Dialog międzyreligijny, ale jaki?
- 19 lipca, 2004
- przeczytasz w 1 minutę
Dialog międzyreligijny jest dla Kościoła rzymskokatolickiego imperatywem, ale musi opierać się na prawdzie i szczerości — stwierdzają autorzy wstępniaka w dwutygodniku “Civilta Cattolica”. Magazyn ten uchodzić może za swoisty organ Watykanu, bowiem wszystkie publikowane w nim teksty są przed drukiem aprobowane przez Sekretariat Stanu Stolicy Apostolskiej. Aby dialog był owocny musi spełniać dwa podstawowe warunki: szczerość nie obawiająca się różnic oraz prawda. Głównym celem dialogu jest oczywiście […]
Dialog międzyreligijny jest dla Kościoła rzymskokatolickiego imperatywem, ale musi opierać się na prawdzie i szczerości — stwierdzają autorzy wstępniaka w dwutygodniku “Civilta Cattolica”. Magazyn ten uchodzić może za swoisty organ Watykanu, bowiem wszystkie publikowane w nim teksty są przed drukiem aprobowane przez Sekretariat Stanu Stolicy Apostolskiej.
Aby dialog był owocny musi spełniać dwa podstawowe warunki: szczerość nie obawiająca się różnic oraz prawda. Głównym celem dialogu jest oczywiście odnalezienie punktów wspólnych oraz zażegnanie konfliktów i wojen.
W wymiarze religijnym chodzi także o osiągnięcie “klimatu wzajemnego porozumienia i szacinku oraz odrzucenie nietolerancji i ignorancji z przeszłości”.
Autorzy wstępniaka stwierdzają, że dialog życia, porozumienia i akceptacji nie jest jeszcze niczym trudnym, prawdziwe kłopoty pojawiają się w momencie, gdy rozpoczyna się dialog teologiczny. Jego źródłami są przesądy, nieporozumienia, różnice języków, ale także rzeczywisteproblemy dogmatyczne.
Civilta Cattolica skrytykowała też ostro tych teologów, którzy — w imię otwartości na inne religie — negują unikalność wcielenia i osoby Jezusa Chrystusa czy reinterpretują dogmat trynitarny. “W dialogu międzyreligijnym chrześcijaństwo nie próbuje stać się akceptowalne dla wyznawców innych religii, ale być świadkiem tego jak ono samo wyznaje swoją prawdziwą naturę” — podkreślili autorzy. “Dialog międzyreligijny będzie autentyczny tylko wtedy, gdy prowadzący go — prezentują własne wyznanie w jego pełni i integralności”.