Głos nt pneumatologii Lutra i luteranizmu
- 4 sierpnia, 2004
- przeczytasz w 1 minutę
“Duch Święty jest obecnym i suwerennie panującym Duchem, Duchem Jezusa Chrystusa i Duchem Ojca.” To świadectwo Lutra pozostaje w oczywistej sprzeczności z większością wypowiedzi o Duchu w historii pneumatologii. Próbowaliśmy wykazać ten dysonans w całej jego ostrości zarówno w stosunku do idealizmu (caritas) scholastyki, spirytualizmu czasów Reformacji, luterańskiej ortodoksji, jak i pietyzmu i nowoczesnego protestantyzmu wraz z jego badaniami nad Lutrem. Ten dysonans był niekiedy tak znaczący, że teolog luterański mógłby się […]
“Duch Święty jest obecnym i suwerennie panującym Duchem, Duchem Jezusa Chrystusa i Duchem Ojca.” To świadectwo Lutra pozostaje w oczywistej sprzeczności z większością wypowiedzi o Duchu w historii pneumatologii. Próbowaliśmy wykazać ten dysonans w całej jego ostrości zarówno w stosunku do idealizmu (caritas) scholastyki, spirytualizmu czasów Reformacji, luterańskiej ortodoksji, jak i pietyzmu i nowoczesnego protestantyzmu wraz z jego badaniami nad Lutrem. Ten dysonans był niekiedy tak znaczący, że teolog luterański mógłby się zacząć zastanawiać, czy nie należałoby widzieć Lutra jako heretyka, który oddalił się od uniwersalnego konsensusu, obejmującego zarówno scholastykę średniowiecza jak i ortodoksję luterańską oraz pietyzm z jego mocnymi wpływami, aż do współczesnej teologii.
Zapraszamy naszych czytelników do zapoznania sie z krótkim fragmentem ksiązki Regina Prentera, “Spiritus Creator” na stronach Magazynu Ekumenicznego Semper Reformanda
Autor jest profesorem teologii ewangelickiej, należy do Luthergesellschaft i innych teologicznych towarzystw naukowych. Praca Spiritus Creator była jego pracą doktorską i doczekała się dwu wydań w Niemczech. Jest równiez autorem innych ksiązek i artykułów zakresu dogmatyki luterańskiej.
Kopciuszek teologii, czyli Bóg nieznany