Kontekst Wcielenia — Kontekst Wiary
- 14 stycznia, 2005
- przeczytasz w 1 minutę
Pierwotne gminy chrześcijańskie rozsiane szczególnie we południowo-wschodniej części Imperium, nie tworzyły jednolitej tkanki organizacyjnej. Istnieje co prawda silna tożsamość duchowa, tj. rozumienie Kościoła jako wspólnoty (koinonia), wierzącej w Zmartwychwstałego Chrystusa, ale już same nabożeństwa, kalendarz liturgiczny, używane teksty pism nowotestamentalnych, różnią się zasadniczo między Azją Mniejszą, Grecją i samym Rzymem. Sam chrzest, choć przeważała formuła trynitarna i używano powszechnie wody, przebiegał zupełnie inaczej […]
Pierwotne gminy chrześcijańskie rozsiane szczególnie we południowo-wschodniej części Imperium, nie tworzyły jednolitej tkanki organizacyjnej. Istnieje co prawda silna tożsamość duchowa, tj. rozumienie Kościoła jako wspólnoty (koinonia), wierzącej w Zmartwychwstałego Chrystusa, ale już same nabożeństwa, kalendarz liturgiczny, używane teksty pism nowotestamentalnych, różnią się zasadniczo między Azją Mniejszą, Grecją i samym Rzymem. Sam chrzest, choć przeważała formuła trynitarna i używano powszechnie wody, przebiegał zupełnie inaczej w Aleksandrii, a inaczej w Koryncie czy Poncie. Eucharystia mogła być sprawowana przez proroków, tj. charyzmatycznych liderów danej grupy, o czym świadczy starożytny zbiór praw gminy chrześcijańskiej Didache. Pierwsi chrześcijanie byli w stanie myśleć, modlić się i nauczać o Bogu wcielonym w bardzo swobodny itwórczy sposób, kierując swoje przesłanie do ludzi z różnych warstw środowisk. Do każdego przemawiali – jak Paweł na Areopagu – w jego własnym języku mentalności i kultury.
Serdecznie zapraszamy Czytelników EAI Ekumenizm.pl do lektury nowego tekstu ks. dr. Piotra Ashwina-Siejkowskiego pt. Kontekst Wcielenia – Kontekst Wiary. Pełna wersja artykułu dostępna jest na stronach Magazynu Teologicznego Semper Reformanda.