Modlitwa o papieża w Islamie
- 4 kwietnia, 2005
- przeczytasz w 3 minuty
Chciałem zapytać o modlitwe muzumanów w intencji Papieża. Media donoszą o tym, że muzułamnie modlili się o zrdowie Papieża, a także teraz proszą za niego, gdy tymczasem mój znajmomy twierdzi, że w islamie nie można modlić się za niemuzułmanina. Czy ktoś zna odpowiedź? W odpowiedzi zamieszczamytekst zserwisu “Islam w Polsce” Czy dozwolona jest modlitwa za niemuzułmanina i jakie jest podejście islamu do śmierci? Kwestia modlitwy (salat) w islamie jest “tałkifija”, czyli została szczegółowo określona i nie podlega dyskusjom […]
Chciałem zapytać o modlitwe muzumanów w intencji Papieża. Media donoszą o tym, że muzułamnie modlili się o zrdowie Papieża, a także teraz proszą za niego, gdy tymczasem mój znajmomy twierdzi, że w islamie nie można modlić się za niemuzułmanina. Czy ktoś zna odpowiedź?
W odpowiedzi zamieszczamytekst zserwisu “Islam w Polsce”
Czy dozwolona jest modlitwa za niemuzułmanina i jakie jest podejście islamu do śmierci?
Kwestia modlitwy (salat) w islamie jest “tałkifija”, czyli została szczegółowo określona i nie podlega dyskusjom i zmianom. Istnieją w islamie różne rodzaje modlitw, z określonymi czynnościami, słowami i warunkami [które im towarzyszą]. Są odprawiane w różnych czasach i sytuacjach. W ciągu dnia o różnych porach są różne modlitwy. Poranna modlitwa różni się od modlitwy południowej i wieczornej. Modlitwa piątkowa różni się od modlitwy tarałih i od modlitwy za zmarłych. Nie można nic dodać ani usunąć z tych modlitw. Nie istnieją w islamie różne opinie wśród uczonych, w tej sprawie. Każda zmiana modlitwy jest traktowana jako oznaka niewiary. Powyższe wprowadzenie jest potrzebne, by zrozumieć koncepcję modlitwy w islamie. Odnosząc się teraz do sprawy modlitwy za niemuzułmanina, to nie znajdziemy w książkach fikhu czegoś takiego. To nie było praktykowane przez Proroka (sal allahu alejhi wa salaam), ani przez muzułmanów w historii.
Zatem, pomimo tego, że islam mówi o miłosierdziu i skierowany jest do całej ludzkości i dba o nią (hadisy mówią nam nie tylko o szanowaniu człowieka; jeden z hadisów mówi o mężczyźnie, który trafił do raju z powodu uratowania psa i o kobiecie, która poszła do piekła, gdyż znęcała się nad kotem), to nie pozwala na wprowadzenie dodatkowej modlitwy za niemuzułmanina. Mówiąc natomiast o modlitwie, nie w znaczeniu salat, tylko dua’a (prośba do Boga [subhana wa teala], islam również określa pewne zasady. Wiadomo jakie dua’a są zakazane, a jakie są dozwolone. Wolno robić dua’a, by Bóg prowadził niemuzułmanina drogą prostą, ale nie wolno modlić się, by Bóg wybaczył mu grzechy. Prorok Mohammad (sal allahu alejhi wa salaam) nie modlił się, ani nie robił dua’a za jego własną matkę, która zmarła. Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) powiedział:
Bóg mi pozwolił odwiedzić grób mojej mamy, ale nie pozwolił modlić się, aby wybaczył jej grzechy.
Z powyższych powodów, wbrew temu co podały media w Polsce, nie odbyły się dziś specjalne modlitwy za papieża w Warszawie, Gdańsku, Bydgoszczy, Poznanie i innych miejscach. Nie wynika to z braku szacunku dla człowieka, ani braku troski o niego w islamie, lecz z określonych zasad, które w nim obowiązują, które nie podlegają dyskusji. Podejście muzułmanów do śmierci różni się od podejścia w innych kulturach i religiach. Śmierć to odejście z jednego życia do drugiego. U Boga [subhana wa teala] wszyscy kończymy — Boga, który jest sprawiedliwy. Kiedy sam Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) zmarł, niektórzy nie chcieli w to uwierzyć. Niektórzy mówili, że Prorok (sal allahu alejhi wa salaam) nie może umrzeć. Wówczas Abu Bakr (radi allahu anhu) wyszedł do ludzi i powiedział:
Jeśli ktoś czcił Mohammada to Mohammad zmarł, a jeśli ktoś czci Boga to Bóg Jest i Nie Umrzei wyrecytował im werset z Qur’anu
Allah (subhana wa teala) mówi, co w języku polski oznacza:
Zaprawdę Mohammad jest tylko wysłannikiem od Boga, czy jeśli umarł lub został zabity przestaniecie wierzyć?!
Kiedy zmarł syn Proroka (sal allahu alejhi wa salaam) — Ibrahim, w tym dniu było zaćmienie słońca. Ludzie mówili, że słońce pociemniało, bo smuci się z powodu śmierci Ibrahima. Prorok powiedział im wtedy:
Słońce i księżyc nie zaciemniają się z powodu narodzin lub śmierci człowieka.
Kiedy syn Proroka (sal allahu alejhi wa salaam) zmarł, wtedy Prorok powiedział:
Serce się smuci i oczy “dają łzy” i jesteśmy smutni z powodu twojej śmierci Ibrahimie
Smutek w islamie z powodu śmierci bliskich jest normalnym zjawiskiem, ludzkim odczuciem, ale nigdy człowiek nie może zostać Bogiem.