
- 29 sierpnia, 2025
- przeczytasz w 8 minut
W Sztokholmie AD 2025 historia zatoczyła koło. 100 lat po przełomowej Konferencji Praktycznego Chrześcijaństwa ‘Życie i Praca’, która była jednym z fundamentów globalnego ekumenizmu, chrześcijanie różnych wyznań spotkali się na wspólnej modlitwie i refleksji.
Czas na pokój Boży — Ekumeniczny Tydzień w Sztokholmie
W Sztokholmie AD 2025 historia zatoczyła koło. 100 lat po przełomowej Konferencji Praktycznego Chrześcijaństwa ‘Życie i Praca’, która była jednym z fundamentów globalnego ekumenizmu, chrześcijanie różnych wyznań spotkali się na wspólnej modlitwie i refleksji.
Dla postronnych obserwatorów sztokholmskie wydarzenie, które odbywało się w dniach od 18 do 24 sierpnia 2025 r., może uchodzić za jedno spośród wielu eventów ekumenicznych, podczas którego przemawiają reprezentanci różnych wyznań. A jednak Sztokholm 2025 miał i ma inną rangę, a to z co najmniej trzech powodów.
Po pierwsze: upamiętnia i uobecnia duch Sztokholmu 1925, kiedy po raz pierwszy w historii reprezntanci Kościołów protestanckich różnych wyznań, starokatolickich oraz prawosławnych spotkali się w jednym miejscu po wielkiej tragedii I wojny światowej.
Po drugie: o ile w 1925 roku nie było żadnych reprezentantów Kościoła rzymskokatolickiego (zaproszenie było wystosowane, jednak wówczas Kościół rzymski odrzucał i potępiał ruch ekumeniczny, obstając przy konwersjonizmie), o tyle w 2025 roku największe wyznanie chrześcijańskie reprezetowane było przez rzymskokatolickiego biskupa Sztokholmu kard. Andersa Arboreliusa oraz abpa Flavio Pace z Papieskiej Dykasterii ds. Popierania Jedności Chrzścijan, a przesłanie z pozdrowieniami wystosował papież Leon XIV.
Po trzecie: podobnie jak przed stu laty Konferencja Sztokholmska zbiega się z okrągłym jubileuszem Soboru Nicejskiego (325), który posiada zasadnicze znaczenie dla wszystkich Kościołów chrześcijańskich. O ile w 1925 roku obchody 1600-lecia Soboru Nicejskiego miały charakter lokalny i regionalny, a kontakty ekumeniczne na wielu szczeblach dopiero raczkowały, o tyle w 2025 roku 1700-lecie Wyznania Nicejskiego (później Nicejsko Konstantynpolitańskiego, 381) celebrowane jest ekumenicznie w wymiarze nie tylko lokalnym, ale i globalnym.
Sztokholm 1925 — 2025
W 1914 wybuchła I wojna światowa. Parę miesięcy po jej wybuchu nowym prymasem luterańskiego Kościoła Szwecji został abp Nathan Söderblom. Ten wybitny teolog, religioznawca, historyk i poliglota posiadał ogromne doświadczenie duszpasterskie w kilku krajach i unikalne doświadczenie ekumeniczne zdobyte w Europie oraz w Ameryce Północnej. Był jednym z architektów pełnej unii eucharystycznej między Kościołem Szwecji a Kościołem Anglii, posiadał rozległą sieć kontaktów zarówno z chrześcijanami w krajach anglosaskich jak i ze zwierzchnikami prawosławnych Kościołów lokalnych, w tym z patriarchą ekumenicznym Konstantynopola oraz patriarchą aleksandryjskim.
Również w 1914 roku abp Söderblom zaangażował się w międzywyznaniowy projekt Światowy Alians Promowania Międzynarodowej Przyjaźni przez Kościoły, którego celem było stworzenie platformy kontaktów i porozumienia między różnymi Kościołami i narodami w kontekście napięć światowej polityki. Ruch ten, a także fakt, że w trakcie I wojny światowej chrześcijaństwo było częścią prowojennej propagandy stosowanej przez wszystkie strony, sprawił, że abp Söderblom dążył do spotkania możliwie największej reprezentacji chrześcijan na wzór dawnych soborów. Cel? Promowanie sprawiedliwości, porozumienia i pokoju.
Inicjatywa abpa Söderbloma nie miała na celu podjęcie dialogu teologicznego (ten odbywał się w ramach rozwijającego się ruchu Wiara i Ustrój), czy podejmowania kontrowersji międzywyznaniowych. Szwedzki arcybiskup chciał skoncentrować się na praktycznym chrześcijaństwie, autentycznym wkładzie Kościołów i chrześcijan na rzecz lepszego życia i świata.
Abp. Söderblomowi udało się pozyskać przychylność części liderów ówczesnego chrześcijaństwa, a także finansowanie tak ogromnego przedsięwzięcia logistycznego. Zastrzegał, że nie chodzi o jakąkolwiek relatywizację istniejących tradycji czy stworzenie super-Kościoła, ale płaszczyznę porozumienia dla dobra wspólnego. Kulminacją tych starań była Konferencja Praktycznego Chrześcijaństwa w Sztokholmie, na którą przybyło ponad 600 delegatów, reprezentujących różne tradycje chrześcijańskie.
Konferencja w 1925 roku miała również głęboki wymiar duchowy i liturgiczny – protestanci różnych wyznań (i to bez istnienia formalnych uzgodnień) przystępowali do Komunii w Kościele Szwecji, w różnych kościołach odbywały się nabożeństwa w wielu obrządkach, udostępnianie świątyń stało się faktem, a w katedrze w Uppsali patriarcha aleksandryjski Focjusz wyrecytował w greckim oryginale wyznanie nicejskie (oczywiście bez filioque). Ten sam gest powtórzył AD 2025 patriarcha Konstantynopola Bartłomiej podczas ekumenicznego nabożeństwa Słowa w katedrze uppsalskiej.
Za swoje zaangażowanie ekumeniczne i na rzecz porozumienia między narodami abp Söderblom otrzymał na krótko przed swoją śmiercią Pokojową Nagrodę Nobla (1930).
Konferencja w 1925 i kolejna zorganizowana w 1937 roku w Oksfordzie jest jednym z trzech filarów współczesnego ruchu ekumenicznego, który doprowadził do powstania w 1948 roku Światowej Rady Kościołów. Bez Sztokholmu 1925 nie istniałby ekumenizm w obecnych strukturach.
Po 100 latach
Jubileuszowa konferencja w Sztokholmie w dniach od 18 do 25 sierpnia 2025 roku koncentrowała się na kwestiach pokoju. Podobnie jak przed 100 laty, tak i dziś świat pogrążony jest w konfliktach, o czym świadczy dramatyczna sytuacja na Bliskim Wschodzie czy w Ukrainie.
Organizatorem wydarzenia była Rada Chrześcijan Szwecji.
Oprócz tysięcy chrześcijan z różnych krajów w wydarzeniu uczestniczyło wielu reprezentantów Kościołów chrześcijańskich i organizacji ekumenicznych, a wśród nich – oprócz wymienionych powyżej — patriarcha ekumeniczny Konstantynopola Bartłomiej, syriacko-prawosławny patriarcha Ignacy Efrem II (Antiochia i cały Wschód), prymas Anglii i arcybiskup Yorku Stephen Cottrell, władze Światowej Rady Kościołów na czele z bp. Heinrichem Bedfordem-Strohmem i ks. dr. Jerrym Pillay’em, który wygłosił jedno z głównych przemówień Tygodnia.
Obecna była również sekretarz generalna Światowej Federacji Luterańskiej ks. dr Anne Burkhardt oraz biskupi reprezentujący różne wyznania chrześcijańskie z Europy i spoza.
Wśród uczestników była również pochodząca z Polski bp Paulina Hławiczka-Trotman, zwierzchniczka Luterańskiego Kościoła w Wielkiej Brytanii.
Ekumeniczne liturgie w dwóch katedrach
Odbyło się ponad 70 seminariów i dyskusji panelowych, zorganizowano liczne wydarzenia kulturalne i oczywiście nabożeństwa. Punktem kulminacyjnym było nabożeństwo z 23 sierpnia w katedrze sztokholmskiej, na który przybyli król Karol XVI Gustaw i królowa Sylwia, a także premier Szwecji Ulf Kristersson z małżonką.
Nabożeństwo prowadził abp Uppsali Martin Modeus. Założył kapę, którą 100 lat wcześniej miał na sobie abp Nathan Söderblom zaprojektowaną specjalnie na sztokholmskie spotkanie w 1925 roku.
Kazanie z ambony luterańskiej katedry wygłosił ekumeniczny patriarcha Konstantynopola Bartłomiej, bazując na modlitwie wyjętej z Boskiej Liturgii św. Jana Złotoustego i św. Bazylego: „Módlmy się za pokój na całym świecie, stałość Kościołów Bożych, oraz jedność wszystkich”. — Pojednanie i pokój wymagają radykalnego odwrócenia tego, co coraz częściej staje się normatywnym sposobem przetrwania w naszym świecie. Wewnętrzny pokój i pokój na świecie to wyjątkowa droga do przerwania cyklu przemocy i niesprawiedliwości. Są one, w ostatecznym rozrachunku, zalążkiem nawrócenia serca i umysłu, tego, co nazywamy metanoią, która oznacza istotną przemianę osobistych postaw i decyzji politycznych – mówił patriarcha Bartłomiej, podkreślając również, że ekumeniczne zaangażowanie jest częścią duchowego DNA Patriarchatu.
Drugim punktem kulminacyjnym Tygodnia Ekumenicznego było nabożeństwo w katedrze w Uppsali, które odbyło się 24 sierpnia br.
Kazanie wygłosił prymas Szwecji Martin Modeus. — Nie bez powodu modlitwa jest prawdopodobnie jedynym językiem, w którym wróg i przyjaciel mogą mówić ramię w ramię. Nie musimy się ze sobą zgadzać, ale możemy zjednoczyć się w modlitwie za poraniony i cierpiący świat. Modlitwa jest pierwszym językiem pokoju – podkreślał abp Uppsali.
Patriarcha Bartłomiej, podobnie jak patriarcha Focjusz 100 lat wcześniej, wyrecytował Credo w języku greckim.
» Galeria zdjęć z Tygodnia Ekumenicznego w Sztokholmie 2025
Uczestnicy Tygodnia Ekumenicznego przyjęli Ekumeniczny Apel, który przytaczamy w całości:
-
Drogie siostry i drodzy bracia w Chrystusie,Gromadzimy się w czasie, który woła o pokój. Pokój, który nie jest jedynie brakiem wojny, ale jest naznaczony sprawiedliwością i pojednaniem. W tym czasie Bóg wzywa nas – jako Kościoły, jako siostry i braci w wierze, jako bliźnich – abyśmy byli niosącymi Boży pokój.
-
W 1925 roku chrześcijanie z różnych środowisk zgromadzili się w tęsknocie za pokojem. Wstrząsające doświadczenia tego, co dziś nazywamy I wojną światową, sprawiły, że pragnienie pokoju zjednoczyło nas we wspólnocie i wspólnej służbie dla świata. Temat tegorocznego Roku Ekumenicznego–Czas na Boży Pokój – jest wezwaniem do pracy na rzecz pokoju w naszych czasach niepokoju i niesprawiedliwości.
-
To przypomnienie, że misja Kościoła nie jest dla nas samych, lecz dla świata. Kościół jest powołany, aby być znakiem Królestwa Bożego – pośród świata naznaczonego podziałami, przemocą i niesprawiedliwością.
-
W cieniu doświadczeń wojny i ucisku Kościoły gromadzą się w odpowiedzi na Boże wezwanie, by rozpalić światło nadziei oraz żyć i czynić widzialną miłość Trójjedynego Boga. Miłość objawioną w Jezusie Chrystusie, miłość, która porusza świat ku pojednaniu i jedności.
-
Stoimy razem – różni w tradycjach, językach, kontekstach i wyrażeniach – a jednak zjednoczeni w Chrystusie. Nasza jedność nie jest jednolitością, lecz pojednaną różnorodnością, która odzwierciedla Bożą twórczą miłość. W tej różnorodności dzielimy wspólną odpowiedzialność: pracować na rzecz pokoju.
-
Boża misja działa na rzecz pokoju przez uzdrawianie relacji, przywracanie sprawiedliwości i przemianę społeczeństw, w których Duch prowadzi Kościół, by był znakiem nadziei dla świata.
-
Dążenie do pokoju i możliwość pojednania są centralnym elementem wspólnego świadectwa Kościołów. Zachęcamy się nawzajem do sprzeciwu wobec przemocy, do promowania dialogu między religiami i kulturami, do bycia głosem tych, których nikt nie słyszy. To nie jest wybór – to jest powołanie od Boga.
-
Boży pokój nie jest bierny. Jest czynny. Szuka sprawiedliwości. Buduje mosty. Leczy rany i stwarza przestrzeń dla pojednania. Widzi w każdej osobie obraz Boga. Dlatego nie możemy milczeć, gdy ludzie są wypędzani, gdy nienawiść zapuszcza korzenie, gdy zmiany klimatyczne spowodowane przez człowieka zagrażają przyszłości życia. Boży pokój dotyczy całego stworzenia.
-
Wiemy, że nie jesteśmy w stanie nieść tej misji o własnych siłach. Wierzymy w moc Ducha – Bożego Ducha Świętego, który jednoczy, daje odwagę, prowadzi nas do prawdy i miłości. Gdy modlimy się, działamy i kroczymy razem, stajemy się narzędziami Bożego pokoju.
-
Niech ten rok będzie wezwaniem do modlitwy, do działania, do pojednania. Czasem Bożego Pokoju.Niech pokój Chrystusa, który przewyższa wszelkie zrozumienie, strzeże naszych serc i myśli. A my, jako Ciało Chrystusa w świecie, prośmy Boga o łaskę, byśmy byli ludem pokoju – w słowie i w czynie.
Katedra w Uppsali, niedziela, 25 sierpnia 2025 roku