Ekumenizm na świecie

Najtrudniej prowadzić dialog z charyzmatykami


Prze­wod­ni­czą­ce­go Papie­skiej Rady ds. Popie­ra­nia Jed­no­ści Chrze­ści­jan kar­dy­nał Wal­ter Kasper, któ­ry uczest­ni­czył w IX Zgro­ma­dze­niu Świa­to­wej Rady Kościo­łów w Por­to Ale­gre, stwier­dził, że prio­ry­te­tem Kościo­ła kato­lic­kie­go pod­czas pon­ty­fi­ka­tu papie­ża Bene­dyk­ta XVI jest poszu­ki­wa­nie moż­li­wo­ści roz­sze­rze­nia eks­pan­sji eku­me­ni­zmu. Kar­dy­nał pod­kre­ślił rów­nież, że II Sobór Waty­kań­ski, któ­ry miał miej­sce w latach 60 za pon­ty­fi­ka­tów Jana XXIII i Paw­ła VI, otwo­rzył kato­li­ków na świat. Przed­tem wej­ście do pro­te­stanc­kiej świą­ty­ni […]


Prze­wod­ni­czą­ce­go Papie­skiej Rady ds. Popie­ra­nia Jed­no­ści Chrze­ści­jan kar­dy­nał Wal­ter Kasper, któ­ry uczest­ni­czył w IX Zgro­ma­dze­niu Świa­to­wej Rady Kościo­łów w Por­to Ale­gre, stwier­dził, że prio­ry­te­tem Kościo­ła kato­lic­kie­go pod­czas pon­ty­fi­ka­tu papie­ża Bene­dyk­ta XVI jest poszu­ki­wa­nie moż­li­wo­ści roz­sze­rze­nia eks­pan­sji eku­me­ni­zmu.

Kar­dy­nał pod­kre­ślił rów­nież, że II Sobór Waty­kań­ski, któ­ry miał miej­sce w latach 60 za pon­ty­fi­ka­tów Jana XXIII i Paw­ła VI, otwo­rzył kato­li­ków na świat. Przed­tem wej­ście do pro­te­stanc­kiej świą­ty­ni było grze­chem i trze­ba było się z nie­go wyspo­wia­dać. Kar­dy­nał Kasper uwa­ża jed­nak, że cho­ciaż minę­ło już od tam­te­go cza­su 40 lat, to jed­nak cią­gle jesz­cze jest wie­le do zro­bie­nia. Wie­lo­wie­ko­we euro­pej­skie struk­tu­ry jesz­cze się opie­ra­ją tej eku­me­nicz­nej eks­pan­sji.


Wzrost otwar­cia eku­me­nicz­ne­go nastą­pił w Koście­le kato­lic­kim zwłasz­cza za pon­ty­fi­ka­tu Jana Paw­ła II, cze­go wyra­zem były obcho­dy żałob­ne po śmier­ci tego papie­ża w 2005 r., kie­dy to wie­lu chrze­ści­jań­skich i nie­chrze­ści­jań­skich lide­rów wyra­zi­ło swo­je kon­do­len­cje, a nawet oso­bi­ście uczest­ni­czy­ło w jego pogrze­bie. Daw­niej było­by to nie­moż­li­we.


Kar­dy­nał Kasper pod­kre­ślił, że obec­nie naj­trud­niej­szym dia­lo­giem wca­le nie jest ten z nie­chrze­ści­jań­ski­mi reli­gia­mi, jak islam czy juda­izm, ale dia­log z kościo­ła­mi neo­pen­te­ko­stal­ny­mi, w Pol­sce zwa­ny­mi kościo­ła­mi charyzmatycznymi/zielonoświątkowymi “trze­ciej fali”.


Kościo­ły te w ostat­nich 20 latach zdo­by­ły milio­ny nowych wyznaw­ców w całym świe­cie, ale zwłasz­cza w Ame­ry­ce Łaciń­skiej i w Afry­ce. Dal­sze igno­ro­wa­nie cha­ry­zma­ty­ków ozna­czać będzie igno­ro­wa­nie spo­rej czę­ści chrze­ści­jan w świe­cie. Zazwy­czaj są to wol­ne kon­gre­ga­cje, cza­sa­mi sku­pio­ne w fede­ra­cje zbo­rów, bar­dzo czę­sto cał­ko­wi­cie nie­za­leż­ne, nie posia­da­ją jakiejś swo­jej jedy­nej, repre­zen­ta­tyw­nej insty­tu­cji, któ­ra mogła­by je repre­zen­to­wać w dia­lo­gu.


W prak­ty­ce zbo­ry te nie są zain­te­re­so­wa­ne dia­lo­giem z kościo­łem rzym­sko­ka­to­lic­kim. Dla kar­dy­na­ła Kaspe­ra wła­śnie eks­pan­sja tych neo­pen­te­ko­stal­nych kościo­łów jest dzi­siaj naj­więk­szym wyzwa­niem dla Kościo­ła kato­lic­kie­go, któ­ry na ich rzecz tra­ci bar­dzo wie­lu swo­ich wier­nych.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.