Historia ruchu zielonoświątkowego i odnowy charyzmatycznej
- 13 marca, 2007
- przeczytasz w 6 minut

Ponad 520 milionów ludzi na całym świecie w jakimś stopniu włączyło się w ruch zielonoświątkowy i odnowę charyzmatyczną. Ich historie, począwszy od 1 stycznia 1901 roku, opisuje w swojej książce “Historia ruchu zielonoświątkowego i odnowy charyzmatycznej. Stulecie Ducha Świętego 1901–2001” Vinson Synan. Tenczołowy historyk ruchu zielonoświątkowego i odnowy charyzmatycznej, przygotował dokładne opracowanie historyczne, z którego skorzystają zarówno osoby z kręgu zielonoświątkowego i charyzmatycznego, jak i osoby spoza niego. Równolegle z relacją historyczną zamieszczono dziesiątki tekstów źródłowych, rzucających nowe światło na kluczowe postaci.
Ponad 520 milionów ludzi na całym świecie w jakimś stopniu włączyło się w ruch zielonoświątkowy i odnowę charyzmatyczną. Ich historie, począwszy od 1 stycznia 1901 roku, opisuje w swojej książce “Historia ruchu zielonoświątkowego i odnowy charyzmatycznej. Stulecie Ducha Świętego 1901–2001” Vinson Synan. Tenczołowy historyk ruchu zielonoświątkowego i odnowy charyzmatycznej, przygotował dokładne opracowanie historyczne, z którego skorzystają zarówno osoby z kręgu zielonoświątkowego i charyzmatycznego, jak i osoby spoza niego. Równolegle z relacją historyczną zamieszczono dziesiątki tekstów źródłowych, rzucających nowe światło na kluczowe postaci.
W oddzielnych rozdziałach omówiono rolę kobiet, czarnoskórych Amerykanów, Latynosów, kaznodziejów uzdrowieńczych i ewangelistów telewizyjnych. Znajduje się tam również rozdział poświęcony historii ruchu na ziemiach Polski. Każdy rozdział został napisany przez badacza, będącego autorytetem w danej dziedzinie.
W kolorowym rozkładanym diagramie chronologicznym przedstawiono najważniejsze wydarzenia każdego dziesięciolecia XX wieku. Wykres w postaci drzewa genealogicznego pozwala poznać pochodzenie wszystkich ważnych ruchów i kościołów, które włączyły się w ruch pentekostalny lub znalazły się pod jego wyraźnym wpływem. „Począwszy od garstki osób w 1901 roku, ruch zielonoświątkowy stale się powiększał, by u progu XXI wieku stać się największym wyznaniem protestanckim na świecie. Z ponad dwustu milionami członków, należących do różnych denominacji zielonoświątkowych, grupa ta jest obecnie większa od Kościołów prawosławnych i stanowi drugą co do wielkości rodzinę Kościołów chrześcijańskich, pod względem liczebnym ustępującą tylko Kościołowi rzymsko-katolickiemu.
Oprócz wspomnianych powyżej klasycznych zielonoświątkowców, w Kościołach protestanckich głównego nurtu, w Kościele rzymskokatolickim i Kościołach niezależnych pojawiło się miliony charyzmatyków. Szacuje się, że łączna liczba zielonoświątkowców i charyzmatyków wynosi obecnie ponad pięćset milionów osób. Tak dynamiczny rozwój skłonił niektórych historyków do określenia XX wieku mianem „stulecia zielonoświątkowego.
Za pierwszych zielonoświątkowców, we współczesnym znaczeniu tego słowa, można uznać te osoby, które w 1901 roku były związane ze szkołą biblijną Parhama w Topece w stanie Kansas. Niemniej jednak dopiero w 1906 roku pentekostalizm zyskał światowy rozgłos. Nastąpiło to w wyniku przebudzenia przy Azusa Street w Los Angeles, na którego czele stał pastor William Seymour. (…) W 1906 roku poproszono go o objęcie funkcji pastora w murzyńskim kościele uświęceniowym w Los Angeles. Historyczne spotkania rozpoczęły się w kwietniu 1906 roku w dawnym budynku African Methodist Episcopal Church na Azusa Street 312 w centrum Los Angeles. To, co wydarzyło się w wyniku przebudzenia na Azusa Street, od dziesięcioleci fascynuje historyków Kościoła. Jak dotąd nikomu nie udało się tego w pełni zrozumieć ani wyjaśnić.
Azusa Street Apostolic Faith Mission prowadziła trzy nabożeństwa dziennie nieprzerwanie przez trzy i pół roku. Tysiące osób przeżyło chrzest w Duchu Świętym, potwierdzony mówieniem językami. Apostolic Faith – gazeta, którą Seymour rozsyłał za darmo do około pięćdziesięciu tysięcy czytelników, stała się nośnikiem wieści o przebudzeniu. Z Azusa Street pentekostalizm rozprzestrzenił się gwałtownie po całym świecie, stając się jednym z głównych nurtów chrześcijaństwa. (…)
Ruch Azusa Street stanowił swoiste połączenie religii uświęceniowej białych Amerykanów z różnymi formami pobożności, wywodzącymi się z tradycji chrześcijańskiej czarnoskórych Amerykanów, która od czasów niewolnictwa rozwijała się na południu Stanów Zjednoczonych. Pełne ekspresji uwielbienie i pieśni pochwalne, połączone z okrzykami i tańcem, występowały powszechnie zarówno wśród białych mieszkańców regionu Apallachów, jak i Murzynów z Południa. Połączenie daru języków i innych charyzmatów z muzyką i uwielbieniem, charakterystycznymi zarówno dla czarnych z Południa, jak i białych, stworzyło nową, rodzimą formę pentekostalizmu.
Ten nowy wyraz życia chrześcijańskiego okazał się niezwykle atrakcyjny dla uciśnionych i biednych mieszkańców Ameryki i innych krajów świata. Fakt, że przy Azusa Street spotykali się zgodnie przedstawiciele różnych ras, stanowił w tamtych czasach, zdominowanych przez rasizm i segregację rasową, prawdziwy ewenement. Wielu obserwatorom nie mieściło się w głowie, że czarni i biali mogą wspólnie uczestniczyć w nabożeństwie, prowadzonym przez czarnoskórego pastora. Miejsce Williama Seymoura jako ważnej postaci życia religijnego w dwudziestym stuleciu nie podlega już chyba dyskusji.”
O publikacji
Mieczysław Czajko, zwierzchnik Kościoła Zielonoświątkowego w Polsce:
„Z radością trzeba też odnotować, że sami zielonoświątkowcy zajęli się naukowo swą historią, duchowością i teologią. Autorów z tego kręgu jest coraz więcej. Należy do nich także Harold Vinson Synan, a także jego akademiccy koledzy, których przyczynki znajdują się w tej książce. Wyrażamy słowa uznania i wdzięczności Wydawcy, mając jednocześnie nadzieję, iż ta praca zainspiruje kolejnych badaczy w naszym kraju i poszerzy grono naukowców zajmujących się tym najdynamiczniej rozwijającym się nurtem chrześcijaństwa.” (ze wstępu)
Zbigniew Pasek, założyciel Pracowni Dokumentacji Wyznań Religijnych w Polsce Współczesnej:
„Niniejsza publikacja stanowi doniosły krok w przybliżaniu polskiemu czytelnikowi doktryny, praktyk kultowych i historii ruchu zielonoświątkowego. Jest znaczącym wkładem w ubogą polskojęzyczną literaturę poświęconą duchowości pentekostalnej. To skarbnica tak dla szukających odpowiedzi na pytanie „kim jesteśmy?” samych zielonoświątkowców, jak i dla osoby postronnej, chcącej rozpocząć studia nad tym nurtem chrześcijaństwa.” (ze wstępu)
Pat Robertson, kanclerz Regent University:
„Pragnę polecić nową książkę Vinsona Synana Historia ruchu zielonoświątkowego i odnowy charyzmatycznej wszystkim, którzy chcą dowiedzieć się więcej o działaniu Boga w XX wieku. Autor podaje nie tylko dokładne dane historyczne, lecz także jako uczestnik wielu opisywanych wydarzeń dzieli się swoimi osobistymi spostrzeżeniami”.
C. Peter Wagner, kanclerz Wagner Leadership Institute:
„Zadziwiający rozwój ruchu zielonoświątkowego i charyzmatycznego w dwudziestym stuleciu jest bezprecedensowy w całej historii Kościoła. Jestem niezmiernie wdzięczny, że to potężne dzieło Ducha Świętego zostało udokumentowane dla potomności w tej niezwykłej książce”.
Spis treści:Przedmowa do wydania polskiegoWprowadzenie
W poszukiwaniu tożsamości — ruch zielonoświątkowy u progu XXI wieku
1. Stulecie zielonoświątkowe: zarys ogólnyVinson Synan
2. Korzenie zielonoświątkoweVinson Synan
3. Przebudzenie przy Azusa StreetRobert Owens
4. Na krańce świata – globalna ekspansja pentekostalizmu Gray B. McGee
5. Uświęceniowe Kościoły zielonoświątkoweVinson Synan
6. Kościoły zielonoświątkowe „dokonanego dzieła”Vinson Synan
7. Odnowa charyzmatyczna dociera do Kościołów historycznych Vinson Synan8. „Charyzmatycy” – odnowa w głównych denominacjach protestanckich Vinson Synan
9. Katol
icka odnowa charyzmatycznaks. Peter Hocken
10. Kobiety pełne Ducha Susan C. Hyatt
11. Pentekostalizm wśród czarnoskórych Amerykanów w XX wiekuDavid Daniels III
12. Latynoski pentekostalizm w obu Amerykach Pablo A. Deiros and Ecerett A. Wilson
13. Kaznodzieje uzdrowieńczy i ewangeliści telewizyjni po drugiej wojnie światowej David E. Harrell Jr.
14. Nurty odnowy pod koniec XX wiekuVinson Synan
15. Ogólnoświatowa odnowa w Duchu ŚwiętymDavid B. Barrett
16. Historia ruchu zielonoświątkowego i odnowy charyzmatycznej na ziemiach Polski Zbigniew Pasek
17. Index
Data wydania: 2006–11-11Cena: 68 zł (brutto)Okładka: twardaFormat: A5 (148x210 mm)Ilość stron: 530