Nowa książka Terlikowskiego: Tora między życiem a śmiercią
- 29 maja, 2007
- przeczytasz w 2 minuty
“Tora między życiem a śmiercią. Bioetyki żydowskie w dialogu” — najnowsza książka naszego naczelnego Tomasza P. Terlikowskiego ukazała się właśnie nakładem jezuickiego wydawnictwa Rhetos. Książka ta poświęcona jest bioetykom wyznań żydowskich i próbą odnalezienia możliwości dialogu bioetycznego między judaizmem a katolicyzmem. Poniżej przedstawiamy fragmenty wstępu pióra ks. prof. Pawła Bortkiewicza: Książka Terlikowskiego Tora między życiem a śmiercią. Bioetyki żydowskie w dialogu ukazuje węzłowe problemy bioetyki w refleksji […]
Poniżej przedstawiamy fragmenty wstępu pióra ks. prof. Pawła Bortkiewicza:
Książka Terlikowskiego Tora między życiem a śmiercią. Bioetyki żydowskie w dialogu ukazuje węzłowe problemy bioetyki w refleksji trzech nurtów judaizmów – postępowego, konserwatywnego i ortodoksyjngo. Dla wielu czytelników będzie to najpierw zwięzły przewodnik po samych nurtach judaizmów, uświadamiający ich wielość i różnorodność. Dodajmy – przewodnik zwięzły, encyklopedyczny i kompetentny zarazem. Dla każdego czytającego będzie to okazja do zapoznania się z poglądami z zakresu podstawowych zagadnień bioetycznych. Dla każdego chyba będzie to także okazja do pytania, dlaczego nakaz Boży, wyrażony w zwięzłym i jednoznacznym „Nie zabijaj”, został tak wielorako i tak wyrafinowanie zinterpretowany.
Kolejna książka Terlikowskiego jest ważną przygodą intelektualną. Pozwala dostrzec bardzo klarownie wyłożone zbliżenia i trudne, kontrowersyjne punkty ewentualnego dialogu czy dyskursu myślicieli judaistycznych z katolicyzmem. Przy okazji pozwala zobaczyć wielką konsekwencję myślenia reprezentowanego przez Magisterium Kościoła i – cieszyć się własną tożsamością. Nie jest to jednak w żadnym wypadku pozycja pisana „z góry”, wyłącznie krytycznie oceniająca i piętnująca inność poglądów. Terlikowski szuka możliwości dialogu. Znajduje go we wspólnej refleksji na temat osoby ludzkiej, w ten sposób przypominając niejako sokratejski rdzeń poszukiwań etycznych – najpierw poznać samego siebie, a potem podejmować troskę o życie.
To naprawdę ważna pozycja w dobrze rozumianym dialogu, który jest wysiłkiem poszukiwania prawdy.