Kobiety-rabini wciąż dyskryminowane
- 11 sierpnia, 2004
- przeczytasz w 2 minuty
Kobiety-rabini w judaizmie konserwatywnym otrzymują mniejsze wynagrodzenie, częściej nie zakładają własnych rodzin i rzadziej pracują w pełnym wymiarze czasowym niż ich koledzy w urzędzie – wynika z badań, jakie przeprowadzono z okazji 20-lecia wyświęcenia pierwszej konserwatywnej pani rabin. — Te wyniki wskazują na to, że ruch konserwatywny jako całość musi być bardziej ostrożny i musi robić więcej, aby pomóc kobietom-duchownym w zrównaniu ich szans w dostępie do urzędu. Dotyczy […]
Kobiety-rabini w judaizmie konserwatywnym otrzymują mniejsze wynagrodzenie, częściej nie zakładają własnych rodzin i rzadziej pracują w pełnym wymiarze czasowym niż ich koledzy w urzędzie – wynika z badań, jakie przeprowadzono z okazji 20-lecia wyświęcenia pierwszej konserwatywnej pani rabin.
- Te wyniki wskazują na to, że ruch konserwatywny jako całość musi być bardziej ostrożny i musi robić więcej, aby pomóc kobietom-duchownym w zrównaniu ich szans w dostępie do urzędu. Dotyczy to przede wszystkim kwestii wynagrodzeń – mówi r. Joel Meyers, wiceprezes Zgromadzenia Rabinicznego.
Sondaż pod tytułem “Różnice płci w karierze konserwatywnych rabinów: Badanie rabinów ordynowanych od roku 1985” sponsorowany był właśnie przez Zgromadzenie i objął 233 duchownych konserwatywnych. Wynika z niego, że aż 83 proc. kobiet-rabinów przewodniczy kongregacjom składającym się z mniej niż 250 rodzin; 17 proc. – kongregacjom skupiającym 250–499 rodzin. Żadna kobieta nie stoi na czele gminy, do której należy więcej niż 500 rodzin. Dla porównania małymi kongregacjami kieruje 27 proc. mężczyzn-rabinów, 48 proc. pracuje w średnich, a 25 proc. stoi na czele dużych gmin.
Judaizm konserwatywny powstał w 1845 roku, a jego twórcą był r. Zachariasz Frenkiel. Jest to ruch pośredni między judaizmem ortodoksyjnym, a reformowanym. Jego przedstawiciele opowiadają się za utrzymaniem języka hebrajskiego w liturgii, a także zachowaniem szabatu i przepisów koszerności. Konwersja na judaizm konserwatywny nie jest uznawana przez społeczność ortodoksyjną, choć ważna jest w oczach Żydów reformowanych. W Polsce działa konserwatywna organizacja Masorti.