II przykazanie
- 21 kwietnia, 2003
- przeczytasz w 2 minuty
Dlaczego katolicy usunęli drugie przykazanie o tworzeniu sobie bożków? Proszę o odpowiedź. Odpowiada dr Tomasz P. Terlikowski — redaktor naczelny Ekumenicznego Serwisu Informacyjnego kosciol.pl Odpowiadając na to pytanie trzeba zauważyć, że katolicy nie usunęli II przykazania z Pisma Świętego, w którym pozostało ono w brzmieniu zwyczajnym, ale po prostu zmienili je w katechizmach. Warto przy tym pamiętać, że zmiana ta dokonana jest także w katechizmach prawosławnych czy nawet samego Marcina Lutra. Na pytanie dlaczego zmieniono to przykazanie w katechizmach […]
Dlaczego katolicy usunęli drugie przykazanie o tworzeniu sobie bożków? Proszę o odpowiedź.
Odpowiada dr Tomasz P. Terlikowski — redaktor naczelny Ekumenicznego Serwisu Informacyjnego kosciol.pl
Odpowiadając na to pytanie trzeba zauważyć, że katolicy nie usunęli II przykazania z Pisma Świętego, w którym pozostało ono w brzmieniu zwyczajnym, ale po prostu zmienili je w katechizmach. Warto przy tym pamiętać, że zmiana ta dokonana jest także w katechizmach prawosławnych czy nawet samego Marcina Lutra.
Na pytanie dlaczego zmieniono to przykazanie w katechizmach odpowiedź można zawrzeć w kilku słowach. Kościół (niepodzielony jeszcze wielką schizmą między Wschodem a Zachodem) uznał, że po Wcieleniu Słowa Bożego straciło ono swoją aktualność.
Stary (czy w zasadzie należy powiedzieć Pierwszy) Testament zakazywał wykonywania czy oddawania kultu Obrazom, bowiem zagrażało to duchowemu kultowi jedynego i duchowego Boga. Bóg Pierwszego Testamentu jest transcendentny, a co za tym idzie absolutnie niewyrażalny nie tylko w obrazie, ale nawet w Słowie. Nowy Testament zmienia jednak sytuację. Wcielenie Boga w człowieka powoduje, że zaczynamy widzieć Boga w Jezusie Chrystusie. Bóg objawił nam się w osobie Chrystusa, a jak głosi Siódmy Sobór Powszechny “Jego ludzka natura sama jest obrazem Boskości”.
A zatem wcielając się w pełni w człowieka, stając się w pełni człowiekiem (i pozostając w pełni Bogiem) Jezus Chrystus stał się dla nas obrazem Boga, spowodował więc możliwość pokazania, przedstawienia Boga, bowiem kto widział Syna — widział Ojca.
Wszystko to nie oznacza, że przykazanie II w całości przestało obowiązywać. W sztuce ikony, która regulowana jest ściśle określonymi kanonami (od VII Soboru Powszechnego) nadal zakazane jest przedstawianie figuratywne postaci Boga Ojca. On objawia się tylko przez Syna. Jego samego przedstawić nie można )chyba, że w symbolu, jak czyni to Andriej Rublow w ikonie Trójcy Świętej — pokazując trzech aniołów, które nawiedziły Abrahama, które symbolizować mają Trzy Osoby Trójcy Świętej).
Niestety zarówno na Zachodzie, jak i rzadziej na Wschodzie zasadę tę zaczęto lekceważyć i przedstawiano Boga Ojca, jest to jednak w sensie ścisłym herezja a przyznajmniej niewierność Tradycji Kościoła.