IX Ogólnopolski Dzień Judaizmu
- 6 stycznia, 2006
- przeczytasz w 9 minut
Kościół katolicki obchodzi Ogólnopolski Dzień Judaizmu od 1998 roku, zawsze 17 stycznia, chyba, że jest to piątek. Wówczas, aby uszanować szabat, obchody są przenoszone na inny dzień tygodnia. Dzień Judaizmu to jedna z najistotniejszych inicjatyw Konferencji Episkopatu Polski w dziele dialogu katolicko-żydowskiego. Dialog ten realizowany jest przez Komitet ds. Dialogu z Judaizmem, a kieruje nim ks. abp Stanisław Gądecki, metropolita poznański. IX Ogólnopolski Dzień Judaizmu Dlaczego obchodzimy Ogólnopolski […]
Kościół katolicki obchodzi Ogólnopolski Dzień Judaizmu od 1998 roku, zawsze 17 stycznia, chyba, że jest to piątek. Wówczas, aby uszanować szabat, obchody są przenoszone na inny dzień tygodnia. Dzień Judaizmu to jedna z najistotniejszych inicjatyw Konferencji Episkopatu Polski w dziele dialogu katolicko-żydowskiego. Dialog ten realizowany jest przez Komitet ds. Dialogu z Judaizmem, a kieruje nim ks. abp Stanisław Gądecki, metropolita poznański.
IX Ogólnopolski Dzień JudaizmuDlaczego obchodzimy Ogólnopolski Dzień Judaizmu
Kościół katolicki obchodzi Ogólnopolski Dzień Judaizmu od 1998 roku, zawsze 17 stycznia, chyba, że jest to piątek. Wówczas, aby uszanować szabat, obchody są przenoszone na inny dzień tygodnia. Dzień Judaizmu to jedna z najistotniejszych inicjatyw Konferencji Episkopatu Polski w dziele dialogu katolicko-żydowskiego. Dialog ten realizowany jest przez Komitet ds. Dialogu z Judaizmem, a kieruje nim ks. abp Stanisław Gądecki, metropolita poznański.
Dzień Judaizmu ma uświadomić wszystkim, że chrześcijanie i żydzi wierzą w jednego Boga, dawcę przykazań będących jedyną drogą życia. Ma też przybliżyć wspólnotom katolickim judaizm i obowiązujące wszystkich wiernych nauczanie Kościoła na temat stosunku do narodu żydowskiego.
Abp Stanisław Gądecki w jednym z listów pisał, że Dzień Judaizmu to „czas poświęcony szczególnej modlitwie i refleksji nad tajemnicą związków chrześcijaństwa z judaizmem, Kościoła Chrystusowego z Izraelem, Ludem Bożym, ku któremu Bóg Ojciec całego stworzenia zwrócił się ze specjalną miłością ze względu na odkupienie całego rodzaju ludzkiego”.
Nieliczna społeczność żydowska w Polsce zazwyczaj z dużym zainteresowaniem przyjmuje wydarzenia związane z Dniem Judaizmu. Uczestniczący w nich od wielu lat prof. Stanisław Krajewski, współprzewodniczący Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, przewodniczący Forum Żydowskiego, podczas wrocławskich obchodów powiedział: „Życzę nam wszystkim, by kolejne Dni Judaizmu były ważnym i dobrym wydarzeniem dla Kościoła katolickiego. Jeśli przyniosą katolikom lepsze zrozumienie nieprzemijającej wartości judaizmu, który zawiera odniesienia do najgłębszej prawdy o świecie, to my, Żydzi, będziemy usatysfakcjonowani. Jeśli przyniosą szersze zrozumienie, dlaczego Jan Paweł II powiedział, że »antysemityzm jest grzechem«, będziemy po prostu wdzięczni”.
Każdego roku Dzień Judaizmu obchodzony jest w innym mieście — kolejno były to: Warszawa, Kraków, Włocławek, Łódź, Lublin, Białystok, Poznań, Katowice. W tym roku miejscem ogólnopolskich uroczystości są Kielce. Inicjatywa ordynariusza diecezji kieleckiej ks. bpa Kazimierza Ryczana, prezydenta Kielc Wojciecha Lubawskiego i Bogdana Białka — prezesa Stowarzyszenia im. Jana Karskiego, spotkała się z przychylnością Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem i Konferencji Episkopatu Polski.
Kielce 2006 rok
„Na drodze ku Temu, który nadchodzi” – to hasło tegorocznego Dnia Judaizmu. Są to słowa kard. Josepha Ratzingera pochodzące z książki „Wielość religii i jedno Przymierze”. Czytamy w niej: „Postać Chrystusa równocześnie łączy i dzieli Izrael i Kościół. Przezwyciężenie tego podziału nie leży w naszej mocy, ale podział ten skupia nas razem na wspólnej drodze ku Temu, który nadchodzi. Z tego względu nie może on prowadzić do wrogości”.
Lata 2001 i 2002 zostały zdominowane przez dyskusję o zbrodni w Jedwabnem w 1941 roku. Tym razem, z powodu zbliżającej się 60. rocznicy tragicznych zdarzeń z 4 lipca 1946 roku, będziemy zapewne świadkami dyskusji nad przyczynami, tłem polityczno-społecznym i mechanizmami pogromu kieleckiego. Dlatego warto w kontekście słów kard. Ratzingera będących hasłem IX Ogólnopolskiego Dnia Judaizmu przypomnieć modlitwę Episkopatu Polski z kościoła Wszystkich Świętych w Warszawie (27 maja 2001 roku): „Bolejemy głęboko nad postępowaniem tych, którzy w ciągu dziejów – szczególnie w Jedwabnem i innych miejscowościach – przysporzyli Żydom cierpień, a nawet zadali im śmierć. Odnosimy się do tej zbrodni także dlatego, abyśmy mogli owocnie podjąć odpowiedzialność za przezwyciężenie wszelkiego zła występującego dzisiaj. Wysiłek oczyszczania pamięci staje się dla nas trudnym zadaniem oczyszczania sumień. Podejmujemy to zadanie i raz jeszcze potępiamy wszelkie przejawy nietolerancji, rasizmu i antysemityzmu, o których wiadomo, że są grzeszne”.
W Kielcach od lat staramy się w duchu warszawskiej modlitwy biskupów podejmować zadania oczyszczania pamięci i sumień. W 1996 roku piętnastu obywateli Kielc opublikowało akt skruchy i prośbę o przebaczenie skierowaną „Do Żydów w Polsce i w świecie”:
„Zbliża się 50. rocznica tragicznych wydarzeń, które zapisały się w historii pod nazwą pogromu kieleckiego. Wskutek dotychczas nie w pełni wyjaśnionych okoliczności, w rok po Zagładzie narodu żydowskiego dokonanej przez Niemców, doszło w Kielcach do mordu 42 Żydów, a w okolicach Kielc ofiarami napaści i zabójstw było dalszych 30 osób narodowości żydowskiej. Sprawcami tej niepojętej zbrodni byli kielczanie, chrześcijanie.
Dzisiaj my, kielczanie, chrześcijanie zebrani w Obywatelskim Stowarzyszeniu „Pamięć – Dialog — Pojednanie” wyrażamy swój ból i wstyd za minione wydarzenia. Bez względu na to, jaki był rzeczywisty mechanizm zbrodni, współudział w niej polskich i sowieckich instytucji rządowych, nie jesteśmy w stanie pojąć, dlaczego nasi starsi bracia, ojcowie, sąsiedzi, tak ciężko doświadczeni okupacją hitlerowską i później bolszewicką, splamili swoje ręce i sumienia krwią współbraci w nieszczęściu – Żydów.
Nie jesteśmy w stanie przyjąć do wiadomości tłumaczeń o wirach historii i zakrętach polityki. Stwierdzamy, że w naszym społeczeństwie były i, niestety, nadal pokutują przesądy etniczne i religijne, niechęć wobec „nie swoich”, a nawet wrogość, która w 1946 roku przybrała postać zbrodni.
Zdajemy sobie sprawę, że żadne słowa nie mogą zatrzeć cierpienia i upokorzenia tych, którzy wówczas byli ofiarami. Prosimy jednak — z potrzeby własnych sumień — rodziny pomordowanych, ich bliskich i całą społeczność żydowską o przebaczenie.
Prosimy w imieniu własnym i w imieniu tych, którzy do tego aktu skruchy się przyłączają.
Kielce, 23 czerwca 1996 rok”
Od wielu lat w rocznicę pogromu odbywa się w Kielcach Marsz Pamięci i Modlitwy. W tym roku, w ramach Dnia Judaizmu, przy domu na ulicy Planty 5/7 odsłonięta zostanie tablica z modlitwą ekspiacyjną Jana Pawła II, którą podczas wizyty w Ziemi Świętej włożył w szczelinę Ściany Płaczu: „Boże naszych Ojców, Ty wybrałeś Abrahama i Jego potomków, aby przynieśli Twoje Imię narodom. Jesteśmy głęboko zasmuceni zachowaniem się tych, którzy w historii spowodowali, że Twoje dzieci cierpiały, i prosząc o Twoje wybaczenie, pragniemy zobowiązać się do prawdziwego braterstwa z Narodem Przymierza”.
– Kielce to jest inne miasto, niż to widziane przez mnie pół wieku temu. Bądźcie z niego dumni” – powiedział Marek Edelman w 2004 roku podczas uroczystości nadania Gimnazjum Integracyjnemu imienia Jana Karskiego. Marek Edelman był w Kielcach nazajutrz po pogromie. Tak, dzisiaj jest to inne miasto. Ciągle zmaga się ze swoją pamięcią, ale też podejmuje ten wysiłek. I nie bezowocnie. Temu też ma służyć tegoroczny Dzień Judaizmu.
++++++++++++++++++++++++++++++++
IX OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ JUDAIZMU
KIELCE 14–20 stycznia 2006 r.
„Na drodze ku Temu, który nadchodzi” — kard. J. Ratzinger
Patronat Honorowy:
Ks. Arcybiskup Stanisław Gądecki – wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski,
Ks. Arcybiskup Stanisław Dziwisz – metropolita krakowski,
Prof. dr hab. Władysław Bartoszewski – przewodniczący Rady Pamięci Walk i Męczeństwa.
Mecenat: Prezydent Miasta Kielc Wojciech Lubawski
Organizator: Konferencja Episkopatu Polski
Współorganizatorzy:
Ordynariusz Diecezji Kieleckiej ks. bp prof. dr hab. Kazimierz Ryczan, Stowarzyszenie im. Jana Karskiego w Kielcach.
Komitet Organizacyjny: ks. bp Kazimierz Gurda (przewodniczący), ks. Paweł Borto, Bogdan Białek
Sekretariat: Andrzej Białek, Krzysztof Tworogowski.
Współpraca: Kieleckie Centrum Kultury – dyr. Magdalena Kusztal, Dom Środowisk Twórczych – dyr. Ryszard Pomorski, Muzeum Diecezjalne – dyr. ks. Paweł Tkaczyk.
Główni Sponsorzy: Urząd Miasta Kielce, Wydawnictwo „Jedność”.
Patronat Medialny: I Program TVP.
14 stycznia 2006 r. — SOBOTA
17.00 — otwarcie wystawy malarstwa i judaików “Nasi bracia starsi” przygotowanej przez Żydowski Instytut Historyczny — Muzeum Diecezjalne, ul. Jana Pawła II 3 (budynek „starej kurii”, wejście od dziedzińca).
15 stycznia 2006 r. — NIEDZIELAList Biskupa Kieleckiego do Diecezjan w związku z IX Ogólnopolskim Dniem Judaizmu ogłoszony w parafiach diecezji kieleckiej
12.30 - Msza św. w intencji Żydów — starszych braci Chrześcijan , którą odprawi ordynariusz kielecki Jego Ekscelencja ks. bp Kazimierz Ryczan,bazylika katedralna.
17.30 — Marsz Pamięci i Modlitwy – d. synagoga, pomnik Sprawiedliwi Wśród Narodów Świata, byłe getto, dom Planty 7, pomnik Jana Karskiego, cmentarz żydowski — przy każdej stacji krótkie słowo i modlitwa Chrześcijan (Kielecka Rada Ekumeniczna) – prowadzący ks. pastor Janusz Daszuta (Kościół Ewangelicko-Metodystyczny).
16 stycznia 2006 r. — PONIEDZIAŁEK
miejsce: Kieleckie Centrum Kultury, Mała Scena.
17.30 — otwarcie wystawy fotoreporterów Gazety Wyborczej „Śladami”(żydowskie ślady w Kielcach)
18.00 — prezentacja krakowskiego wydawnictwa „Austeria” oraz jego najnowszej książki autorstwa Agnieszki Sabor „Sztetl – śladami żydowskich miasteczek” (przewodnik po miejscowościach: Działoszyce, Pińczów, Chmielnik, Szydłów, Chęciny).
19.00 – „Listy z żydowskiego miasteczka” — koncert krakowskiego zespołu „Reiner Trio”.
20.00 — spektakl „Tajbełe i demon” Teatru NN z Lublina.
17 stycznia 2006 r. — WTOREK9.30 — otwarcie wystawy fotograficznej zorganizowanej przez Ambasadę Izraela o wizycie Jana Pawła II w Ziemi Świętej (bazylika katedralna)
10.00 — Nabożeństwo biblijne w bazylice katedralnej — słowo JE księdza arcybiskupa Stanisława Gądeckiego — wiceprzewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski oraz Pana Stanisława Krajewskiego (Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich, Polska Rada Chrześcijan i Żydów); prowadzący ks. abp Stanisław Gądecki. (udział ambasadora Izraela, władz miejskich i wojewódzkich, przedstawicieli Kościołów chrześcijańskich w Polsce, środowisk żydowskich, kieleckiej młodzieży).
12.00 — aula Wyższego Seminarium Duchownego Kielce — dwugłos: Naczelny Rabin Polski dr M. Schudrich i ks. prof. dr hab. R. Rubinkiewicz (Katedra Starego Testamentu KUL) „Synagoga i Kościół — wspólnoty zasłuchane w Boże Słowo”, świadectwo: prof. Władysław Bartoszewski — aula WSD w Kielcach (prowadzący Bogdan Białek, ks. Paweł Borto).
13.30 – restauracja „Patio” – obiad wydany przez Prezydenta Kielc Pana Wojciecha Lubawskiego dlaGości
15.30 — aula Wyższego Seminarium Duchownego w Kielcach — spotkanie z ks. prof. Romualdem Wekslerem-Waszkinelem (z projekcją filmu “ Wpisany w gwiazdę Dawida — Krzyż”).
17.30 — mała scena KCK — żydowska modlitwa wieczorna (rabin M. Schudrich , prof. Stanisław Krajewski).
17.45 — mała scena KCK – „Wieczór psalmów” — słowo wstępne żydowskie (rabin dr Sacha Pecaric z USA) i chrześcijańskie (ks. prof. dr hab. Henryk Witczyk – KUL, Wyższe Seminarium Duchowne w Kielcach), śpiew psalmów w wykonaniu lubelskiego zespołu „Chojzes Klezmorim”, recytacje (Grzegorz Artman, Joanna Kasperek) — prowadzenie Bogdan Białek i ks. Paweł Borto.
18 stycznia 2006 r. — ŚRODA10.00 — odsłonięcie tablicy z modlitwą Jana Pawła II przy domu na ul. Planty 5/7; modlitwa Chrześcijan i Żydów. (przemówienia: Prezydent Kielc Wojciech Lubawski, Biskup Kielecki Kazimierz Ryczan, Piotr Kadlcik – przew. Związku Gmin Żydowskich, prof. Władysław Bartoszewski, przedstawiciel ambasady Izraela).
10.30 — Galeria Fotografii BWA w budynku Planty 7 — otwarcie wystawy z Ambasady Izraela “Ściana Płaczu w Jerozolimie”.
12.00–15.00 — spotkania i wykłady zaproszonych gości z młodzieżą kielecką – (Akademia Świętokrzyska – prof. Władysław Bartoszewski), Liceum Plastyczne (ks. Weksler-Waszkinel), Licea Ogólnokształcące (im. Żeromskiego – ks. Michał Czajkowski, im. Śniadeckiego – p. Piotr Kadlcik, im. Piłsudskiego – ks. Ignatowski) szkoły katolickie (sióstr Nazaretanek – Miriam Gonczarska, im. Św. Stanisława Kostki – o. Marek Nowak, Zespół Szkół Integracyjnych – p. Barbara Sułek-Kowalska z Uniwersytetu Warszawskiego).
17.00 — Pałacyk Zielińskiego — otwarcie wystawy fotograficznej Tomasza Tomaszewskiego “Ostatni. Współcześni Żydzi w Polsce“, prezentacja książki “Pamięć. Historia Żydów przed, w czasie i po zagładzie” warszawskiej Fundacji Shalom. Goście: Gołda Tencer (prezes Fundacji), prof. Feliks Tych (Żydowski Instytut Historyczny).
19 stycznia 2006 r. — CZWARTEK17.00 — występy młodzieży gimnazjalnej z Chmielnika (przedstawienie święta Chanuka, pokaz tańców izraelskich) oraz prelekcja Piotra Kowalika (nauczyciel z warszawskiej szkoły Lauder-Morasha) pt. „Hagada o świętach żydowskich” – Pałacyk Zielińskiego.
20 stycznia 2006 r. — PIĄTEK16.30 — “Jak Żydzi świętują szabas?” – spotkanie poprowadzi dr Przemysław Piekarski i mgr Julia Makosz (UJ Kraków), spotkaniu towarzyszy recital Urszuli Makosz „Wieczór pieśni” – Pałacyk Zielińskiego
19.30 — Stara Fara ul. 1‑go Maja 57 — „Ciekawość Biblii”, spotkanie z ks. dr Henrykiem Drawnelem (Katolicki Uniwersytet Lubelski) oraz koncert zespołu „The Cracow Klezmer Band”.