Ekumenizm w Polsce i na świecie

Muzyczna ORTODOKSJA


Zapra­sza­my na podwój­ny kon­cert w ramach III Tygo­dnia Kul­tu­ry Chrze­ści­jań­skiej pod nazwą ORTODOKSJA. Kon­cert odbę­dzie się 7 listo­pa­da br. w Cen­trum Arty­stycz­nym Mon­tow­nia przy ul. M. Konop­nic­kiej 6.


Zapra­sza­my na podwój­ny kon­cert w ramach III Tygo­dnia Kul­tu­ry Chrze­ści­jań­skiej pod nazwą ORTODOKSJA. Kon­cert odbę­dzie się 7 listo­pa­da br. w Cen­trum Arty­stycz­nym Mon­tow­nia przy ul. M. Konop­nic­kiej 6.

Część pierw­sza — 

godz. 19.00

Michał Jaca­szek -“PIEŚNI” elek­tro­aku­stycz­ne rein­ter­pre­ta­cje kato­lic­kich pie­śni litur­gicz­nych wystą­pią:

Michał Jaca­szek – elek­tro­ni­ka,

Ste­fan Weso­łow­ski – skrzyp­ce,

Anna Śmi­szek-Weso­łow­ska — wio­lon­cze­la

Michał Jaca­szek – jeden z cie­kaw­szych twór­ców pol­skiej elek­tro­ni­ki mło­de­go poko­le­nia. Uro­dził się w 1972 r. Zade­biu­to­wał jako muzyk, ilu­stru­ją­cy poezję. Od 1997 dzia­łał w stu­denc­kim Radiu Sfe­ra w Toru­niu. Reali­zo­wał w nim sta­ły pro­gram, w któ­rym do recy­to­wa­nej poezji (głów­nie kole­gów poetów) pod­kła­dał zro­bio­ną przez sie­bie muzy­kę. Tak wykry­sta­li­zo­wa­ła się współ­pra­ca z Wal­de­ma­rem Śle­far­skim, któ­ra zaowo­co­wa­ła pro­jek­ta­mi „Wal­de­mar Śle­far­ski – wier­sze zmie­sza­ne 1996- 99” (1999), a tak­że „Rocz­nik dźwię­ko­wy” (1999). Nie­dłu­go potem doszło do współ­pra­cy muzy­ka z poet­ką i pio­sen­kar­ką – Mił­ką Mal­zahn, z któ­rą zre­ali­zo­wał w 2000 roku pro­jekt „Mapa” (2004 , Off­mu­sic), a tak¿e „Sequ­el” (2005, Gus­staff Records).

W mię­dzy­cza­sie Jaca­szek roz­po­czął poszu­ki­wa­nia w kie­run­ku „bajek” – dźwię­ko­wych mikro­opo­wie­ści, nawią­zu­ją­cych do sta­rych bajek z płyt winy­lo­wych i współ­cze­snych kie­run­ków muzycz­nych. Zaowo­co­wa­ło to stu­dyj­nym wyda­niem „Lo-Fi Sto­ries” (2004, Gus­staff Records). Rok póź­niej powstał pro­jekt „Lem Kon­zept”, kolej­ny muzycz­ny flirt arty­sty z lite­ra­tu­rą. Tym razem Jaca­szek wziął na warsz­tat „Baj­ki robo­tów” Sta­ni­sła­wa Lema, czy­ta­ne przez toruń­skie­go akto­ra Niko Nia­ka­sa, ilu­stru­jąc tek­sty spe­cjal­nie pre­pa­ro­wa­ną „muzy­ko­tro­ni­ką” (okre­śle­nie auto­ra). Pro­jekt powstał na zle­ce­nie pol­sko-nie­miec­kie­go pro­jek­tu radio­we­go Coper­ni­cus. 2006 rok zaowo­co­wał udzia­łem arty­sty w mię­dzy­na­ro­do­wej skła­dan­ce „Blu­es is num­ber one” (Gus­staff 2006), oraz pro­jek­tem „Kom­ple­ta” któ­re­go pomy­sło­daw­cą i kom­po­zy­to­rem jest Ste­fan Weso­łow­ski.

To ostat­nie przed­się­wzię­ciem łączy tra­dy­cyj­ną muzy­kę litur­gicz­ną wyko­ny­wa­ną przez kwar­tet smycz­ko­wy i dwa gło­sy oraz dźwię­ki pre­pa­ro­wa­ne elek­tro­nicz­nie. Arty­sta wystę­po­wał na sce­nach waż­niej­szych klu­bów muzycz­nych w Pol­sce, oraz na festi­wa­lach : m.in. Ter­ra Pol­ska Ber­lin, Astig­ma­tic Płock, Slot Art. Lubiąż., Klam­ra w Toru­niu ‚czy na Majo­wym Buumie Poetyc­kim. Obec­nie Jaca­szek pra­cu­je w swo­im stu­diu nagra­nio­wym w Gdań­sku. Arty­sta wykształ­cił i roz­wi­nął nie­kon­wen­cjo­nal­ne meto­dy sam­plin­gu: inte­re­su­ją go przede wszyst­kim prób­ki dźwię­ków aku­stycz­nych, któ­re zesta­wia z par­tia­mi wyko­ny­wa­ny­mi przez „żywych” instru­men­ta­li­stów. Jaca­szek wydo­by­wa rów­nież dźwię­ki z dzie­cię­cych zaba­wek elek­trycz­nych i szcz±tków zna­le­zio­nych mecha­ni­zmów.

Rok 2007 wień­czy pro­jekt “Tańce_treny” — elek­tro­nicz­na mani­pu­la­cja instru­men­ta­rium kla­sycz­nym + madry­ga­ło­we woka­le oraz skrzyp­ce i wio­lon­cze­la. W prze­rwie mię­dzy wystę­pa­mi – godz. 19.30 zapra­sza­my na panel dys­ku­syj­ny pt. „Sztu­ka wspó­³cze­sna i reli­gia. Wro­go­wie czy sprzy­mie­rzeń­cy?” z udzia­łem m.in. ks. Micha­ła Jano­chy, pio­tra Ryp­so­na, Pio­tra Janow­czy­ka , pro­wa­dze­nie Dariusz Bugal­ski Część dru­ga — godz. 20.30 Ste­fan Weso­łow­ski “KOMPLETA” Modli­twa na dwa gło­sy kwar­tet smycz­ko­wy i elek­tro­ni­kę Wystą­pią Ste­fan Weso­łow­ski — głos Michał Jaca­szek – elek­tro­ni­ka Maja Sie­miń­ska — głos oraz kwar­tet smycz­ko­wy w skła­dzie: Dariusz Pry­stasz — 1 skrzyp­ce Mag­da­le­na Paw­łow­ska — 2 skrzyp­ce Michał Mar­kie­wicz — altów­ka Anna Śmi­szek-Weso­łow­ska – wio­lon­cze­la Kom­ple­ta — pro­jekt Ste­fa­na Weso­łow­skie­go, któ­ry skom­po­no­wał muzy­kę do wie­czor­nej modli­twy bre­wia­rzo­wej. Kom­ple­ta to kom­po­zy­cja na dwa gło­sy, kwar­tet smycz­ko­wy i elek­tro­ni­kę. Tra­dy­cyj­ne tek­sty modli­tew­ne w opra­co­wa­niu na 2 woka­le męski i żeń­ski kwar­tet smycz­ko­wy, wzbo­ga­co­ne i doaran­żo­wa­ne zosta­ły prze­strze­nia­mi gene­ro­wa­ny­mi elek­tro­nicz­nie.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.