Muzyczna ORTODOKSJA
- 7 listopada, 2007
- przeczytasz w 3 minuty

Zapraszamy na podwójny koncert w ramach III Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej pod nazwą ORTODOKSJA. Koncert odbędzie się 7 listopada br. w Centrum Artystycznym Montownia przy ul. M. Konopnickiej 6.
Zapraszamy na podwójny koncert w ramach III Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej pod nazwą ORTODOKSJA. Koncert odbędzie się 7 listopada br. w Centrum Artystycznym Montownia przy ul. M. Konopnickiej 6.
Część pierwsza —
godz. 19.00
Michał Jacaszek -“PIEŚNI” elektroakustyczne reinterpretacje katolickich pieśni liturgicznych wystąpią:
Michał Jacaszek – elektronika,
Stefan Wesołowski – skrzypce,
Anna Śmiszek-Wesołowska — wiolonczela
Michał Jacaszek – jeden z ciekawszych twórców polskiej elektroniki młodego pokolenia. Urodził się w 1972 r. Zadebiutował jako muzyk, ilustrujący poezję. Od 1997 działał w studenckim Radiu Sfera w Toruniu. Realizował w nim stały program, w którym do recytowanej poezji (głównie kolegów poetów) podkładał zrobioną przez siebie muzykę. Tak wykrystalizowała się współpraca z Waldemarem Ślefarskim, która zaowocowała projektami „Waldemar Ślefarski – wiersze zmieszane 1996- 99” (1999), a także „Rocznik dźwiękowy” (1999). Niedługo potem doszło do współpracy muzyka z poetką i piosenkarką – Miłką Malzahn, z którą zrealizował w 2000 roku projekt „Mapa” (2004 , Offmusic), a tak¿e „Sequel” (2005, Gusstaff Records).
W międzyczasie Jacaszek rozpoczął poszukiwania w kierunku „bajek” – dźwiękowych mikroopowieści, nawiązujących do starych bajek z płyt winylowych i współczesnych kierunków muzycznych. Zaowocowało to studyjnym wydaniem „Lo-Fi Stories” (2004, Gusstaff Records). Rok później powstał projekt „Lem Konzept”, kolejny muzyczny flirt artysty z literaturą. Tym razem Jacaszek wziął na warsztat „Bajki robotów” Stanisława Lema, czytane przez toruńskiego aktora Niko Niakasa, ilustrując teksty specjalnie preparowaną „muzykotroniką” (określenie autora). Projekt powstał na zlecenie polsko-niemieckiego projektu radiowego Copernicus. 2006 rok zaowocował udziałem artysty w międzynarodowej składance „Blues is number one” (Gusstaff 2006), oraz projektem „Kompleta” którego pomysłodawcą i kompozytorem jest Stefan Wesołowski.
To ostatnie przedsięwzięciem łączy tradycyjną muzykę liturgiczną wykonywaną przez kwartet smyczkowy i dwa głosy oraz dźwięki preparowane elektronicznie. Artysta występował na scenach ważniejszych klubów muzycznych w Polsce, oraz na festiwalach : m.in. Terra Polska Berlin, Astigmatic Płock, Slot Art. Lubiąż., Klamra w Toruniu ‚czy na Majowym Buumie Poetyckim. Obecnie Jacaszek pracuje w swoim studiu nagraniowym w Gdańsku. Artysta wykształcił i rozwinął niekonwencjonalne metody samplingu: interesują go przede wszystkim próbki dźwięków akustycznych, które zestawia z partiami wykonywanymi przez „żywych” instrumentalistów. Jacaszek wydobywa również dźwięki z dziecięcych zabawek elektrycznych i szcz±tków znalezionych mechanizmów.
Rok 2007 wieńczy projekt “Tańce_treny” — elektroniczna manipulacja instrumentarium klasycznym + madrygałowe wokale oraz skrzypce i wiolonczela. W przerwie między występami – godz. 19.30 zapraszamy na panel dyskusyjny pt. „Sztuka wspó³czesna i religia. Wrogowie czy sprzymierzeńcy?” z udziałem m.in. ks. Michała Janochy, piotra Rypsona, Piotra Janowczyka , prowadzenie Dariusz Bugalski Część druga — godz. 20.30 Stefan Wesołowski “KOMPLETA” Modlitwa na dwa głosy kwartet smyczkowy i elektronikę Wystąpią Stefan Wesołowski — głos Michał Jacaszek – elektronika Maja Siemińska — głos oraz kwartet smyczkowy w składzie: Dariusz Prystasz — 1 skrzypce Magdalena Pawłowska — 2 skrzypce Michał Markiewicz — altówka Anna Śmiszek-Wesołowska – wiolonczela Kompleta — projekt Stefana Wesołowskiego, który skomponował muzykę do wieczornej modlitwy brewiarzowej. Kompleta to kompozycja na dwa głosy, kwartet smyczkowy i elektronikę. Tradycyjne teksty modlitewne w opracowaniu na 2 wokale męski i żeński kwartet smyczkowy, wzbogacone i doaranżowane zostały przestrzeniami generowanymi elektronicznie.