I Niedziela Adwentu — rozmyślanie
- 28 listopada, 2003
- przeczytasz w 4 minuty
W niedzielę rozpoczyna się okres Adwentu — dla chrześcijan okres radosnego oczekiwania na rozpoczęcie Nowej Ery Ludzkości, czyli przyjścia Pana Jezusa Chrystusa. Dlatego Ekumeniczny Serwis Informacyjny Kosciol.pl proponuje ekumeniczne przygotowanie na przyjście Pana i krótki cykl rozważań opartych na słowach Ewangelii św. Łukasza. Na pierwszą niedzielę Adwentu wybrałem tekst, który często pomijamy w naszej lekturze Pisma Świętego uznając, że nie wnosi on nic istotnego do naszej wiary, a jest […]
W niedzielę rozpoczyna się okres Adwentu — dla chrześcijan okres radosnego oczekiwania na rozpoczęcie Nowej Ery Ludzkości, czyli przyjścia Pana Jezusa Chrystusa. Dlatego Ekumeniczny Serwis Informacyjny Kosciol.pl proponuje ekumeniczne przygotowanie na przyjście Pana i krótki cykl rozważań opartych na słowach Ewangelii św. Łukasza.
Na pierwszą niedzielę Adwentu wybrałem tekst, który często pomijamy w naszej lekturze Pisma Świętego uznając, że nie wnosi on nic istotnego do naszej wiary, a jest tylko nudnym wyliczeniem kolejnych przodków Chrystusa.
“Sam zaś Jezus rozpoczynając swoją działalność miał lat około trzydziestu. Był, jak mniemano, synem Józefa, syna Helego, syna Mattata, syna Lewiego, syna Melchiego, syna Jannaja, syna Józefa, syna Matatiasza, syna Amosa, syna Nahuma, syna Chesliego, syna Naggaja, syna Maata, syna Matatiasza, syna Semei, syna Josecha, syna Jody, syna Jana, syna Resy, syna Zorobabela, syna Salatiela, syna Neriego, syna Melchiego, syna Addiego, syna Kosama, syna Elmadana, syna Hera, syna Jezusa, syna Eliezera, syna Jorima, syna Mattata, syna Lewiego, syna Symeona, syna Judy, syna Józefa, syna Jony, syna Eliakima, syna Meleasza, syna Menny, syna Mattata, syna Natana, syna Dawida, syna Jessego, syna Jobeda, syna Booza, syna Sali, syna Naassona, syna Aminadaba, syna Admina, syna Arniego, syna Esroma, syna Faresa, syna Judy, syna Jakuba, syna Izaaka, syna Abrahama, syna Tarego, syna Nachora, syna Serucha, syna Ragaua, syna Faleka, syna Ebera, syna Sali, syna Kainama, syna Arfaksada, syna Sema, syna Noego, syna Lamecha, syna Matusali, syna Enocha, syna Jareta, syna Maleleela, syna Kainama, syna Enosa, syna Seta, syna Adama, syna Bożego”. (Łk. 3, 23–38).
Zatrzymajmy się na chwile nad tymi słowami i pozwólmy się poprowadzić w ich zgłębianiu przez wybitnego teologa prawosławnego o. Sergiusza Bułgakowa. Wskazuje on, że genealogia ta ma ogromne znaczenie dogmatyczne. Ma on pokazać nie tylko, że Drugi Adam Chrystus — jest potomkiem, według ciała Pierwszego Adama, ale również, że naród żydowski, poprzez włączenie go w historię całego drzewa ludzkości jest bytem ponad-historycznym. “Chociaż istnieje on w historii, empirycznie, pojawia się dopiero w określonej epoce, ale jego byt wychodzi daleko poza te granice i jest współistotny z bytem ludzkości od samego jej początku w Adamie” — wskazuje Bułgakow.
Żydostwo jest więc “podstawowym pniem drzewa ludzkości”, ontologią człowieczeństwa. Ludzkość, wskazuje Bułgakow, posiada rozmaite gałęzie i pędy, ale pień jest jeden, i w tym niepodzielonym, niezróżnicowanym stanie człowieczeństwa, który poprzedza historię, zawiera w sobie bezpośrednich przodków Abrahama i Dawida. A to znaczy, że żydostwo wywodzi się od Adama, jako pierwszego człowieka. “Istotą dogmatycznej idei rodowodu Łukasza jest więc to, że cała ludzkość pochodzi od żydowskiego korzenia (?) W tym znaczeniu należy powiedzieć, że i pierwszy człowiek Adam (oczywiście wraz z Ewą) był Żydem, nie w znaczeniu przynależenia do jednego z wielu plemion i narodów, ale poprzez swoją uniwersalną jedyność: wszystkie narodowe strumienie i potoki do niego zmierzają i z niego wypływają. Adam jest wszechczłowiekiem, ale jest też Żydem, którego żydostwo objawia się w historycznym bycie już w postaci Abrahama, ojca narodów, i króla Dawida”.
W Adamie, przypomina Bułgakow w innych swoich pracach, zawarta była cała ludzkość, Adam — jeśli można tak powiedzieć był całą ludzkością, z niego wszystko się wywodzi, w nim również zawierały się wszystkie przyszłe podziały ludzkości, ale także jej pełnia. Bóg, jako Stwórca człowieka, tworzy go na swój obraz i podobieństwo, a tym obrazem, jak wynika z rodowodu z Ewangelii św. Łukasza, jest Adam, który w swoim konkretnym bycie jest i pozostaje na wieki Żydem. “Stąd wypływa nieunikniony wniosek, że pełnia obrazu Bożego w człowieku dana jest w Żydzie, niebiański praobraz człowieka na ziemi wyrażony jest w Żydach” — podsumowuje sofiolog..
Bułgakow podkreśla również, że przekonanie o żydostwie pierwszego Adama, a zatem w najgłębszej istocie każdego człowieka, znajduje potwierdzenie w dogmacie chalcedońskim. Poprzez swoje człowieczeństwo Chrystus ściśle — historycznie i konkretnie — zjednoczony jest z Izraelem. Chrystus, według ciała, był Żydem, który w swoim człowieczeństwie, w sobie jednoczy wszystkie narody całej ziemi. Świadczy to zarówno o jednostkowym żydowskim pochodzeniu samego Chrystusa, jak i wraz z tym, o współżydostwie całej ludzkości w Nim. W Chrystusie, jako Bogoczłowieku, Żydzie według ciała, nie ma już Greka ani Scyty, ale wszyscy są pojednani w jego żydowskiej naturze. Stąd bycie członkiem Kościoła oznacza ostatecznie bycie Żydem, choćby, według wyrażenia Piusa XI “duchowo”.
Nie są to oczywiście słowa łatwe do przyjęcia. Wielu chrześcijan wzdryga się przed przyjęciem tej prostej, podstawowej prawdy. A jednak wczytując się w tę genealogię, nawet nie podzielając opinii Bułgakowa, trudno nie uznać nie tylko, że Jezus był w pełni Żydem, ale również, że jako Żyd w swoim człowieczeństwie zasiada po prawicy Ojca. A my, jako wszczepieni w Niego — w Jego Ciało — wszczepieni jesteśmy w Żyda — stając się — duchowo Żydami, czerpiąc z nieskończonej żywotności, z nieskończonego bogactwa wielkiej tradycji Izraela. Odrzucając zaś nasze żydowskie korzenie, nasze zanurzenie w judaizm — odrzucamy Chrystusa — Żyda Boga-człowieka i jego Matkę — Miriam. Odrzucając te żydowskie korzenie, pokazujemy też, że oczekując na Boże Narodzenie oczekujemy na jakiegoś innego zbawcę, który z Jezusem- Joszuą Chrystusem nie miał nic wspólnego.
Tomasz P. Terlikowski