­ścią”. Współ­pa­tro­na­tem obję­li przed­się­wzię­cie Mar­sza­łek Woje­wódz­twa Mazo­wiec­kie­go p. Adam Stru­zik oraz Bur­mi­strzo­wie Dziel­nic Bia­ło­łę­ka i Tar­gó­wek M.St. War­sza­wy, na tere­nie któ­rych odby­wa się BuA – pp. Jerzy Smo­czyń­ski i Romu­ald Gron­kie­wicz.


I cho­ciaż uczest­ni­cy rywa­li­zo­wać będą o nagro­dy, to jed­nak te ostat­nie nie są naj­waż­niej­sze. Tere­sa Tymo­sie­wicz-Muszel, sze­fo­wa Teatru Raj z Para­fii św. Mar­ka: ”Jestem pod wra­że­niem impre­zy, w któ­rej uczest­ni­czy­li­śmy. Dzię­ku­ję za bar­dzo dobrą orga­ni­za­cję, za widocz­ną pra­cę mło­dych ludzi, za ser­decz­ność, pomoc, wyro­zu­mia­łość. To chy­ba wyjąt­ko­we: tu nie czu­ło się rywa­li­za­cji, nie­zdro­wej kon­ku­ren­cji, a pano­wał duch przy­jaź­ni, ser­decz­no­ści.”


Jak pod­kre­śla Jan Węcow­ski, juror BuA i wykła­dow­ca AMiFC w War­sza­wie, naj­więk­szym atu­tem festi­wa­lu jest jego powszech­ność: „Obec­nie w Pol­sce odby­wa się wie­le imprez zwią­za­nych z okre­sem Boże­go Naro­dze­nia. Są to naj­czę­ściej spo­tka­nia spe­cja­li­stycz­ne o jed­no­rod­nym gatun­ku. Tutaj nato­miast, u Ave­tek, mamy wiel­kie bożo­na­ro­dze­nio­we świę­to dla wszyst­kich”. Z kolei s. dr Ali­cja Joń­czyk wska­zu­je na fakt prze­ka­zy­wa­nia naj­cen­niej­szych ducho­wych war­to­ści i tra­dy­cji, nie­ko­niecz­nie popu­lar­nych w sen­sie medial­nym: „Ta ini­cja­ty­wa mło­dych ludzi, któ­rzy potra­fi­li wokół niej sku­pić kie­row­nic­two pla­có­wek kul­tu­ry i wła­dze samo­rzą­do­we – cały ów kul­tu­ro­twór­czy laikat – to real­na szan­sa na zain­spi­ro­wa­niem krze­wie­niem pol­skich war­to­ści w szko­łach, zakła­dach, róż­nych nie­for­mal­nych zrze­sze­niach przez nauczy­cie­li, wycho­waw­ców, dyry­gen­tów, rodzi­ców. Waż­ne też, że impre­za nie ogra­ni­cza się murów kościo­ła, ale wycho­dzi z Nadzie­ją, jaką pły­nie od Żłób­ka, do ludzi, do świa­ta!”.


Tego­rocz­ne avet­ko­we Betle­jem zosta­ło wzbo­ga­co­ne o mazo­wiec­ki festi­wal adwen­to­wy DO BETLEJEM Z AVETKAMI, któ­ry odby­wał się przez cały gru­dzień w Domu Kul­tu­ry Świt. Wzię­ły w nim udział zna­ko­mi­te chó­ry dzie­cię­ce, mło­dzie­żo­we, doro­słych i senio­rów — w więk­szo­ści lau­re­aci poprzed­nich edy­cji BuA. Ideą kon­kur­su, reali­zo­wa­ne­go przy współ­pra­cy z Biu­rem Muzy­ki i Teatru M.St. War­sza­wy, było uka­za­nie ducho­we­go i kul­tu­ro­we­go zna­cze­nia okre­su ocze­ki­wa­nia na Świę­ta Boże­go Naro­dze­nia, obec­nie tak czę­sto giną­ce­go w poświa­cie cho­in­ko­wych deko­ra­cji, usta­wia­nych w super­mar­ke­tach jesz­cze w listo­pa­dzie. Pre­zen­to­wa­no pie­śni adwen­to­we i maryj­ne, a wśród lau­re­atów nagro­dy Grand Prix zna­leź­li się m.in. dzie­cię­ca scho­la Wene­cja z Par. św. Mar­ka w War­sza­wie oraz chór Signum z Towa­rzy­stwa Muzycz­ne­go im. E. Kowa­li­ka, któ­ry two­rzą oso­by nie­wi­do­me.


Na każ­dym kon­cer­cie poja­wiał się tak­że, ku wiel­kiej ucie­sze publi­ki, szcze­gól­ny boha­ter adwen­tu, wspo­mi­na­ny 6 XII – św. Miko­łaj, biskup Mir­ry. Po zaśpie­wa­niu pio­sen­ki, zade­kla­mo­wa­niu wier­sza lub po pro­stu uca­ło­wa­niu Świę­te­go – poda­run­ki otrzy­my­wa­li dyry­gen­ci chó­rów. Dla śpie­wa­ków i spo­rej rze­szy gości — to war­te pod­kre­śle­nia: impre­zy avet­ko­we mają duże gro­no sta­łych widzów – przy­go­to­wa­ne słod­ko­ści. Publicz­ność mia­ła szan­sę wygrać tak­że zapro­sze­nia na papie­skie spły­wy kaja­ko­we pod­czas kon­kur­su wie­dzy o adwen­to­wych tra­dy­cjach ligaw­ko­wych na Mazow­szu i Pod­la­siu.


Jak widać impre­zy orga­ni­zo­wa­ne przez Avet­ki są nie tyl­ko ucztą ducho­wą i arty­stycz­nym doświad­cze­niem, ale sta­no­wią oka­zję do zna­ko­mi­tej zaba­wy i inte­gra­cji. Nie­wąt­pli­wie takich akcen­tów nie zabrak­nie tak­że pod­czas V BuA. Dodaj­my, że wstęp na wszyst­kie kon­cer­ty jest wol­ny, orga­ni­za­to­rzy liczą na maso­wy udział całych rodzin.


Część muzycz­na odbę­dzie się w dn. 6–8 I 2005 w Bia­ło­łęc­kim Ośrod­ku Kul­tu­ry przy ul. Van Gogha 1 w War­sza­wie. Będzie moż­na usły­szeć m.in. Repre­zen­ta­cyj­ny Chór Mie­sza­ny z Jaro­sła­wia, zna­ko­mi­ty mło­dzie­żo­wy zespół Nadzie­ja z Kra­ko­wa, któ­ry two­rzą oso­by nie­wi­do­me, dzie­cię­ce chó­ry z Lesz­na i Stę­ży­cy, wyko­naw­ców z Gdań­ska, Byd­gosz­czy, Płoc­ka, Chór Armii Kra­jo­wej Nowo­gródz­kie Orły, aka­de­mic­ki zespół Came­ra­ta Var­so­via, Poli­fo­nicz­ny Chór Mło­dzie­żo­wy Sonan­te z War­sza­wy oraz pra­ski Chór Can­zo­net­ta ze Szko­ły Muzycz­nej przy ul. Namy­słow­skiej. Prze­słu­cha­nia: 6 I g. 12–16, 7 I g. 9–17, 8 I g. 10–13.30. Ogło­sze­nie wyni­ków i kon­cert galo­wy 8 I o g. 14. Część teatral­na odbę­dzie się 4–5 II w DK Świt.


10 pierw­szych osób, któ­re odwie­dzi Festi­wal i w Biu­rze Kon­kur­so­wym, pro­wa­dzo­nym przez Avet­ki (przy wej­ściu do BOK), poda hasło „Eku­me­nizm”, otrzy­ma kalen­da­rze ścien­ne na rok 2006, wyda­ne przez Avet­ko­wy Klub Kaja­ko­wy ku czci Jana Paw­ła II.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.