Rocznica Wspólnej Deklaracji
- 1 listopada, 2003
- przeczytasz w 2 minuty
Wczoraj, 31 października, w święto Reformacji, minęła 4. rocznica podpisania katolicko-luterańskiej deklaracji na temat usprawiedliwienia, która stwierdza, że osiągnięto consensus w tej ważnej teologicznej kwestii, a pozostające między stroną katolicką a luterańską różnice nie są już powodem do formułowania wzajemnych potępień doktrynalnych. Wspólna Deklaracja o usprawiedliwieniu nie rozwiązuje do końca wszystkich trudności, istniejących w katolickiej i luterańskiej koncepcji usprawiedliwienia, niemniej jednak rozjaśnia sporą ich część. Stanowi pewien “consensus w podstawowych prawdach […]
Wczoraj, 31 października, w święto Reformacji, minęła 4. rocznica podpisania katolicko-luterańskiej deklaracji na temat usprawiedliwienia, która stwierdza, że osiągnięto consensus w tej ważnej teologicznej kwestii, a pozostające między stroną katolicką a luterańską różnice nie są już powodem do formułowania wzajemnych potępień doktrynalnych.
Wspólna Deklaracja o usprawiedliwieniu nie rozwiązuje do końca wszystkich trudności, istniejących w katolickiej i luterańskiej koncepcji usprawiedliwienia, niemniej jednak rozjaśnia sporą ich część. Stanowi pewien “consensus w podstawowych prawdach nauki o usprawiedliwieniu” (nr 5).
Tak np. Kościół katolicki utrzymuje razem z luteranami, że dobre uczynki osoby usprawiedliwionej są zawsze owocem łaski, ale równocześnie są one owocem człowieka usprawiedliwionego i wewnętrznie przemienionego. “Dlatego można stwierdzić, że życie wieczne jest zarazem łaską i nagrodą daną przez Boga za dobre uczynki i zasługi”.
Kard. E. I. Cassidy, przewodniczący Papieskiej Rady, prezentując Deklaracje, wyraził zadowolenie, że luteranie i katolicy wyrażają wspólne przekonanie, że nowe życie pochodzi z miłosierdzia Bożego, a nie z jakiejkolwiek naszej zasługi. Ważną deklaracją obydwu stron jest stwierdzenie, że “człowiek w odniesieniu do swojego zbawienia jest zdany zupeł nie na zbawczą łaskę Boga. Wolność, którą posiada w odniesieniu do ludzi i spraw tego świata, nie jest wolnością dotyczącą jego zbawienia. Oznacza to, że jako grzesznik podlega sądowi Bożemu i nie jest zdolny zwrócić się do Boga o ratunek, zasłużyć na swoje usprawiedliwienie przed Bogiem”.
Zobacz równiez:
Uchwała ŚFL w sprawie Wspólnej Deklaracji
Odpowiedź Kościoła katolickiego na “Wspólną Deklarację”