Muzułmańska teolożka o dialogu chrześcijaństwa i islamu
- 4 czerwca, 2004
- przeczytasz w 1 minutę
Lejla Demiri jest muzułmańską teolożką. W wywiadzie dla Agencji ZENIT podkreśla, że jeśli chodzi o dialog chrześcijaństwa i islamu należałoby mówić przede wszystkim o dialogu chrześcijan i muzułmanów, bo dialog podejmują ludzie, a nie religie jako takie. Lejla ukończyła studia teologii muzułmańskiej w Stambule. Pochodzi z Macedonii i fakt wspólnej egzystencji muzułmanów i chrześcijan pod jednym dachem sprawił, że podjęła studia teologii chrześcijańskiej na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie. W dialogu szersze miejsce […]
Lejla Demiri jest muzułmańską teolożką. W wywiadzie dla Agencji ZENIT podkreśla, że jeśli chodzi o dialog chrześcijaństwa i islamu należałoby mówić przede wszystkim o dialogu chrześcijan i muzułmanów, bo dialog podejmują ludzie, a nie religie jako takie.
Lejla ukończyła studia teologii muzułmańskiej w Stambule. Pochodzi z Macedonii i fakt wspólnej egzystencji muzułmanów i chrześcijan pod jednym dachem sprawił, że podjęła studia teologii chrześcijańskiej na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie.
W dialogu szersze miejsce przyznałaby kobietom. Jej zdaniem warunkiem owocnego dialogu jest wzajemne poznanie się wyznawców obu religii, „dialog życia”. Z ignorancji bowiem wynikają przesądy. Dla Lejli Demiri szczególnie dwa są znaczące: opłakana sytuacja kobiet w islamie oraz przyrównywanie islamu do terroryzmu a muzułmanów do terrorystów. Biorą się one z dezinformacji, bo np. o kobiecie muzułmance mówi się na ogół w towarzystwie słów dyskryminacja i opresja, a o islamie mówi się jako o jednej zbiorowości, podczas gdy jest to ogromnie zróżnicowana społeczność. Demiri wskazała również na unikanie wszelkich uogólnień jako kolejny warunek dialogu.
Po zakończeniu studiów teologii chrześcijańskiej Lejla Demiri pragnie jako wykładowca akademicki przyczyniać się do wspierania dialogu międzyreligijnego między muzułmanami i chrześcijanami.