Ekumenizm na świecie

Teologia Wyzwolenia twierdzi, że wielość wierzeń jest czynnikiem pozytywnym


Teo­lo­gia Wyzwo­le­nia wska­zu­je na róż­no­rod­ność i wie­lość wie­rzeń w Ame­ry­ce Łaciń­skiej jako na „spo­sob­ność do wspól­nej pra­cy” — powie­dział pre­zy­dent Eku­me­nicz­ne­go Sto­wa­rzy­sze­nia Trze­cie­go Świa­ta, chi­lij­ski kato­lic­ki kapłan Die­go Irar­ra­zábel. Oświad­czył on hisz­pań­skiej agen­cji infor­ma­cyj­nej EFE, że w Ame­ry­ce Łaciń­skiej „świat chrze­ści­jań­ski” jest wła­śnie „zastę­po­wa­ny przez wie­lość kul­tur i form reli­gij­no­ści”, takich jak wyzna­nia afro-ame­­ry­­ka­ń­skie, indiań­skie i azja­tyc­kie. Według chi­lij­skie­go księ­dza taka posta­wa sprze­ci­wia się kon­ser­wa­tyw­nym kato­li­kom, któ­rzy […]


Teo­lo­gia Wyzwo­le­nia wska­zu­je na róż­no­rod­ność i wie­lość wie­rzeń w Ame­ry­ce Łaciń­skiej jako na „spo­sob­ność do wspól­nej pra­cy” — powie­dział pre­zy­dent Eku­me­nicz­ne­go Sto­wa­rzy­sze­nia Trze­cie­go Świa­ta, chi­lij­ski kato­lic­ki kapłan Die­go Irar­ra­zábel. Oświad­czył on hisz­pań­skiej agen­cji infor­ma­cyj­nej EFE, że w Ame­ry­ce Łaciń­skiej „świat chrze­ści­jań­ski” jest wła­śnie „zastę­po­wa­ny przez wie­lość kul­tur i form reli­gij­no­ści”, takich jak wyzna­nia afro-ame­ry­kań­skie, indiań­skie i azja­tyc­kie.

Według chi­lij­skie­go księ­dza taka posta­wa sprze­ci­wia się kon­ser­wa­tyw­nym kato­li­kom, któ­rzy nie­któ­re ryty nie będą­ce chrze­ści­jań­ski­mi uzna­ją za „pogań­skie”. Tym­cza­sem Teo­lo­gia Wyzwo­le­nia, „poprzez sta­łą posta­wę samo­kry­tycz­ną”, uwa­ża te wie­rze­nia za spo­sob­ność do postę­pu w roz­wią­zy­wa­niu spo­łecz­nych i eko­no­micz­nych pro­ble­mów regio­nu, wska­zał ks. Die­go. Stwier­dził rów­nież, że Teo­lo­gia Wyzwo­le­nia, zwo­len­nicz­ka rewo­lu­cyj­ne­go dzia­ła­nia, za pomo­cą któ­re­go, poprzez wal­kę klas, pra­gnie zna­leźć wyj­ście dla spo­łecz­nych pro­ble­mów Ame­ry­ki Łaciń­skiej, chce „prze­ciw­sta­wić się ido­lom wła­dzy, któ­re pozba­wia­ją toż­sa­mo­ści czło­wie­czeń­stwa całe ludy”. Ksiądz pod­kre­ślił, że Teo­lo­gia Wyzwo­le­nia daje impuls do „odczy­ta­nia chrze­ści­jań­stwa mają­ce­go w cen­trum bied­nych, Indian, kobie­ty i ochro­nę śro­do­wi­ska” i spie­ra się z „eko­no­micz­nym fun­da­men­ta­li­zmem neo­li­be­ral­ne­go spo­łe­czeń­stwa, któ­re cie­mię­ży bied­nych”.

Inny uczest­nik Par­la­men­tu Reli­gii, muzuł­ma­nin Tariq Rama­dan, stwier­dził, że Islam i Teo­lo­gia Wyzwo­le­nia dają się ze sobą pogo­dzić, bo obo­je uwa­ża­ją, iż „trze­ba coś uczy­nić, aby zmie­nić świat”. Dodał rów­nież, że „obie ide­olo­gie opie­ra­ją się na sza­cun­ku do Boga i na wyzwo­le­niu osób z alie­na­cji, w któ­rej one żyją”. Z tego to powo­du zapro­po­no­wał, by muzuł­ma­nie i chrze­ści­ja­nie pra­co­wa­li razem „w celu wyzwo­le­nia czło­wie­ka z uci­sku i z odrzu­ce­nia”.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.