Bartłomiej I przyjął luterańską delegację
- 22 marca, 2006
- przeczytasz w 1 minutę
- Przed nami ogromna potrzeba świeżego spojrzenia na nasze wizje i oczekiwania w stosunku do ruchu ekumenicznego w XXI wieku — stwierdził Bartłomiej I, patriarcha Konstantynopola podczas spotkania z delegację Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego w Ameryce. — Żyjemy w świecie ciągłych zmian, nowych wyzwań i szans, gdzie wciąż trwają wojny i konflikty, gdzie wielu ludzi wciąż walczy o wolność, sprawiedliwość i swoją narodową i społeczno-polityczną tożsamość — dodał. Bartłomiej I nazwał relacje Patriarchatu Ekumenicznego z Kościołem […]
- Przed nami ogromna potrzeba świeżego spojrzenia na nasze wizje i oczekiwania w stosunku do ruchu ekumenicznego w XXI wieku — stwierdził Bartłomiej I, patriarcha Konstantynopola podczas spotkania z delegację Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego w Ameryce. — Żyjemy w świecie ciągłych zmian, nowych wyzwań i szans, gdzie wciąż trwają wojny i konflikty, gdzie wielu ludzi wciąż walczy o wolność, sprawiedliwość i swoją narodową i społeczno-polityczną tożsamość — dodał.
Bartłomiej I nazwał relacje Patriarchatu Ekumenicznego z Kościołem Ewangelicko-Luterańskim w Ameryce “długimi i braterskimi”. Dodał, że historia wzajemnych braterskich stosunków luterańsko-prawosławnych sięga XVI wieku, a pogłębił ją prowadzony od wielu lat oficjalny dialog.
Bp Roy Riley, zwierzchnik Synodu New Jersey zauważył, że spotkanie upamiętnia milowy krok we wzajemnych relacjach obydwu wyznań. W 2009 roku luteranie będą obchodzić 450. rocznicę spotkania przedstawiciela patriarchy Joazafa II z Filipem Melanchtonem, najważniejszym — obok ks. Marcina Lutra — przywódcą wittenberskiej Reformacji.
- Źródła historyczne podają, że diakon Demetrios Mysos został wysłany w 1559 roku z Konstantynopola do Wittenbergi. Od maja do października profesor Melanchton i diakon Demetrios badali podobieństwa prawosławnych i luterańskich zarzutów wobec średniowiecznych nadużyć Kościoła rzymskiego — stwierdził bp Riley. — Opuszczając Wittenbergę diakon Demetrios miał ze sobą list profesora Melanchtona do patriarchy Joazafa II. Wiózł też niezwykły dokument, greckie tłumaczenie Konfesji Augsburskiej, podstawowego tekstu doktrynalnego luterańskiej Reformacji — dodał.