Kult Maryjny u luteranów
- 27 czerwca, 2008
- przeczytasz w 2 minuty
Proszę bardzo o wyjaśnienie stanowiska, dotyczącego kultu maryjnego u ewangelików, szczególnie luteranów. Moja partnerka bardzo wierzy w Maryję, ja natomiast zdecydowanie mniej, m.in. iż ten kult został wprowadzony na miejsce kultu bogini Isis oraz to że pogańskie religie miały niepokalane matki swoich bogów i dlatego został wprowadzony. Nie potrafię wytłumaczyć stanowsika luteran dotyczących tej sprawy, gdyż dopiero poznaję luteranizm. Dziękuję. Szanowny Panie Kościół Ewangelicko-Augsburski (Luterański) wielką czcią otacza Matkę […]
Proszę bardzo o wyjaśnienie stanowiska, dotyczącego kultu maryjnego u ewangelików, szczególnie luteranów. Moja partnerka bardzo wierzy w Maryję, ja natomiast zdecydowanie mniej, m.in. iż ten kult został wprowadzony na miejsce kultu bogini Isis oraz to że pogańskie religie miały niepokalane matki swoich bogów i dlatego został wprowadzony. Nie potrafię wytłumaczyć stanowsika luteran dotyczących tej sprawy, gdyż dopiero poznaję luteranizm. Dziękuję.
Szanowny Panie
Kościół Ewangelicko-Augsburski (Luterański) wielką czcią otacza Matkę Chrystusa, Marię. Kościół luterański w pełni akceptuje starochrześcijańskie dogmaty, mówiące o Marii jako Theotokos (Matka Boża) oraz Dziewicy, która urodziła Zbawiciela świata. Luterańskie księgi wyznaniowe, do których zaliczamy także starochrześcijańskie symbole wiary, mówią również o wiecznym dziewictwie Marii (semper virgo). W teologii i duchowości luterańskiej Maria jest przykładem wierności wobec woli Boga. Maria, która pod natchnieniem Ducha Świętego wyśpiewuje hymn wielbiący Boga, jest ikoną modlącego się Kościoła.
Luteranie nie zapominają o Matce Pana również w liturgii (jest wymieniana podczas każdego nabożeństwa), szczególnie w czasie adwentu i Bożego Narodzenia. Kościół zachował również maryjne święta, które znajdują swoje potwierdzenie w Piśmie Świętym (np. Dzień Nawiedzenia Marii Panny przypadający na 2 lipca).
Dla luteranów Maria, Matka Boża, jest przede wszystkim Siostrą w wierze i modlitwie, jest przykładem i pięknym wzorem do naśladowania. Jednak, w odróżnieniu do innych tradycji chrześcijańskich, w tym przede wszystkim doktryny Kościoła Rzymskokatolickiego, Maria nie jest dla luteranów w żadnym wypadku Pośredniczką, Współodkupiecielką, ani też Orędowniczką w relacji między Bogiem a człowiekiem. Luteranie również mogą powiedzieć, że Maria w pewien sposób symbolizuje Kościół, jednak nie stoi ona poza Kościołem, ale jest jego integralną częścią. Maria tak jak my również potrzebowała Ewangelii. Kościół Ewangelicko-Augsburski nie uznaje zatem poglądu, jakoby Maria poczęta była bez grzechu pierworodnego (tzw. Niepokalane Poczęcie) oraz odrzuca definicję dogmatyczną o Wniebowzięciu NMP z 1950 r.
Dariusz Bruncz
Teksty odnoszące się do Matki Pana z perspektywy luterańskiej:
:: O mariologii z ewangelickiego punktu widzenia
:: Maria — nasza Siostra w wierze
Na zdjęciu: ewangelicko-augsburski kościół Najświętszej Marii Panny w Legnicy