Ekumenizm na świecie

Zielonoświątkowcy i katolicy o Piśmie i Tradycji


Z rado­ścią pre­zen­tu­je­my­na­szym czy­tel­ni­kom w Maga­zy­nie Sem­per Refor­man­da, kolej­ny frag­ment Rapor­tu Koń­co­we­go dia­lo­gu mię­dzy waty­kań­skim sekre­ta­ria­tem ds. Jed­no­ści Chrze­ści­jan a kla­sycz­ny­mi Kościo­ła­mi Zie­lo­no­świąt­ko­wy­mi. Tym razem zaję­li­śmy się tema­tem rozu­mie­nia Pisma Świę­te­go i Tra­dy­cji. Temat, któ­ry był przed­mio­tem roz­mów teo­lo­gów obu tra­dy­cji wyzna­nio­wych stoi czę­sto u pod­staw kon­tro­wer­sji kato­­li­c­ko-pro­­te­­stan­c­kich, tym cie­kaw­szy, jak sądzimy,jest tekst rapor­tu koń­co­we­go wspól­nych roz­mów. Tak jak poprzed­nio, tak­że teraz […]


Z rado­ścią pre­zen­tu­je­my­na­szym czy­tel­ni­kom w Maga­zy­nie Sem­per Refor­man­da, kolej­ny frag­ment Rapor­tu Koń­co­we­go dia­lo­gu mię­dzy waty­kań­skim sekre­ta­ria­tem ds. Jed­no­ści Chrze­ści­jan a kla­sycz­ny­mi Kościo­ła­mi Zie­lo­no­świąt­ko­wy­mi. Tym razem zaję­li­śmy się tema­tem rozu­mie­nia Pisma Świę­te­go i Tra­dy­cji. Temat, któ­ry był przed­mio­tem roz­mów teo­lo­gów obu tra­dy­cji wyzna­nio­wych stoi czę­sto u pod­staw kon­tro­wer­sji kato­lic­ko-pro­te­stanc­kich, tym cie­kaw­szy, jak sądzimy,jest tekst rapor­tu koń­co­we­go wspól­nych roz­mów.

Tak jak poprzed­nio, tak­że teraz do tek­stu rapor­tu dołą­cza­my dwa tema­tycz­ne komen­ta­rze, ze stro­ny kato­lic­kiej tek­stem:“Pismo Świę­te Kościo­ła” komen­tu­je raport dr Tomasz Ter­li­kow­ski, w komen­ta­rzu zaty­tu­ło­wa­nym “Zale­ty i bra­ki zie­lo­no­świąt­ko­wych prak­tyk egze­ge­tycz­nych” odno­si się do wspól­nych roz­mów zie­lo­no­świąt­ko­wy pastor Marek Kur­kie­re­wicz.

Nasza pierw­sza pre­zen­ta­cja dia­lo­gu kato­lic­ko-zie­lo­no­świąt­ko­we­go nt. mario­lo­gii, spo­tka­ła się z dużym zain­te­re­so­wa­niem róż­nych śro­do­wisk kato­lic­kich i zie­lo­no­świąt­ko­wych. Nie bra­kło oczy­wi­ście gło­sów skraj­nych i kry­tycz­nych i to nie­ste­ty głów­nie z moje­go, zie­lo­no­świąt­ko­we­go śro­do­wi­ska kon­fe­syj­ne­go.

W każ­dym koście­le są gru­py zamknię­te na dia­log, w któ­rych samo te hasło budzi nega­tyw­ne sko­ja­rze­nia, wie­rzę jed­nak ze sko­ro kato­li­cy i zie­lo­no­świąt­kow­cy roz­po­zna­ją w sobie bra­ci w Chry­stu­sie to zobo­wią­za­ni jeste­śmy sło­wa­mi same­go Pana wzy­wa­ją­ce­go swo­ich uczniów do jed­no­ści, aby jed­no­ści tej szu­kać w pojed­na­niu i dia­lo­gu.

Przy oce­nie Rapor­tu Koń­co­we­go padły tak­że w moim śro­do­wi­sku sło­wa dez­apro­ba­ty dla dzia­łań pod­ję­tych jesz­cze w latach 70 przez pasto­ra Dawi­da du Ples­si­sa, któ­ry to po latach anty­eku­me­nicz­ne­go oko­py­wa­nia się zie­lo­no­świąt­kow­ców (co było jed­nak skut­kiem odrzu­ce­nia cha­ry­zma­ty­ków przez tra­dy­cyj­ne kościo­ły), zaini­cjo­wał dia­log eku­me­nicz­ny naj­pierw z kościo­ła­mi pro­te­stanc­ki­mi a potem z Kościo­łem Rzym­sko­ka­to­lic­kim.

Dawid du Ples­sis przy­po­mniał swo­im bra­ciom nadzie­je, jaki­mi żyli zie­lo­no­świąt­kow­cy na począt­ku prze­bu­dze­nia cha­ry­zma­tycz­ne­go, któ­re to w myśl jego pio­nie­rów i zamy­śle Bożym jak wie­rzy­li, mia­ło raczej rodzić odno­wę Kościo­łów już ist­nie­ją­cych a nie two­rzyć kolej­ne podzia­ły w Cie­le Chry­stu­sa. Nie­ste­ty na sku­tek pychy po obu stro­nach sta­ło się ina­czej. Pasto­ro­wi Dawi­do­wi du Ples­sis uda­ło się o tym przy­po­mnieć na tyle, że począt­ko­wo pry­wat­ny dia­log, prze­ro­dził się póź­nej w ofi­cjal­ne kon­sul­ta­cje głów­nych i naj­więk­szych kla­sycz­nych kościo­łów zie­lo­no­świąt­ko­wych z Kościo­łem Rzym­sko­ka­to­lic­kim. Od przy­naj­mniej 20 lat jest to, więc ofi­cjal­ny dia­log kościo­łów zie­lo­no­świąt­ko­wych, “pierw­szej fali” z Waty­ka­nem.

Ku przy­po­mnie­niu histo­rii i prze­bie­gu tego dia­lo­gu (nie tyko nie­któ­rym moim współ­wy­znaw­com tkwią­cym jesz­cze w anty­eku­me­nicz­nych “oko­pach”) zamiesz­cza­my arty­kuł Pio­tra Timu­sa:“Zie­lo­no­świat­kow­cy i kato­li­cy w dia­lo­gu“Chciał­bym tak­że zazna­czyć, ze komen­ta­rze auto­rów do tek­stu Rapor­tu Koń­co­we­go nie są ofi­cjal­nym komen­ta­rzem kato­lic­kim czy zie­lo­no­świąt­ko­wym, a są to jedy­nie wła­sne opi­nie i pry­wat­ne spo­strze­że­nia auto­rów, do któ­rych wyda­je nam się, że każ­dy ma pra­wo, nawet, jeśli jest duchow­nym Kościo­ła Zie­lo­no­świąt­ko­we­go. Nie­ste­ty nie dla wszyst­kich jest to oczy­wi­ste, stąd powyż­sze zda­nie. Komen­ta­rze i opi­nie pasto­rów Kur­kie­re­wi­cza i Ciuć­ki, nie wybie­ga­ją poza ofi­cjal­ny dia­log naszych kościo­łów, a są jedy­nie reflek­sja nad tek­stem rapor­tu oraz pró­bą upo­wszech­nie­nia kla­sycz­nej myśli i sta­no­wi­ska pen­te­ko­sta­li­zmu “pierw­szej fali” w naszym kra­ju, gdzie zda­rza się, że to krę­gi fun­da­men­ta­li­stycz­ne i ante­ku­me­nicz­ne utoż­sa­mia­ne są z kla­sycz­nym pen­te­ko­sta­li­zmem, co oczy­wi­ście nie jest praw­dą, cho­ciaż­by w świe­tle owe­go dia­lo­gu, któ­re­go usta­le­nia nie są do przy­ję­cia dla tego typu śro­do­wisk.

Mamy tak­że nadzie­je, ze to dopie­ro począ­tek naszej pra­cy. Chcie­li­by­śmy przed­sta­wić naszym czy­tel­ni­kom cały tekst Rapor­tu Koń­co­we­go wraz z tema­tycz­nym komen­ta­rzem w dwu­gło­sie kato­lic­ko-zie­lo­no­świąt­ko­wym. Wie­rzy­my, ze pra­ca ta chodź tro­chę przy­czy­ni się do zbli­że­nia mię­dzy naszy­mi Kościo­ła­mi.

Pismo Świę­te a Tra­dy­cja w dia­lo­gu kato­lic­ko-zie­lo­no­świąt­ko­wym

Pismo Świę­te Kościo­ła

Zale­ty i bra­ki zie­lo­no­świąt­ko­wych prak­tyk egze­ge­tycz­nych

Zie­lo­no­świat­kow­cy i kato­li­cy w dia­lo­gu

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.