Ekumenizm na świecie

Papież rozumiał cierpienie Żydów


Zda­niem r. Tony’ego Bay­fiel­da, prze­wod­ni­czą­ce­go Refor­mo­wa­nych Syna­gog Wiel­kiej Bry­ta­nii (Reform Syna­go­gu­es of Gre­at Bri­ta­in), dwóch lide­rów Kościo­ła kato­lic­kie­go wnio­sło szcze­gól­ny wkład w pozy­tyw­ną prze­mia­nę rela­cji kato­­li­c­ko-żydo­w­skich. Byli to papie­że Jan XXIII i Jan Paweł II. Zda­niem duchow­ne­go, posta­wę tę moż­na wią­zać z fak­tem, że oby­dwaj dostoj­ni­cy kościel­ni byli naocz­ny­mi świad­ka­mi anty­ju­da­izmu. — Papież Jan XXIII, jako Ange­lo Ron­cal­li, był dele­ga­tem apo­stol­skim […]


Zda­niem r. Tony’ego Bay­fiel­da, prze­wod­ni­czą­ce­go Refor­mo­wa­nych Syna­gog Wiel­kiej Bry­ta­nii (Reform Syna­go­gu­es of Gre­at Bri­ta­in), dwóch lide­rów Kościo­ła kato­lic­kie­go wnio­sło szcze­gól­ny wkład w pozy­tyw­ną prze­mia­nę rela­cji kato­lic­ko-żydow­skich. Byli to papie­że Jan XXIII i Jan Paweł II. Zda­niem duchow­ne­go, posta­wę tę moż­na wią­zać z fak­tem, że oby­dwaj dostoj­ni­cy kościel­ni byli naocz­ny­mi świad­ka­mi anty­ju­da­izmu.

- Papież Jan XXIII, jako Ange­lo Ron­cal­li, był dele­ga­tem apo­stol­skim w Tur­cji i ode­grał decy­du­ją­cą rolę w rato­wa­niu wie­lu buł­gar­skich i rumuń­skich Żydów — napi­sał rabin Bay­field w tek­ście pt. “Papież rozu­miał nasze cier­pie­nie”, opu­bli­ko­wa­nym na łamach “Reform Juda­ism News”. — Papież Jan Paweł II, Karol Woj­ty­ła, uro­dził się w Pol­sce i spę­dził więk­szość swe­go życia w Kra­ko­wie, któ­re­go był bisku­pem — dodał.


Zwierzch­nik bry­tyj­skich Żydów refor­mo­wa­nych przy­po­mniał, że Jan XXIII był ducho­wym ojcem dekla­ra­cji Nostra Aeta­te, któ­ra była kamie­niem węgiel­nym poło­żo­nym pod zmia­nę postrze­ga­nia juda­izmu przez Kościół kato­lic­ki. Na tym fun­da­men­cie budo­wał swo­je naucza­nie Jan Paweł II.


- Papież Jan Paweł II postrze­gał “strasz­ne prze­śla­do­wa­nia”, jakie cier­pie­li Żydzi, jako impe­ra­tyw, zako­rze­nio­ny w “spra­wie­dli­wo­ści i bra­ter­stwie” dia­lo­gu, two­rzo­ne­go w opar­ciu o sza­cu­nek dla róż­nych toż­sa­mo­ści, a dzie­lo­ne­go w przy­mie­rzu z Bogiem. Widział uni­ka­to­wość chrze­ści­jań­sko-żydow­skich rela­cji, wie­lo­krot­nie pod­kre­ślał, że Żydzi nie są win­ni ukrzy­żo­wa­nia i pod­kre­ślał, że są “umi­ło­wa­ni przez Boga” i mają “nie­odwo­łal­ne powo­ła­nie”. Głę­bo­ko prze­ży­wał histo­rię Pola­ków i Żydów, odwie­dził Jero­zo­li­mę i dekla­ro­wał, że powrót do ojczy­zny to “nasze pra­wo” — stwier­dził r. Bay­field.


:: Ekumenizm.pl: Roz­mo­wa z r. Tonym Bay­fiel­dem

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.