Jezus Żyd
- 5 grudnia, 2003
- przeczytasz w 2 minuty
W Polsce, nawet w środowiskach kościelnych, nie wiele się mówi o Seminarium Jezusowym, niewiele też wiadomo o jego członkach lub sympatykach. Prace takich autorów jak Marcus Borg, Karen Jo Trojensen czy Harvey Cox znane są bardziej wtajemniczonym teologom i historykom, chociaż pod koniec minionej dekady ukazały się dwie bardziej rozpoznawalne książki byłego wice-przewodniczącego tej organizacji, Johna Dominica Crossana – „Jezus historyczny” oraz „Kto zabił Jezusa” (obie […]
W Polsce, nawet w środowiskach kościelnych, nie wiele się mówi o Seminarium Jezusowym, niewiele też wiadomo o jego członkach lub sympatykach. Prace takich autorów jak Marcus Borg, Karen Jo Trojensen czy Harvey Cox znane są bardziej wtajemniczonym teologom i historykom, chociaż pod koniec minionej dekady ukazały się dwie bardziej rozpoznawalne książki byłego wice-przewodniczącego tej organizacji, Johna Dominica Crossana – „Jezus historyczny” oraz „Kto zabił Jezusa” (obie w tłumaczeniu Marcina Stopy).
Seminarium Jezusowe powstało w połowie lat osiemdziesiątych i od tamtego czasu zrzesza teologów i historyków (wierzących i niewierzących), którzy nie boją się zadawać chrześcijaństwu trudnych pytań.
Poruszane przez Seminarium problemy rozumienia dogmatu zmartwychwstania, dziewiczego poczęcia czy korzeni nauki Jezusa z Nazaretu, podjęte zostały przez członków stowarzyszenia nie tylko na spotkaniach i sympozjach, lecz także kilkakrotnie na łamach ‘New York Times’ czy w 1995 roku w programie Talk Back Live na CNN.
Czytelnik polski może się czuć zniesmaczony krytyczną i często negatywną postawą S. J. wobec Wspólnot fundamentalistycznych, a przedstawioną w książce Russela Shorto „Ewangelia Prawdą”, gdzie autor nie szczędzi uwag pod adresem katolików czy ewangelikalnych (wydana została w kraju przez Limbus).
Nakładem „Znaku” ukazała się w Polsce książka Gezy Vermeza, współpracującego z S.J., zatytułowana Jezus Żyd. Praca Vermeza nie przekreśla bynajmniej prawd głoszonych przez chrześcijaństwo, jednocześnie – jak pisze wydawca – „ukazuje Założyciela chrześcijaństwa w kontekście kultury i tradycji świata żydowskiego, który go ukształtował. Wskazuje na szereg nieporozumień, jakie narosły wokół osoby Jezusa, zarówno wśród jego przeciwników, jak i zwolenników.”
(znak)