Ekumenizm na świecie

Współczesny żydowski mesjasz


Docie­ra­nie do bez­kre­sne­go. Życie, nauka i wpły­wy Luba­wi­cze­row­skie­go Rebe­go — pod takim hasłem odby­ło się na New York Uni­ver­si­ty sym­po­zjum nauko­we poświę­co­ne pamię­ci rabie­go Mena­che­ma Men­dla Schne­er­so­na, któ­ry był przy­wód­cą ruchu cha­bad­nic­kie­go od 1951 do 1994 roku, a któ­re­go wie­lu obec­nych luba­wi­cze­rów uwa­ża za mesja­sza. — Mam nadzie­ję, że dzię­ki tej kon­fe­ren­cji uda nam się wpro­wa­dzić postać i myśl Rebe­go do dys­kur­su nauko­we­go. Rab­bi Schne­er­son jest prze­cież jed­nym […]


Docie­ra­nie do bez­kre­sne­go. Życie, nauka i wpły­wy Luba­wi­cze­row­skie­go Rebe­go — pod takim hasłem odby­ło się na New York Uni­ver­si­ty sym­po­zjum nauko­we poświę­co­ne pamię­ci rabie­go Mena­che­ma Men­dla Schne­er­so­na, któ­ry był przy­wód­cą ruchu cha­bad­nic­kie­go od 1951 do 1994 roku, a któ­re­go wie­lu obec­nych luba­wi­cze­rów uwa­ża za mesja­sza.

- Mam nadzie­ję, że dzię­ki tej kon­fe­ren­cji uda nam się wpro­wa­dzić postać i myśl Rebe­go do dys­kur­su nauko­we­go. Rab­bi Schne­er­son jest prze­cież jed­nym z naj­więk­szych feno­me­nów współ­cze­sne­go życia żydow­skie­go — tłu­ma­czy orga­ni­za­tor kon­fe­ren­cji Law­ren­ce Schif­f­man, dzie­kan wydzia­łu stu­diów żydow­skich New York Uni­ver­si­ty.


Uczest­ni­cy sym­po­zjum zaj­mo­wa­li się kaba­łą Schne­er­so­na, jego ezo­te­rycz­nym naucza­niem, komen­ta­rza­mi do Tory, ale tak­że wpły­wem na życie poli­tycz­ne, jakie wywie­rał tak w Izra­elu jak i poza jego gra­ni­ca­mi. Kil­ku z wykła­dow­ców jest człon­ka­mi ruchu cha­bad­ni­ków, inni — w tym głów­ny orga­ni­za­tor kon­fe­ren­cji — okre­śla­ją się, jako przy­ja­cie­le nie­me­sja­ni­stycz­nej frak­cji luba­wi­cze­rów.


Naj­bar­dziej, jak zwy­kle gdy dys­ku­sja doty­czy Rebe­go, uczest­ni­ków spo­tka­nia podzie­lił jego domnie­ma­ne mesjań­skie rosz­cze­nia. — Nie wie­rzę, że on sam uwa­żał się za mesja­sza, ale sądzę, że miał się za moż­li­we­go kan­dy­da­ta — pod­kre­ślał rabin Nor­mal Lamm, były pre­zy­dent Yeshi­va Uni­ver­si­ty. Jed­nak ucznio­wie Rebe­go dostrze­gli w nim Mesja­sza i ukie­run­ko­wa­li nurt cha­bad­nic­ki w kie­run­ku już nie tyl­ko mesja­ni­stycz­nym, ale wręcz here­tyc­kim, uzna­jąc Schne­er­so­na za nie­mal wcie­lo­ne­go Boga. Na szczę­ście — pod­kre­śla Lamm — zwo­len­ni­cy tej wizji nie sta­no­wią więk­szo­ści, ale … jeśli to oni zwy­cię­żą cha­bad­ni­cy stra­cą swój dyna­mizm.


Inny uczest­nik kon­fe­ren­cji Alan Brill, wykła­dow­ca stu­diów żydow­skich na Yeshi­va Uni­ver­si­ty zwró­cił nato­miast uwa­gę na nowo­cze­sność myśli Rebe­go. — On wie­rzył, że juda­izm się zmie­nia, obja­wie­nie jest kon­ty­nu­owa­ne i postę­pu­je. On nie sądził, że współ­cze­śnie jeste­śmy lep­si dzię­ki Oświe­ce­niu, ale uzna­wał, że jeste­śmy bli­żej Boga niż kie­dy­kol­wiek wcze­śniej. Jego celem było prze­zwy­cię­że­nie mate­ria­li­zmu — tłu­ma­czy Brill.


Nie­zwy­kle nowo­cze­sne było też dostrze­ga­nie przez Schne­er­so­na zalet inter­ne­tu. Gdy inni cha­sydz­cy mistrzo­wie zaka­zy­wa­li jego sto­so­wa­nie, Rebe uwa­żał, że nowo­cze­sne tech­no­lo­gie mogą słu­żyć gło­sze­niu ducho­wo­ści żydow­skiej — uzu­peł­niał Jeff Shan­dler.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.