O pluralizmie na KUL‑u
- 30 listopada, 2004
- przeczytasz w 1 minutę
Rabbi Joshua Heshel jest chyba najwybitniejszą postacią teologii judaistycznej minionego stulecia. Kilkakrotnie odbywał długie rozmowy z biskupami Rzymu w sprawie dialogu katolicko-żydowskiego. Jego słowa do Pawła VI zainspirowały deklarację Soboru Watykańskiego II Nostra aetate. Wczoraj studenci Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego spotkali się z Heroldem Kasimovem, religioznawcą i uczniem wielkiego rabbiego XX wieku. Rabbi Joshua Heschel ukazuje w swych pracach Boga, jako twórcę wszystkich […]
Rabbi Joshua Heshel jest chyba najwybitniejszą postacią teologii judaistycznej minionego stulecia. Kilkakrotnie odbywał długie rozmowy z biskupami Rzymu w sprawie dialogu katolicko-żydowskiego. Jego słowa do Pawła VI zainspirowały deklarację Soboru Watykańskiego II Nostra aetate. Wczoraj studenci Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego spotkali się z Heroldem Kasimovem, religioznawcą i uczniem wielkiego rabbiego XX wieku.
Rabbi Joshua Heschel ukazuje w swych pracach Boga, jako twórcę wszystkich religii. W istnieniu każdej z nich Heschel dopatruje się Bożej woli, a w relacji Boga i człowieka dostrzega komplementarność – również na poziomie religiotwórczym.
„Bóg poszukuje ludzi – mówił do studentów uczeń Heschela, H. Kasimov. – Ludzkie działania nie pozostają też bez wpływu na Niego.”
Dla Heschela religia jest potrzebną człowiekowi intymnią i swoistą ostoją, jednak nie odseparowuje go od innych światopoglądów, ale zobowiązuje do podjęcia refleksji również nad tymi ostatnimi. Swe poglądy Joshua Heschel zawarł w poczytnym dziele: The Prophets (1962), oraz eseju No Religion is an Island. Jest autorem wydanego niedawno w Polsce dzieła Prosiłem o cud
Za zakończenie spotkania Kasimov porównał działalność swego mistrza z wizją dialogu międzyreligijnego Jana Pawła II. Przedstawił także zasługi obu dla porozumienia między religiami monoteistycznymi.