Prawosławno-luterański ekumenizm na co dzień
- 10 maja, 2004
- przeczytasz w 4 minuty
Coraz częściej w ofercie naukowej ewangelickich fakultetów teologicznych w Niemczech znaleźć można wykłady i seminaria dotyczące dziejów, teologii i duchowości prawosławia, a także historii kontaktów prawosławno-luterańskich, sięgających czasów Reformacji. Dla większości Niemców prawosławie pozostaje czymś egzotycznym, wymagającym szczególnego stopnia wtajemniczenia. W położonym w środkowej Frankonii Erlangen, uchodzącego w przeszłości za twierdzę luterańskiego konserwatyzmu w Niemczech, praktykowany jest od kilkunastu lat ekumenizm między młodymi chrześcijanami wyznania prawosławnego […]
Coraz częściej w ofercie naukowej ewangelickich fakultetów teologicznych w Niemczech znaleźć można wykłady i seminaria dotyczące dziejów, teologii i duchowości prawosławia, a także historii kontaktów prawosławno-luterańskich, sięgających czasów Reformacji. Dla większości Niemców prawosławie pozostaje czymś egzotycznym, wymagającym szczególnego stopnia wtajemniczenia. W położonym w środkowej Frankonii Erlangen, uchodzącego w przeszłości za twierdzę luterańskiego konserwatyzmu w Niemczech, praktykowany jest od kilkunastu lat ekumenizm między młodymi chrześcijanami wyznania prawosławnego i ewangelicko-luterańskiego. W budynku należącym do Martin-Luther-Bund (MLB) mieszkają wspólnie studenci dwóch, tak odmiennych od siebie tradycji chrześcijańskich.
Martin-Luther-Bund (Związek Marcina Lutra) jest stowarzyszeniem założonym dla wspierania diaspory ewangelickiej na świecie, przede wszystkim w Europie Środkowo-Wschodniej i Ameryce Południowej. Na cele MLB stoi sekretarz generalny, którym jest obecnie ks. dr Rainer Stahl, który na początku bieżącego roku został uhonorowany przez Kościół Ewangelicko-Augsburski w RP za wieloletnią współpracę i pomoc dla luterańskiej diaspory w Polsce.
MLB koordynuje w imieniu Zjednoczonego Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego Niemiec (VELKD) projekty braterskiej pomocy dla Kościołów luterańskich w diasporze. W tym roku wsparcie finansowe zostanie udzielone Polsce, m.in. Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Istebnej na Śląsku Cieszyńskim. W okresie letnim MLB organizuje kursy języka niemieckiego dla duchownych ewangelickich z Europy Środkowo-Wschodniej, Skandynawii oraz Ameryki Płd.
Mając na uwadze rosnącą liczbę prawosławnych emigrantów w Niemczech, poszerzaną systematycznie współpracę naukową z prawosławnymi fakultetami teologicznymi w Grecji, Rumunii, Serbii, Rosji oraz wynikający z powyższych okoliczności dialog ekumeniczny z Kościołem Prawosławnym różnych patriarchatów Kościół Ewangelicki w Niemczech (EKD) postanowił w 1984 stworzyć program stypendialny dla prawosławnych studentów. Poprzez Diakonię ewangelicką ze Stuttgartu EKD przydziela co roku stypendia naukowe dla prawosławnych studentów oraz doktorantów na ewangelickich fakultetach teologicznych, aby w ten sposób mogli poznać realia zachodnich Kościołów i ich teologii.
Większość prawosławnych kierowana jest do Erlangen, gdzie w budynku MLB mieszkają pod jednym dachem ze studentami i studentkami teologii ewangelickiej. Ekumeniczny eksperyment finansowany jest nie tylko przez EKD, lecz także przez niemiecki oddział Światowej Federacji Luterańskiej oraz Ewangelicko-Luterański Kościół Bawarii. Opiekę nad prawosławnymi studentami sprawuje koordynator „Kolegium Prawosławnego przy EKD”, którym jest obecnie ks. Michael Hübner, duchowny bawarskiego Kościoła luterańskiego. W rozbudowanej w latach 80-tych minionego stulecia części obiektu MLB postanowiono umożliwić prawosławnym pielęgnowanie własnej tradycji w małej kaplicy św. Trójcy, znajdującej się na poddaszu domu św. Tomasza (Thomasheim).
W kaplicy odbywają się okresowo nabożeństwa prawosławne. Opiekę duszpasterską sprawuje obecnie ks. Artemij Bodarenko (na zdj.), kapłan Ukraińskiej Cerkwi Prawosławnej Moskiewskiego Patriarchatu. Mieszkający w MLB (popularnie zwany MaLuBu) prawosławni pochodzą z Rosji, Serbii, Rumunii, Bułgarii oraz Syrii, dlatego też liturgia sprawowana jest najczęściej w języku niemieckim. Kaplica św. Trójcy jest drugą świątynią prawosławną w Erlangen, w którym zdecydowaną większość wśród chrześcijan stanowią luteranie. Pierwsza cerkiew, połozona poza centrum miasta,należy do Zagranicznej Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej. W pobliskiej Norymberdze (ok. 20 km) istnieją parafię prawosławne moskiewskiego, rumuńskiego i serbskiego Patriarchatu, do których uczęszczają studenci, gdy w MaLuBu nie jest odprawiana św. Liturgia.
W dni powszednie wszyscy studenci, zarówno luteranie, jak i prawosławni, spotykają się o 7 rano w kaplicy ewangelickiej na porannym nabożeństwie odprawianym według liturgii opartej na gregoriańskim śpiewie. Nabożeństwa prowadzone są przez studentów/-tki obu wyznań. Dialog ekumeniczny nie kończy się jednak na porannych modlitwach, wspólnych posiłkach, wykładach, ale prowadzony jest codziennie, nieraz w sposób niezauważalny w licznych rozmowach, a czasem nawet sporach.
Także dla piszącego te słowa spotkanie z prawosławnymi chrześcijanami z różnych części świata było i jest cennym ubogaceniem. Z ogromnym zdumieniem odkryć można różnice w „mentalności teologicznej” między prawosławnym doktorantem z Serbii a przedstawicielem Rumuńskiej Cerkwi Prawosławnej.
Dyskusje na temat interkomunii i wspólnoty kościelnej nie należą do rzadkości, a linie podziałów, wyrażane opinie nie raz powodują zaskoczenie… raz pozytywne, raz negatywne. Każda wymiana zdań coraz bardziej uświadamia zarówno ogrom podobieństw i różnic między naszymi tradycjami, ale z drugiej strony z większą mocą uświadamia sens dialogu, nawet jeśli nasze rozmowy stają przy punkcie wyjścia, przy którym na nowo trzeba odnaleźć hermeneutyczny klucz, całkowicie nowy aparat pojęciowy, aby znowu móc wyrazić rozumienie wspólnoty oraz jedności Kościoła. Oczywiście nie zawsze można dojść do porozumienia, nie zawsze można powstrzymać irytację, czy rozczarowaniem „drugiej strony”, ale w perspektywie ekumenizmu, który zawsze pozostaje zadaniem na jutro, każdy dialog posiada swój ukryty sens.
Dariusz P. Bruncz
Na ostatnim zdj. ks. Bodarenko z autorem tekstu