Niespokojne święto Szawuot
- 27 maja, 2004
- przeczytasz w 2 minuty
We wtorek rozpoczęło się żydowskie święto Szawuot. Święto obchodzone jest przez osiem dni na pamiątkę otrzymania przez Żydów na Górze Synaj Tory. Izraelskie służby bezpieczeństwa w dzielnicy żydowskich ortodoksów Mea Szearim w Jerozolimie, zapobegły już zamachowi na jedną z synagog, rozbrojono także ładunek wybuchowy na plaży w Tel Awiwie. Szawuot jest jednym z trzech (obok Paschy i Sukot) tzw. świąt pielgrzymich. Wypada w siedem tygodni (czyli pięćdziesiąt dni) po wiosennym […]
We wtorek rozpoczęło się żydowskie święto Szawuot. Święto obchodzone jest przez osiem dni na pamiątkę otrzymania przez Żydów na Górze Synaj Tory. Izraelskie służby bezpieczeństwa w dzielnicy żydowskich ortodoksów Mea Szearim w Jerozolimie, zapobegły już zamachowi na jedną z synagog, rozbrojono także ładunek wybuchowy na plaży w Tel Awiwie.
Szawuot jest jednym z trzech (obok Paschy i Sukot) tzw. świąt pielgrzymich. Wypada w siedem tygodni (czyli pięćdziesiąt dni) po wiosennym święcie Pesach, 6 i 7 dnia miesiąca Siwan według kalendarza żydowskiego. Noc rozpoczynającą święto żydzi spędzają na modlitwie i czytaniu Tikkunu, zbioru fragmentów różnych tekstów religijnych (m.in. z Tory, Talmudu, Księgi Zohar).
Święto to, nazywane również Świętem Żniw bądź Plonów, miało pierwotnie charakter rolniczy. Obchodzono wówczas uroczyście koniec zbiorów jęczmienia i początek zbiorów pszenicy — wierni udawali się do Jerozolimy, by złożyć ofiarę z pierwszych bochnów chleba upieczonego na zakwasie ze świeżo zebranego ziarna. Tradycyjny obyczaj, który nakazuje w czasie Szawuot zdobić synagogi i domy zielenią, do dziś przypomina rolniczy rodowód święta.
W czasach talmudycznych Szawout uznano za rocznicę nadania Żydom praw na Górze Synaj. Według wyznawców judaizmu lud Izraela otrzymał wtedy nie tylko Dekalog, ale również szereg praw regulujących życie religijne i społeczne, w tym także prawa dotyczące koszeru. Dlatego też święto poprzedzają obecnie półświąteczne tzw. trzy dni ograniczenia, obchodzone na pamiątkę nakazanego Żydom przez Boga przygotowania się do nadania im Tory, a wśród potraw na świątecznym stole dominuje nabiał, bowiem Żydzi po powrocie z Góry Synaj do swych domostw mieli za mało czasu, by przygotować koszerne potrawy mięsne.