Ekumenizm na świecie

Anglikańsko-katolicka wymiana wiernych


Choć ofi­cjal­ny dia­log angli­­ka­ń­sko-kato­­li­c­ki mimo roz­ma­itych pro­ble­mów trwa to jego uczest­ni­cy nie­chęt­nie zaj­mu­ją się kon­wer­ty­ta­mi. A prze­cież wciąż na kato­li­cyzm prze­cho­dzą angli­kań­scy księ­ża, bisku­pi i wier­ni nie zga­dza­ją­cy się ze sta­no­wi­skiem swo­jej wspól­no­ty odno­śnie ordy­na­cji kobiet czy otwar­tych homo­sek­su­ali­stów, a tak­że rzym­sko­ka­to­lic­cy duchow­ni i świec­cy, któ­rzy w angli­ka­ni­zmie widzą “świe­żość i otwar­tość myśle­nia”. O ile jed­nak ten pierw­szy pro­ces chęt­nie obser­wo­wa­ny jest przez media, ten dru­gi nie­mal nie tra­fia […]


Choć ofi­cjal­ny dia­log angli­kań­sko-kato­lic­ki mimo roz­ma­itych pro­ble­mów trwa to jego uczest­ni­cy nie­chęt­nie zaj­mu­ją się kon­wer­ty­ta­mi. A prze­cież wciąż na kato­li­cyzm prze­cho­dzą angli­kań­scy księ­ża, bisku­pi i wier­ni nie zga­dza­ją­cy się ze sta­no­wi­skiem swo­jej wspól­no­ty odno­śnie ordy­na­cji kobiet czy otwar­tych homo­sek­su­ali­stów, a tak­że rzym­sko­ka­to­lic­cy duchow­ni i świec­cy, któ­rzy w angli­ka­ni­zmie widzą “świe­żość i otwar­tość myśle­nia”. O ile jed­nak ten pierw­szy pro­ces chęt­nie obser­wo­wa­ny jest przez media, ten dru­gi nie­mal nie tra­fia na czo­łów­ki gazet.

- Eku­me­ni­ści wciąż nie prze­ba­da­li impli­ka­cji tych ruchów — pod­kre­ślił biskup John Flack, zwierzch­nik Cen­trum Angli­kań­skie­go w Rzy­mie. — Nie mówi­my tu o jakichś zawrot­nych licz­bach, ale o cią­głym prze­cie­ka­niu wier­nych — doda­je.


Głów­nym powo­dem zmia­ny wyzna­nia, w obie zresz­tą stro­ny, są kwe­stie moral­ne. Kato­li­cy prze­cho­dzą na angli­ka­nizm poszu­ku­jąc w nim odde­chu wol­no­ści oraz bar­dziej libe­ral­nych poglą­dów etycz­nych, zaś księ­ża dekla­ru­jąc chęć mał­żeń­stwa. Angli­ka­nie nato­miast porzu­ca­ją swój kościół wska­zu­jąc na hete­ro­dok­sję jego lide­rów.


- Gdy przy­cho­dzi do mnie ktoś, kto chce zmie­nić wyzna­nie zwy­kle nama­wiam go, by pozo­stał przy swo­im sta­rym wyzna­niu. To ma ogrom­ne zna­cze­nie dla przy­szło­ści dia­lo­gu. A zresz­tą odcho­dząc spra­wia­ją, że angli­ka­nizm sta­je się bar­dziej libe­ral­ny, a kato­li­cyzm jesz­cze bar­dziej kon­ser­wa­tyw­ny — doda­je bp Flack.


Choć celem dia­lo­gu eku­me­nicz­ne­go jest nawró­ce­nie każ­dej ze wspól­not do Chry­stu­sa, to jed­nak obie stro­ny przyj­mu­ją kon­wer­ty­tów. Kościół rzym­sko­ka­to­lic­ki posu­nął się nawet do utwo­rze­nia spe­cjal­nej ścież­ki kon­wer­syj­nej dla angli­ka­nów zmie­nia­ją­cych wyzna­nie z powo­du świę­ce­nia kobiet czy homo­sek­su­ali­stów, oraz stwo­rzył moż­li­wość zacho­wa­nia rytu angli­kań­skie­go w para­fiach, któ­re wraz ze swo­imi dusz­pa­ste­rza­mi przy­łą­czy­ły się do Kościo­ła rzym­sko­ka­to­lic­kie­go. Obec­nie ponad 80 byłych księ­ży epi­sko­pal­nych słu­ży w Koście­le rzym­sko­ka­to­lic­kim w USA. Podob­ny ruch moż­na obser­wo­wać tak­że w Austra­lii, Kana­dzie i Wiel­kiej Bry­ta­nii.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.