Indonezja: fundamentalizm i dialog religijny
- 2 października, 2004
- przeczytasz w 3 minuty
Religia, przynależność etniczna, fundamentalizm i usiłowania dialogu na archipelagu, składającym się z ponad 17 tysięcy wysp, to w Indonezji, jednym z najludniejszych krajów świata (215 milionów mieszkańców), posiadającym wielowiekową kulturę, ponad 250 grup etnicznych, podstawowe zadanie. Od kiedy Indonezja stała się niepodległą republiką w 1945 r., hasłem przewodnim tego kraju jest: „jedność w różnorodności”. Mając jednak tak wielką liczbę ludności muzułmańskiej ten największy muzułmański kraj świata […]
Religia, przynależność etniczna, fundamentalizm i usiłowania dialogu na archipelagu, składającym się z ponad 17 tysięcy wysp, to w Indonezji, jednym z najludniejszych krajów świata (215 milionów mieszkańców), posiadającym wielowiekową kulturę, ponad 250 grup etnicznych, podstawowe zadanie. Od kiedy Indonezja stała się niepodległą republiką w 1945 r., hasłem przewodnim tego kraju jest: „jedność w różnorodności”. Mając jednak tak wielką liczbę ludności muzułmańskiej ten największy muzułmański kraj świata odgrywa olbrzymią rolę na międzynarodowej scenie politycznej.
Kiedy rozmawiałem z Indonezyjczykami, katolickimi księżmi w Brazylii, to ci z dumą powiadali, że według konstytucji ich kraju, każdy obywatel musi mieć religię i jest przestępstwem, jeśli ktoś mówi, że jest ateistą. Konstytucja ta została utwożona zaraz po uwolnieniu się spod kolonialnej dominacji Holendrów. Ludność Indonezji jest bardzo religijna i właśnie religia znajduje się u podstawy ich życia osobistego, rodzinnego i społecznego, jak również państwowego: w szkołach, od przedszkola po uniwersytet, jeśli jakiś uczeń nie zda egzaminu z religii, to nie może przystąpić do żadnych innych egzaminów.
Dlatego Konstytucja ustanawia filozofię, która znajduje się u podstaw państwowości Indonezji. Chodzi o „pancasila”, czyli o filozofię pięciu zasad (panca = pięć, sila = zasady):
1.Wiarę w jednego, Najwyższego Boga;2.Sprawiedliwe i cywilne człowieczeństwo;3.Państwową jedność Indonezji; 4.Kierowaną przez mądrość demokrację;5.Społeczną sprawiedliwość.
Właśnie z powodu tej „naturalnej religijności” (co nie ma nic wspólnego z teokracją, gdyż Indonezja jest państwem świeckim), dokument tożsamości Indonezyjczyków zawsze musi zawierać wyznawaną przez nich religię.
Fakt ten jednak jest przyczyną pewnej dwuznaczności, gdyż powiada się, że 90 procent Indonezyjczyków wyznaje islam, kiedy tymczasem niektórzy specjaliści uważają, że w rzeczywistości tylko około 55 procent ludności kraju jest muzułmanami. Wielu podaje się za wyznawców islamu, bo wraz z dojściem do wieku dojrzałości i otrzymując dokument tożsamości są zmuszeni do podania niby wyznawanej przez siebie, a uznawanej przez państwo jako legalnej religii. W taki oto sposób indonezyjscy animiści każą w swoim dokumencie umieścić, że są muzułmanami.
Indonezyjski islam raczej zawsze był bardzo tolerancyjny wobec innych religii i współżył z ich wyznawcami w sposób pokojowy. Dopiero w ostatnich latach zaczął się proces, który spowodował pojawienie się ekstremistycznych grup muzułmańskich. Rząd starał się zareagować, np. porzez zabronienie osiedlania się na Sumatrze obcokrajowcom, aby nie dopuścić do przybywania tam arabskich głosicieli esktremistycznego, antyamerykańskiego i antychrześcijańskiego islamu. Zagrożenie fundamentalizmu w Indonezji jest, niestety, bardzo realne. Wystarczy wspómnieć wydarzenia z Prowincji Aceh, z Sumatry, wprowadzanie islamskiego prawa sharia, itd.
Przed dwoma laty zaczęła się fala wystąpień fundamentalistów w Indonezji związana z bombardowaniem Afganistanu przez amerykańskie samoloty, później z powodu wojny w Iraku. Doszło również do zbrojnych wystąpień fundamentalistów muzułamńskich, zwłaszcza z „Laskhar jihad”, na Archipelagu Moluki.
Decydujący wpływ na postawę muzułmańskich Indonezyjczyków będą miały umiarkowane organizacje islamskie Nadhlatul Ulama i Muhammadiyah (w której skład wchodzi około 70 milionów członków) oraz wpływy takich pokojowo nastwionych indonezyjskich liderów, jak kardynał Julius Riyadi Darmaatmadja, Hasym Muzadi (Nadhlatul Ulama) i Syafii Maarif (Muhammadiyah). Liderzy ci założyli Narodowy Ruch Moralny, który na poziomie narodowym i międzynarodowym walczy o pojednanie, dialog i pokój.