Interkomunijny zgrzyt w Danii
- 30 sierpnia, 2004
- przeczytasz w 2 minuty
Pod koniec czerwca odbyły się Duńskie Dni Kościoła, które miały charakter ekumeniczny. Na zakończenie Dni Kościoła zaplanowano ekumeniczne nabożeństwo komunijne według modelu wspólnoty Taizé: chrześcijanie różnych wyznań mieli sprawować Eucharystię w jednym Kościele w różnych miejscach świątyni. Zarówno organizatorzy z Kościoła ewangelicko-luterańskiego oraz rzymskokatolickiego mówili o takim rozwiązaniu we wczesnej fazie przygotowującej imprezę ekumeniczna. Tymczasem na krótko przed nabożeństwem katolicy odmówili uczestnictwa. Powód? Sprzeciw biskupa. […]
Pod koniec czerwca odbyły się Duńskie Dni Kościoła, które miały charakter ekumeniczny. Na zakończenie Dni Kościoła zaplanowano ekumeniczne nabożeństwo komunijne według modelu wspólnoty Taizé: chrześcijanie różnych wyznań mieli sprawować Eucharystię w jednym Kościele w różnych miejscach świątyni. Zarówno organizatorzy z Kościoła ewangelicko-luterańskiego oraz rzymskokatolickiego mówili o takim rozwiązaniu we wczesnej fazie przygotowującej imprezę ekumeniczna. Tymczasem na krótko przed nabożeństwem katolicy odmówili uczestnictwa. Powód? Sprzeciw biskupa.
Opiekę nad rzymskimi katolikami w Danii sprawuje pochodzący z Polski biskup Czesław Kozoń. Luteranie, rozczarowani zachowaniem katolików, uznali, że biskup Kozoń pomylił formułę nabożeństwa z interkomunią.
Incydent skomentowało wiele osób, w tym przewodnicząca parlamentarnej komisji ds. Kościołów Birthe Roenn Hornbech oraz prof. Peter Widmann z Uniwersytetu Aarhus. Pani poseł uważa, że ekumeniczny zgrzyt pokazuje, że podział 1536 roku nadal istnieje i to mimo „ekumenicznych fundamentalistów“. Profesor Widmann z kolei stwierdził, że powodów decyzji biskupa należy szukać nie w Danii, a w Rzymie.
Przykry incydent stał się kolejną okazją do debaty na temat zasadności wspólnoty eucharystycznej między Kościołem Danii a Kościołem Rzymskokatolickim. Jeśli jako członkowie różnych Kościołów chrześcijańskich jest się zgodnym co do tego, jak człowiek zostaje zbawiony, to nie można być aż tak bardzo oddalonym od siebie w rozumieniu sakramentów, że interkomunia staje się niemożliwa – uważa prof. Widmann.
Zobacz także:
Dział Eucharystiaoraz tekst Folkekirke. Kościół troch inny wMagazynie Teologicznym Semper Reformanda