Ekumenizm na świecie

Rabinat Izraela zrywa relacje z Watykanem


Głów­ny Rabi­nat Izra­ela zawie­sił ofi­cjal­ne sto­sun­ki ze Sto­li­cą Apo­stol­ską. Przy­czy­ną decy­zji jest zdję­cie eks­ko­mu­ni­ki z bisku­pa Richar­da Wil­liam­so­na, któ­ry zane­go­wał ist­nie­nie komór gazo­wych oraz pod­dał w wąto­pli­wość ilość ofiar Holo­kau­stu. — Bez publicz­nych prze­pro­sin i ponow­ne­go roz­pa­trze­nia tej decy­zji będzie nie­zmier­nie trud­no kon­ty­nu­ować dia­log — napi­sał w liście dostar­czo­nym do Waty­ka­nu gene­ral­ny dyrek­tor głów­ne­go rabi­na­tu Oded Weiner. W liśćie poin­for­mo­wa­no tak­że, że przed­sta­wi­cie­le rabi­na­tu nie wezmą udzia­łu w mar­co­wym […]


Głów­ny Rabi­nat Izra­ela zawie­sił ofi­cjal­ne sto­sun­ki ze Sto­li­cą Apo­stol­ską. Przy­czy­ną decy­zji jest zdję­cie eks­ko­mu­ni­ki z bisku­pa Richar­da Wil­liam­so­na, któ­ry zane­go­wał ist­nie­nie komór gazo­wych oraz pod­dał w wąto­pli­wość ilość ofiar Holo­kau­stu.

- Bez publicz­nych prze­pro­sin i ponow­ne­go roz­pa­trze­nia tej decy­zji będzie nie­zmier­nie trud­no kon­ty­nu­ować dia­log — napi­sał w liście dostar­czo­nym do Waty­ka­nu gene­ral­ny dyrek­tor głów­ne­go rabi­na­tu Oded Weiner. W liśćie poin­for­mo­wa­no tak­że, że przed­sta­wi­cie­le rabi­na­tu nie wezmą udzia­łu w mar­co­wym posie­dze­niu waty­kań­skiej komi­sji ds. dia­lo­gu z juda­izmem.

Głów­ny rabin Haify pod­kre­ślił w roz­mo­wie z “Jeru­sa­lem Post”, że roz­mo­wy będą wzno­wio­ne, gdy biskup Wil­liam­son publicz­nie odwo­ła swo­je poglą­dy. — Rozu­miem dąże­nie papie­ża do zacho­wa­nia jed­no­śći Kościo­ła, ale on musi być świa­do­my, że to pośred­nio rani Żydów. Spo­dzie­wa­my się, że papież zro­bi wszyst­ko, by napra­wić sytu­ację — pod­kre­ślił rabin.

Dyplo­ma­tycz­nym zgrzy­tem pozo­sta­je jed­nak fakt, że list zanim tra­fił do adre­sa­ta już poja­wił się w izra­el­skich mediach.

Komen­tarz

Decy­zja Głów­ne­go Rabi­na­tu Izra­ela dowo­dzi, że dia­log pro­wa­dzo­ny­przez tęor­ga­ni­za­cję był w isto­cie pozor­ny, bowiem miał na celu wyłącz­nie osią­ga­nie wła­snych inte­re­sów. Poważ­nie pro­wa­dzo­ny dia­log pro­wa­dzi bowiem do zro­zu­mie­nia i pozna­nia dru­giej stro­ny. Tego zaś w sta­no­wi­sku stro­ny żydow­skiej nie widać. Inte­re­su­ją ją wyłącz­nie jej odczu­cia, jej opi­nie i jej sta­no­wi­sko. Dys­cy­pli­na, dok­try­na, inte­re­sy stro­ny kościel­nej, a nawet fak­ty są zaś cał­ko­wi­cie pomi­ja­ne.

War­to je zatem przy­po­mnieć. Czte­rej bisku­pi, z któ­rych Bene­dykt XVI zdjął eks­ko­mu­ni­kę nie zosta­li eks­ko­mu­ni­ko­wa­ni (dodaj­my, że sta­ło się to z auto­ma­tu) za sto­su­nek do juda­izmu czy za wie­dzę na temat Holo­kau­stu, a dla­te­go, że przy­ję­li świę­ce­nia bisku­pie bez zgo­dy Sto­li­cy Apo­stol­skiej. Zdję­cie z nich kar kościel­nych odno­sić się zatem może tyl­ko do tego fak­tu. I to, że jeden z nich opo­wia­da głup­stwa na temat Zagła­dy nie ma tu nic do rze­czy. Kara nie zosta­ła bowiem nało­żo­na za nie­wie­dzę, głu­po­tę czy złą wolę, ale za kon­kret­ny czyn.

Co wię­cej ist­nie­nie bądź nie obo­zów zagła­dy czy komór gazo­wych nie wcho­dzi w skład dok­try­ny kato­lic­kiej. Nie ma w niej miej­sca na dogmat o komo­rach gazo­wych, czy pie­cach kre­ma­to­ryj­nych, dokład­nie tak samo jak nie ma w niej miej­sca na dogma­ty­zo­wa­nie roku bitwy pod Grun­wal­dem, sowiec­kiej winy w Katy­niu czy wyni­ków doda­wa­nia. Praw­dę w każ­dej z tych spraw okre­śla­ją naukow­cy, a nie dekre­ty sobo­ro­we czy sta­no­wi­sko papie­skie. A jeśli tak to za błę­dy w tych spra­wach nie moż­na być eks­ko­mu­ni­ko­wa­ny, ani nie mogą się one stać prze­szko­dą w zdję­ciu eks­ko­mu­ni­ki, jeśli pro­szą­cy speł­ni warun­ki, albo papież uzna, że jest to z jakie­goś powo­du waż­ne.

A w tym wypad­ku nie­wąt­pli­wie jest. Papież pod­jął rady­kal­ną decy­zję o zdję­ciu eks­ko­mu­ni­ki, by zmu­sić nie­ja­ko lide­rów Brac­twa do poważ­ne­go trak­to­wa­nia dia­lo­gu ze Sto­li­cą Apo­stol­ską i by dopro­wa­dzić do peł­nej jed­no­ści z nią. Akt ten jest waż­ny dla Kościo­ła, któ­ry nie chce dopu­ścić do wyło­nie­nia się nowe­go wyzna­nia, szcze­gól­nie w sytu­acji gdy nie ist­nie­ją istot­ne róż­ni­ce dogma­tycz­ne. 21 lat oddzie­le­nia wystar­czy, by ukształ­to­wa­ły się sepa­ra­ty­zmy, a to ozna­cza, że jest to być może ostat­ni moment na ura­to­wa­nie jed­no­ści i przy­wró­ce­nie Brac­twa na łono Kościo­ła.

Rozu­miem, że wewnętrz­ne spra­wy Kościo­ła mogą nie inte­re­so­wać wyznaw­ców juda­izmu. Ale jeśli tak jest, to nie powin­no ich rów­nież inte­re­so­wać z kogo i dla­cze­go Kościół zdej­mu­je eks­ko­mu­ni­ki. Jeśli zaś chcą w tej spra­wie zaj­mo­wać sta­no­wi­sko, to war­to, by zapo­zna­li się z fak­ta­mi i pra­wem kościel­nym. A tego zde­cy­do­wa­nie zabra­kło. Podob­nie jak zabra­kło ocho­ty na słu­cha­nie dru­giej stro­ny: od poglą­dów bisku­pa Wil­liam­so­na odciął się już zarów­no prze­ło­żo­ny Brac­twa Kapłań­skie­go św. Piu­sa X, któ­ry naka­zał mu mil­cze­nie, a tak­że Sto­li­ca Apo­stol­ska i naj­waż­niej­si kar­dy­na­ło­wie. Wła­dzy nad bisku­pem Wil­liam­so­nem, by zmu­sić go do prze­pro­sin Bene­dykt XVI nie ma. Jeśli zaś stro­nie żydow­skiej rze­czy­wi­ście zale­ży, by ją miał to powin­na ona przy­kla­snąć zdję­ciu eks­ko­mu­ni­ki, któ­ra przy­bli­ża dzień peł­nej jed­no­ści i pod­po­rząd­ko­wa­nia bisku­pa nega­cjo­ni­sty Sto­li­cy Apo­stol­skiej.

Jeśli nie przy­kla­sku­je to dla­te­go, że inte­re­su­je ją tyl­ko wymu­sza­nie miłych sobie decy­zji na Koście­le. A to nie ma nic wspól­ne­go z dia­lo­giem!

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.