Kto zabił Chrystusa? Dialog chrześcijańsko-żydowski
- 13 grudnia, 2003
- przeczytasz w 1 minutę
Chrześcijańskie rozumienie historycznej odpowiedzialności za śmierć Jezusa Chrystusa było jednym z tematów spotkania przedstawicieli National Council of Synagogues oraz Konferencji Episkopatu USA. Spotkanie odbyło się w Baltimore. Uczestnicy spotkania przypomnieli, że od czasów Soboru Watykańskiego II, Kościół katolicki jasno świadczy o tym, że nie można obciążać winą za śmierć Chrystusa całego narodu żydowskiego. Niestety przekonanie takie przez wiele wieków zniekształcało nauczanie kościołów chrześcijańskich, które skupiając się […]
Chrześcijańskie rozumienie historycznej odpowiedzialności za śmierć Jezusa Chrystusa było jednym z tematów spotkania przedstawicieli National Council of Synagogues oraz Konferencji Episkopatu USA. Spotkanie odbyło się w Baltimore.
Uczestnicy spotkania przypomnieli, że od czasów Soboru Watykańskiego II, Kościół katolicki jasno świadczy o tym, że nie można obciążać winą za śmierć Chrystusa całego narodu żydowskiego. Niestety przekonanie takie przez wiele wieków zniekształcało nauczanie kościołów chrześcijańskich, które skupiając się na domniemanej odpowiedzialności wszystkich Żydów za śmierć Chrystusa, zapominały o swojej za nią odpowiedzialności.
Uczestnicy spotkania wypowiadając się na temat odpowiedzialności za śmierć Chrystusa dodali też, że — jak pokazują badania historyczne i współczesna egzegeza biblijna nie skażona antysemityzmem — skazanie na śmierć Chrystusa było wynikiem współpracy władz rzymskich, przede wszystkim Poncjusza Piłata ze zlatynizowanym wyższym duchowieństwem żydowskim z Jerozolimy.
Uczestnicy spotkania zajęli się także rolą mediów w promowaniu pojednania międzyreligijnego i wyrazili zaniepokojenie rozwojem licznych stron, które promują nienawiść: antysemityzm i antykatolicyzm.
Kardynał Keeler — współprzewodniczący komisji ze strony katolickiej zapowiedział również, że w najbliższym czasie Komisja Episkopatu USA ds. Ekumenizmu i Dialogu Międzyreligijnego wyda pełny zbiór dokumentów Kościoła poświęconych judaizmowi i Żydom. Dokumenty te mają, jego zdaniem, wytrącić wszystkie argumenty z rąk, zwolennikom antysemickich resentymentów.